10. 7. 2014
Kashagan je považován za nejdražší energetický projekt
na světě.

Kashaganské ropné pole v severní části Kaspického moře na
území Kazachstánu i po 10letém zpoždění a 5násobných nákladech na
vybudování oproti původním plánům stále není uvedeno do plného
provozu a přitom se stále objevují další a další problémy spojené s
tímto velkolepým projektem.
I když Kazachstán nepatří mezi největší hráče ve světovém ropném
byznysu, řeší největší těžařské společnosti světa řadu výzev
spojených s těžbou právě na Kashaganském ropném poli. Kazachstán v
roce 2013 vyprodukoval 1,6 mil bbl/den, což jej zařadilo na 18.
místo ve světových producentech této suroviny. Přesto se pozornost
těžařů ubírá právě sem.
Kashagan ve středu pozornosti
Průzkum v této oblasti začal již v roce 1993 a podílely se na
něm takové společnosti jako např. Shell nebo Eni. V roce 2000 bylo
oznámeno, že bylo objeveno největší ropné pole za posledních 30
let. O rok později společnost Eni Spa vyhrála soutěž na výstavbu
těžební infrastruktury na tomto poli a deklarovala, že veškeré
práce na vybudování budou dokončeny v roce 2005. Rok před
plánovaným dokončením již firma věděla, že nedodrží časový
harmonogram. Zdržení se protáhlo o téměř 10 let, až teprve v září
loňského roku začala trubkami proudit ropa. Avšak vzápětí se
objevily problémy s únikem plynu a doteď není plně funkční.
V současné době projekt spravuje konsorcium 7 firem North Caspian
Operating Company (NCOC), kde stejný 16,8procentní podíl drží
společnosti KazMunaiGas (kazašská státní ropná společnost), Shell,
Eni, ExxonMobil a Total, další 8,3procenní podíl drží čínský CNPC
(dříve ConocoPhillips) a 7,6procentní podíl má japonský Inpex.
Jedná se o největší ropné ložisko mimo Střední východ a páté
největší ložisko vůbec. Odhadované zásoby činí 13 mld. barelů
ropy.
Technická úskalí
S těžbou v této oblasti je spojena spousta technických problémů,
které bylo nutné vyřešit a které zdržovaly a především velmi
prodražovaly celý projekt. Největším problémem bylo počasí, jelikož
teploty zde značně kolísají od +40 °C v létě na -40 °C v zimním
období a také kvůli nízké salinitě moře vodní plocha i samotné
mořské dno zamrzalo. Z tohoto důvodu nemohly být použity klasické
těžní věže a musel být vybudován systém ostrovů, na které bylo
těžní zařízení umístěno. Dalším z problémů jsou samotné vlastnosti
ložiska. Ložisko se nachází 4200 metrů pod mořským dnem a tlak v
něm je 77 MPa. Navíc plyn v tomto ložisku je velmi kyselý, obsahuje
téměř 18 % H2S. Takovýto plyn je velmi nebezpečný pro
přepravní soustavu (nejspíše způsobil únik, kvůli kterému byl
projekt v říjnu 2013 zastaven), proto se také dopravuje na souš,
kde se zbavuje H2S a následně se vrací zpět do ložiska
pro jeho lepší výtěžnost. Neméně významnou překážkou je i
dostupnost celého areálu, ke kterému se musela vybudovat železniční
síť.
Ekonomika projektu
Na začátku projektu byla jeho cena odhadována na 10 mld. dolarů,
v současné době se suma zastavila na 50 mld. dolarů (některé odhady
hovoří až o 100 mld.). Tato částka však ještě nemusí být konečná.
Inženýři ještě nenašli způsob, jak tento projekt bezpečně uvést do
provozu, takže je zcela možné, že se udávaná suma navýší. Někteří
analytici tvrdí, že zpoždění a zdražení celého projektu velmi
oddálilo také jeho návratnost. Odhadují, že při kontinuální těžbě
400 000 bbl/den by návratnost trvala 10-20 let a teprve pak by
začal být ziskový. To vše samozřejmě při minimálních investicích do
těžby.
Bezesporu se v případě Kashaganu jedná o jeden z největších
inženýrských projektů současnosti. Názorně ukazuje, že si stále
nedokážeme plně poradit se všemi úskalími spojenými s těžbou v
extrémních podmínkách. Nezbývá nám než držet palce, aby byl projekt
plně funkční a z ložiska pod Kaspickým mořem nebyla pouze obrovská
díra na peníze.

ZDROJ: Energy Information and
Administration, North Caspian Operating Company, WTO
Ing. Jan Martyčák
Autor je nedávným absolventem Vysoké školy
chemicko-technologické v Praze v oboru Technologie ropy a
petrochemie. V současné době pracuje na pozici produktového
manažera ve společnosti Agile Europe s. r. o., kde se zabývá
speciálními čisticími a detergentními chemikáliemi.
Autor: Jan Martyčák, Zdroj: PETROLmedia