Kauce pro petrolejáře zdraží benzin, varuje šéf antimonopolního úřadu

Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj zasáhl do přípravy zákona o pohonných hmotách. Konkrétně do jeho části, v níž ministerstvo průmyslu a obchodu za podpory ministra financí Miroslava Kalouska navrhuje jako opatření proti daňovým podvodům povinnou kauci 20 milionů korun pro všechny distributory paliv. Podle Rafaje může být složení finanční hotovosti v takové výši pro mnohé malé soutěžitele na trhu likvidační.

Rafaj Petr

Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj

A naopak - posíleni podle něj vyjdou z tohoto procesu zejména velcí distributoři, za nimiž stojí nadnárodní petrochemické koncerny, pro které je dvacetimilionová kauce zanedbatelnou položkou. "Na straně poražených bude kromě malých distributorů především spotřebitel, neboť je důvodný předpoklad, že ceny se zvýší úměrně úbytku distributorů," uvedl Rafaj pro HN. V podobném duchu napsal nedávno dopis i poslancům, kteří budou návrh zákona v následujících dnech projednávat.
Ministr financí Kalousek je ale nekompromisní a kauci by v žádném případě nesnížil. "Nemyslím si, že když část firem z trhu odejde, tak to zdraží benzin. Daňové úniky jsou velmi masivní a stát nemá mnoho jiných účinnějších opatření, jak je omezit," tvrdí.
Navrhovaná kauce se má týkat jen velkoobchodníků s palivy, nikoliv samotných pumpařů. Malí prodejci ale často šetří na nákladech tím, že si zajišťují i distribuci pro své čerpací stanice. Za nových podmínek pro ně už bude podle Rafaje provozování vlastní distribuce ekonomicky neúnosné a paliva tedy budou nakupovat od velkých distributorů. "Cena pak bude samozřejmě příslušně navýšena o další marže a náklady, což nevyhnutelně pocítí spotřebitel na své peněžence," varuje šéf antimonopolního úřadu.
Velké petrolejářské firmy zastoupené v České asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu, jako jsou Benzina, Unipetrol, Shell, OMV nebo státní distributor Čepro, nevidí na dvacetimilionové kauci nic špatného. "Obchodovat s palivy, to není žádný koloniál. I malé firmy nakládají s obrovskými částkami. Odchod části firem z trhu by určitě neměl na ceny benzinu vliv," říká šéf asociace Ivan Ottis.
Černý trh s palivy tvoří podle odhadu samotných petrolejářů až 15 procent celkového prodeje v Česku (roční tuzemská spotřeba činí necelých sedm miliard litrů benzinu a nafty). A podvody s pohonnými hmotami připraví státní kasu ročně až o osm miliard korun.
V registru obchodníků s palivy je v současné době na 1700 firem, ale jen malá část z nich jsou dlouhodobě fungující a zavedení distributoři. V mnoha případech se jedná o účelově zakládané společnosti, které nezaplatí DPH a zaniknou. Kauce by však postihla i poctivé malé distributory.
Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba, do jehož kompetence zákon o pohonných hmotách patří a který dlouhodobě hovoří o podpoře malých a středních podnikatelů, už dříve kauce podpořil. I když o výši se podle něj může ještě diskutovat. "Jde nám především o to postavit bariéru bílým koním a zpřísnit podmínky pro vstup velkoobchodníků na trh. Předpokládám, že zhruba 500 distributorů jsou spící koně, kteří se zapojují do sofistikovaného systému daňových úniků a jejichž počet tímto omezíme," uvedl už dříve Kuba.
Kauce však samy o sobě podle některých názorů nemusejí podvodníky zastavit. "Tak vysoká kauce způsobí, že z trhu zmizí část dlouhodobě a poctivě fungujících firem a místo nich posílí velké koncerny a případně i podvodníci, kteří si na kauci stihli už dávno nelegálně vydělat," soudí Ivan Indráček ze Společenství čerpacích stanic ČR, které zastupuje malé distributory a prodejce pohonných hmot.


Kauce a černý trh

20 mil. korun je výše kauce navržená vládou jako jedna z podmínek, které by museli splnit všichni distributoři pohonných hmot k registraci pro podnikání. Kauci dosud stát v žádném oboru podnikání nevybírá. Jako opatření proti daňovým podvodníkům ji chystá i pro producenty lihovin, v tomto případě ve výši 5 milionů korun.
1700 distributorů pohonných hmot je dnes registrováno v Česku. Pro srovnání - na Slovensku jich je 30, v Maďarsku 20. Ministerstvo průmyslu a obchodu odhaduje, že několik stovek z registrovaných distributorů jsou účelově založené firmy, které po krátké době zanikají a z prodeje paliv neodvedou DPH.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia

