26. 8. 2016
Výrazně lehčí elektromobily s větším dojezdem mohou
přinést součástky s použitím karbidu křemíku, které vyvíjejí čeští
vědci z ČVUT.

Tým profesora Pavla Hazdry z katedry mikroelektroniky Fakulty
elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze se
podílí na vývoji komponentů, které umožní zvýšení účinnosti výroby
a přenosu elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Cílem výzkumu
je vývoj ucelené průmyslové technologie pro výrobu kvalitních
karbido-křemíkových monokrystalů..
Podle Pavla Hazdry se ukazuje, že užití karbidové elektroniky
umožňuje pracovat na pětkrát vyšší frekvenci s účinností o 18
procent vyšší. Současně s tím dochází k několikanásobnému
snížení rozměrů a hmotnosti celého systému včetně snížení jeho
ceny. Karbidové součástky se také méně zahřívají (až o 40°C).
Všechno tohle je výhodné pro využití karbidů křemíku v
elektromobilech a automobilech s hybridním pohonem, neboť to umožní
významné snížení ztrát, snížení hmotnosti a rozměrů, což významným
způsobem ovlivní dojezd a jízdní vlastnosti.
Projekt odstartoval v lednu roku 2014 a ukončen by měl být
v roce 2017. Mimo tento výzkum zůstává další potenciální
využití karbidů křemíku v energetice, například zvýšení
účinnosti solárních panelů. Ale ve fotovoltaice není příliš
využíván, kvůli vysoké ceně. Elektronika z karbidu křemíku
však může výrazně zvýšit účinnost měničů pro fotovoltaické parky a
taktéž snížit jejich cenu.
Autor: jk, Zdroj: E15