25. 4. 2022
Sedm z deseti. Takový je poměr mezi motoristy,
dopřávajícími si na cestách autem kávu oproti těm, kteří lahodnému
černému moku při cestování po českých silnicích neholdují. Vyplývá
to z exkluzivního průzkumu společnosti Shell Czech Republic,
provozující kavárny Shell Café, který zpracovala agentura
STEM/MARK.*
agentury STEM/MARK zadala společnost Shell
Czech Republic. Kávu podle něj pravidelně pije více než 88 procent
českých občanů ve věku nad 18 let, kteří alespoň občas cestují
automobilem. Valná většina z nich si navíc tento černý mok
užívá alespoň dvakrát denně a u starších občanů je jeho obliba
ještě vyšší (kávu pije přes 95 procent lidí nad 60 let). Češi se
kávy nevzdávají ani na cestách automobilem - z těch, kteří
pravidelně tímto způsobem cestují, si oblíbený nápoj kupuje rovných
70 procent.
"Nárůst poptávky po kávě sledujeme u českých
motoristů dlouhodobě," říká Jan Čapský, ředitel provozu čerpacích
stanic Shell pro Českou republiku a Slovensko. "I z toho
důvodu neustále investujeme do zdokonalování naší nabídky.
V minulém roce jsme proto na prvních čerpacích stanicích Shell
představili nový koncept kaváren Shell Café, aby si motoristé mohli
dopřát komfort na cestách, jelikož pro zákazníky není důležitá jen
chuť kávy, ale i prostředí, v němž si ji vychutnávají."
Tato slova potvrzují i výsledky průzkumu. Pouze
pro necelou čtvrtinu motoristů není rozhodující, v jakém
prostředí si kávu dopřejí, přičemž tento aspekt je důležitý
především pro ženy. Klesá také počet lidí, kteří si kávu pouze
zakoupí a následně vypijí mimo provozovnu čerpací stanice - tuto
zvyklost uplatňuje jen 11 procent zákazníků. Z dat rovněž
vyplývá, že tendenci strávit na čerpací stanici více času mají
především starší motoristé.
Kávu nejčastěji pijeme
z papírového kelímku
Co se způsobu konzumace týká, v tuzemsku
motoristé nejčastěji preferují papírový kelímek (přes 60 procent
respondentů), jehož výhodou je i snadná recyklace. "Shell si je moc
dobře vědom toho, že pro současnou generaci jsou ekologické aspekty
velkou prioritou. Veškeré balené produkty Shell Café tak disponují
mezinárodním certifikátem FSC, papírové kelímky certifikátem PEFC.
Certifikace zaručuje, že při výrobě bylo použito zodpovědně
vytěžené dřevo," vysvětluje Jan Čapský. V minulosti nejvíce
rozšířené plastové kelímky má v oblibě pouze desetina
respondentů. Větší oblibě se nyní těší používání vlastního
termohrnku (15 procent) či pití kávy z porcelánového hrnku (13
procent) přímo v provozovně.
Espresso vs. Latté, nejčastějším
zákuskem je croissant
Espresso, Latté a Cappucino. V takovém
pořadí se umístily tři nejoblíbenější typy káv, které si Češi na
cestách autem kupují. Popularita jednotlivých typů se poměrně
zásadně lidí dle věkových skupin. Zatímco u lidí do 30 let jasně
vyhrává Latté, u starších dominuje Espresso. Dva ze tří strávníků
navíc uvádí, že při výběru černého nápoje berou v potaz i druh
kávových zrn. Češi v tomto ohledu mírně preferují kávu čistou
arabiku před směsí arabika/robusta.
Vedle chutné kávy je poznávacím znamením
kvalitní čerpací stanice i široká nabídka občerstvení. Toho se drží
i společnost Shell, která díky kavárnám Shell Café poskytuje svým
zákazníkům bohatý výběr produktů. Ke kávě na cestách si zákusek
dává více než 40 procent strávníků - nejčastěji se jedná o
croissant. I zde však platí, že se návyky lidí liší podle věku.
Mladší si stále častěji dávají něco "na zub", zatímco starší jsou
v tomto ohledu více rozpolcení. Pokud se však už rozhodnou, že
si zpříjemní den sladkým zákuskem, jedná se především o osvědčené
koláče.
* Statistické údaje pocházejí z průzkumu
společnosti Shell Czech Republic, realizovaného agenturou STEM/MARK
v ČR v březnu 2022 na vzorku 510 respondentů, kteří jsou starší 18
let a alespoň občas cestují automobilem.
Autor: Shell Czech Republic a.s., Zdroj: Tisková zpráva