Diskuse

  • Petr, 25. 3. 2013 13:12: Je zajímavé, jak často se k této věci vyjadřují různí ministři a další osoby, které svým postojem v minulosti nepřímo podpořili tyto daňové úniky. Už od doby kdy jako jedne z prvních firem začal fungovat Word servis ( Vybíral) a začalo se s daněmi podvádět ve velkém. Kolik let od té doby uplynulo ? Nejsem si jistý, ale nejméně 6, spíše bych tipoval ještě o rok, nebo dva navíc. A po celou dobu odpovědné osoby stále hráli s těmito "obchodníky" hru Chodí pešek okolo a nic neudělaly. A po pár letech , kdy by už i slepý viděl dopad podvodů na státní kasu, tak začali kriminalizovat menší, poctivé prodejce a čerpací stanice, minimálně tím, že byla tomuto segmentu vnucena z moci úřední Záznamní povinnost. Proboha, což nikdo neví, že v rámci Schengenského prostoru nejsou celnice ? Tedy každý, kdo má k dispozici cisternu a peníze ( euro) může tuto cisternu poslat naložit do Berlína, Magdeburku, Schwechatu, Lince i jinam. Peníze nesmrdí a zboží , které přijede se nemusí clít. Tedy se rozdělí na několik míst a stačí pouze tot zboží v Záznamní povinnosti nevykázat. Lék by byl, ale stát, potažmo MF ČR na něj slyšet nechce. Tedy přestat chystat administrativní opatření a tvrdě zasáhnout všechny ty, co to tak dělají. Stačí Uložit kauci dopravcům a postavit mýtné brány na všech vjezdech pro kaminy do ČR. ( Většinou tam už jsou). Každý, kdo by projel ( cisterna) by byla z mýtné brány bez zastavení zvážena a výpočtem podle databáze cisteren ( má jí Čepro i Česká rafinerská) by se odečetla váha prázdné soupravy. Výsledná váha by byla váhou zboží. Tedy dopravce by pak do 5 dnů musel doožit, co vezl a pro koho. Poté, co by příjemce uhradil SPD a DPH, tak by dopravci byla uvolněna kauce. Jako předpoklad pro výpočet kauce by sloužil údaj, kolik může cisterna naložit benzínu, tedy např. při možném naložení BA 95 v množství 33000 by výpočet byl 33000* 11,84 ( SPD) *1,21 (DPH) a vyšla by částka , kolik musí uhradit předem. Tedy 472771,20 Kč. Pokud by nastala situace, že by toto neučinil, tak by po průjzdu mýtnou branou byla souprava po návratu do Česka zadržena dána do celního skladu.V případě, že by nela dlužná částka uhrazena do 5 dnů, všechno zboží by propadlo státu a cisterna by byla vrácena jen za pokutu dopravci ve výši 10000 E. Co vy na to, pánové na ministerstvch ?
    • Petr - po odstranění překlepů, 25. 3. 2013 13:18: Je zajímavé, jak často se k této věci vyjadřují různí ministři a další osoby, které svým postojem v minulosti nepřímo podpořili tyto daňové úniky. Už od doby ,kdy jako jedna z prvních firem začal fungovat Word servis ( Vybíral) a začalo se s daněmi podvádět ve velkém. Kolik let od té doby uplynulo ? Nejsem si jistý, ale nejméně 6, spíše bych tipoval ještě o rok, nebo dva navíc. A po celou dobu odpovědné osoby stále hráli s těmito "obchodníky" hru Chodí pešek okolo a nic neudělaly. A po pár letech , kdy by už i slepý viděl dopad podvodů na státní kasu, tak začali kriminalizovat menší, poctivé prodejce a čerpací stanice, minimálně tím, že byla tomuto segmentu vnucena z moci úřední Záznamní povinnost. Proboha, což nikdo neví, že v rámci Schengenského prostoru nejsou celnice ? Tedy každý, kdo má k dispozici cisternu a peníze ( euro) může tuto cisternu poslat naložit do Berlína, Magdeburku, Schwechatu, Lince i jinam. Peníze nesmrdí a zboží , které přijede se nemusí clít na hranici. Tedy se rozdělí na několik míst a stačí pouze toto zboží v Záznamní povinnosti nevykázat. Lék by byl, ale stát, potažmo MF ČR na něj slyšet nechce. Tedy přestat chystat administrativní opatření a tvrdě zasáhnout všechny ty, co to tak dělají. Stačí Uložit kauci dopravcům a postavit mýtné brány na všech vjezdech pro kaminy do ČR. ( Většinou tam už jsou). Každý, kdo by projel ( cisterna) by byla z mýtné brány bez zastavení zvážena a výpočtem podle databáze cisteren ( má jí Čepro i Česká rafinerská) by se odečetla váha prázdné soupravy. Výsledná váha by byla váhou zboží. Tedy dopravce by pak do 5 dnů musel doložit, co vezl a pro koho. Poté, co by příjemce uhradil SPD a DPH, tak by dopravci byla uvolněna kauce. Jako předpoklad pro výpočet kauce by sloužil údaj, kolik může cisterna naložit benzínu, tedy např. při možném naložení BA 95 v množství 33000 by výpočet byl 33000* 11,84 ( SPD) *1,21 (DPH) a vyšla by částka , kolik musí uhradit předem. Tedy 472771,20 Kč. Pokud by nastala situace, že by toto neučinil, tak by po průjezdu mýtnou branou byla souprava po návratu do Česka zadržena a dána do celního skladu.V případě, že by nebyla dlužná částka uhrazena do 5 dnů, všechno zboží by propadlo státu a cisterna by byla vrácena dopravci jen za pokutu ve výši 10000 E. Co vy na to, pánové na ministerstvch ?
    • borec, 26. 3. 2013 12:38: Petře, myslím, že podobné řešení bylo navrženo nicméně jsem slyšel, že by to neprošlo v EU jelikož je to proti volnému obchodu :-). Já myslím, že by stačilo dát pravidla a kontrolovat ty, kdo v zahraničí nakupují a přiváží jako první, přeci ti mají odvést tu problematickou daň, další už vykazují a odevzdávají jen rozdíl mezi vstupem a výstupem. A klidně ať tito dovzci skládají kauci. V každém případě je zajímavé, že kauce v EU nejsou problém při volném obchodu :-).
    Reagovat na komentář
  • Pepe, 25. 3. 2013 20:16: Pokud jsem dříve správně četl, je možné kauci řešit bankovní zárukou, což zase není úplně nedostupná možnost pro menší distributory a vliv na cenu jimi dodávaných PHM to bude mít progresivní, tedy nižší při stoupajícím prodeji, který by se mohl při odstranění nabídky nezdaněných (1 mld litrů?), tedy cenově nekonkurovatelných paliv dostavit. Mohu pana Rafaje uklidnit; pokud by se čirou náhodou povedlo nezdaněná paliva z nabídky odstranit a nastala by +/- podobná nabídka pro všechny účastníky trhu, pak by vliv na zvýšení prodejních cen neměly kauce, ale nehorázné zdanění PHM, i když je pravdou, že dnešní marže cca 2-3 %, kterou úspěšně sežerou bankovní provize z platebních karet, by se nejspíše zdvojnásobily.
    • Petr, 25. 3. 2013 23:35: Bohužel , právě to, že mnohdy je marže, díky vlivu cen " nízkorozpoččtových", rozuměj díky ošizené dani, i pod úrovní 2 %. Ta 3 % dělají cca 1 Kč vč. DPH, ale pro provozování čerpačky by malo být okolo 2 Kč bez DPH, pak by pumpař mohl platit obsluhu tak, jak se sluší a udržovat čerpačku v solidním stavu. Na zbohatnutí by to nebylo, ale spoň by se ale velmi zvolna umořovala vstupní cena . Při marži pod 1 Kč je to doslova boj o život, kdy se šetří na všem a pak to podle toho vypadá. Pumpa olezlá, technologie zastaralá, obsluha málo placená a neochotná... . Tohle vše jsou důsledky nerovného postavení malých prodejců v porovnání s giganty. A o to jde, zlikvidovat ty drzé, co si dovolili zatím přežít a podnikají poctivě dál.
    • borec, 26. 3. 2013 12:23: Pepe, tam právě mířil pan Rafaj, pokud pořeším kauci formou bankovní záruky pak čím jsem menší tím jsem víc na odstřel jelikož se mi zvedne cena čím jsem větší tím mě to míň bolí a můžu dodávat tam kam ti malý s navýšenou marží o 5,10,15.... halířů nesáhnou. Někdo tady malé hráče nepotřebuje.
    • Petr, 26. 3. 2013 22:09: Je tom tak, banka si nechá za garanci zaplatit a cena těchto peněz ( té garance) se musí započítat do ceny . A nedělejte si iluze, velkoobchodní marže ( pro neznalé- rozdíl čisté nákupní a prodejní ceny, nepočítá se s dopravou, která se platí zvlášť , většinou mezi 20 a30 haléři na přepravený litr) většinou nepřekročí 10 haléřů na litru. Což při ceně 27,50 za litr bez DPH ( dnešní cena bez dopravy , z Čepra) dělá méně, než 0,5%. Tedy není kam ustupovat, i distributor musí platit zaměstnance a nemůže tento náklad nést sám, musí jej přeúčtovat v ceně litru dané pohonné hmoty. Pokud vím, tak garance se platí % z výšky garance, bylo to okolo 6%, dnešní stav ale neznám. Tedy při garanci na 20 000 000 Kč dělá 5% p.a. rovný milion ročně. Ale při marži ( jako by neměl náklady) 10 haléřů by musel distributor prodat 10 milionů litrů , aby uhradil bance poplatek za garanci. A kde jsou peníze na výplaty, ztráty při přepravě, nájemné kanceláře, telefony ? Podle mne jde o jasné a promyšlené likvidování soukromého podnikání , neb náš pan prezident už před lety, jako předseda vlády pravil : Podnikání je nemravné. A pan Mládek označil živnostníky a podnikatele za příživníky. Blbec.
    Reagovat na komentář
Přidat nový komentář

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek