24. 5. 2017
Společnost Tokheim Acis má za sebou
bezmála 26letou historii, během níž se několikrát měnilo jméno i
majitelé. Zároveň se vypracovala na lídra českého trhu
v oblasti výstavby a servisu čerpacích stanic. O současných
problémech tohoto oboru, o úspěších firmy a také trochu o
budoucnosti jsme si povídali s jednatelem Martinem Všetečkou
(MV) a technickým ředitelem Františkem Ošlejškem
(FO).

Možná tak tři nebo čtyři roky jsme u
vás nebyli. Jak se mezitím firma rozvíjela?
MV: Změn bylo hodně, některé
z nich určitě zásadní. Proto začnu již v roce 2010, kdy
do naší společnosti vstoupila nadnárodní skupina Tokheim, to byla
první zásadní změna. Druhá přišla nedlouho poté, v roce 2012,
kdy Tokheim odkoupila zbývající podíl a stala se jediným
společníkem. Souběžně s tím došlo ke změně na pozici jednatele
společnosti. Nový vlastník začal, celkem logicky, uplatňovat
vlastní způsoby řízení s cílem standardizovat firemní procesy,
aby celá skupina fungovala na jednotné bázi. Jinak se firma mění
každým dnem, přizpůsobuje se požadavkům zákazníků i novým trendům.
Díky rostoucímu portfoliu čerpacích stanic se firma také rozrostla.
Dnes potřebujeme větší tým než dříve, i zákazníci mají stále
náročnější požadavky, čemuž se snažíme jít naproti.
Jste součástí globální firmy, která se
stará o 40 tisíc čerpacích stanic, má 5 400 zaměstnanců a odbavuje
360 miliónů transakcí ročně. Jaký díl tohoto nadnárodního kolosu
reprezentuje vaše česká firma Tokheim Acis?
FO: Zde také došlo ke změnám.
Tyto údaje platily ještě v roce 2015, tedy v době, kdy jsme
byli součástí původní skupiny TOKHEIM GROUP, jednou z jejíchž částí
byly i vývoj a výroba produktů Tokheim. V lednu 2016 však
došlo k akvizici DOVER / Tokheim. Znamená to, že vývoj a
výroba produktů Tokheim jsou dnes nově součástí divize Dover
Fueling Solutions, zatímco naše česká firma Tokheim Acis zůstala
v držení původních vlastníků, stejně jako všechny ostatní
servisní firmy původní TOKHEIM GROUP. Celá servisní struktura,
jejíž jsme dnes součástí, se nyní prezentuje jako Tokheim Services
Group a působí ve více než dvaceti zemích světa, zejména však
Evropy. Ale abych úplně neodběhl od tématu a odpověděl také na Vaši
otázku, česká Tokheim Acis má aktuálně 149 zaměstnanců,
obhospodařuje okolo 900 čerpacích stanic, na základě čehož každý
rok odbaví okolo 40 tisíc servisních požadavků klientů.
Bude se nyní něco u vás měnit na
základě Vámi popsaných změn? Společnost Dover Fueling
Solutions má dnes po akvizici Wayne i další smluvní distributory.
Třeba GIA...
MV: Máte pravdu, v roce
2016 DOVER koupila též výrobce Wayne. Tyto skutečnosti však nic
nemění na fungování Tokheim Services Group ani nemají zásadnější
vliv na naši českou firmu. Co se týká smluvních distributorů pro
produkty Tokheim a Wayne, ani zde zatím nedochází k významným
změnám.
V loňském roce dva z největších
provozovatelů sítí čerpacích stanic v ČR, BENZINA a MOL, vypsali
výběrová řízení na dodavatele servisních služeb pro své sítě
čerpacích stanic. Jak se vám podařilo, či nepodařilo
uspět?
MV: Výběrové řízení
společnosti MOL bylo zajímavé tím, že předmětem byla celá nově
sloučená a na technologie poměrně pestrá síť čerpacích stanic,
která zahrnovala původní sítě Slovnaft, Lukoil, Pap Oil a Agip. Pro
některé z nich jsme do té doby také pracovali. Výběrové řízení
bylo velkou výzvou. O to více si vážíme skutečnosti, že se nám
podařilo uspět a stali jsme se jedním z dodavatelů servisních
služeb pro část této sítě. V časovém sledu druhým bylo
výběrové řízení na servis sítě čerpacích stanic BENZINA. Toto
výběrové řízení bylo pro naši firmu zejména obhajobou naší
dosavadní pozice, protože do té doby jsme byli právě my dodavatelem
servisních služeb pro síť stanic BENZINA. I zde se nám podařilo
uspět a stát se tak dodavatelem i pro následující období.
Dlouhodobě se snažíme dělat vše pro to, abychom stále rozvíjeli
kvalitu a portfolio servisních služeb. Velkou pozornost věnujeme
bezpečnosti práce s tím, že například vysoce rizikové práce
dnes provádíme výhradně prostřednictvím vlastních zaměstnanců, tedy
bez využití subdodavatelů. Jedná se o činnosti jako čistění nádrží,
sváření, práce v šachtách nádrží a podobně. To považujeme
z dlouhodobého hlediska za klíčové.
Podíleli jste se loni také na nějaké
výstavbě nových čerpacích stanic?
FO: I přesto, že se
v posledních letech moc nových stanic nestaví, občas se nám
podaří i v těchto výběrových řízeních uspět. Loni jsme se
účastnili výstavby nové čerpací stanice BENZINA - D11
v Osicích, kde jsme byli dodavatelem technologické části
výdeje pohonných hmot.
Máte několik pracovišť po celé
republice, která provádí nejen výstavbu čerpacích stanic, ale
věnují se i metrologii, defektoskopii nebo čištění nádrží. To
zůstane také stejné?
MV: Struktura firmy zůstává
zachována. Portfolio služeb je široké a každý rok se snažíme
přicházet s něčím novým. Snažíme se tím stále držet krok s
konkurencí. Dnes máme autorizované metrologické středisko ve
Střelicích, kde provádíme mimo jiné i kalibraci a ověřování
velkoobjemových měřidel průtoku, kalibraci a ověřování teplotních
čidel a tak dále. Další středisko máme v Plzni, specializuje
se na čištění a defektoskopii nádrží. Středisko disponuje čtyřmi
vozidly v režimu ADR, s nástavbou MUT pro čištění nádrží
a přepravu odpadu kontaminovaného ropnými látkami. Další středisko
máme v Olomouci, zde sídlí oddělení servisu a výstavby
pro region Morava. Samozřejmě nesmím zapomenout na Prahu,
kde jsou oddělení servisu a výstavby pro region Čechy. Právě zde
také máme nonstop Call Centrum, kde jsou během pracovních dní ve
směně vždy 4 operátoři a v mimopracovní době, v noci, o
sobotách, nedělích a svátcích vždy 2 operátoři.
V nabídce služeb máte, že zákazníci
mohou sledovat průběh svojí zakázky on-line, prostřednictvím
vzdáleného přístupu do databáze Call Centra. Jak je tato služba
zákazníky využívána?
FO: Tuto službu využívají
spíše ti velcí. Jedním z hlavních důvodů je samozřejmě
skutečnost, že se jedná o službu placenou. Ale pro nás je každý
zákazník plnohodnotný bez ohledu na to, zda provozuje jedinou
stanici, nebo velkou síť.
Můžete prozradit počet čerpacích
stanic, kterým pravidelně děláte servis čerpací
stanice?
MV: Již to dnes zaznělo, je to
okolo 900 čerpacích stanic, o které pečujeme ve větším nebo menším
rozsahu, zákazník od zákazníka. Pro některé provádíme skutečně
komplexní servis, pro jiné vyjedeme třeba jen jednou za rok na
konkrétní typ zásahu. Přístup zákazníků je naprosto individuální a
my se jim snažíme vycházet vstříc.
Servis provádíte jen na zařízeních
Tokheim, nebo umíte opravit výdejní zařízení všech velkých
výrobců?
FO: Dlouhodobě se snažíme
servisně podporovat veškeré produkty všech na trhu dostupných
výrobců. To platilo i v dobách, kdy nás vlastnil výrobce
Tokheim. Produktovou nezávislost se nám podařilo vždy udržet, bez
ohledu na vlastníka firmy, a v tom chceme i pokračovat.
Považujeme to za jednu z deviz naší firmy. V sítích čerpacích
stanic je "pelmel" všech možných zařízení a technologií, my děláme
vše pro to, abychom to byli schopni odborně servisovat a abychom
k tomu měli potřebné náhradní díly. Stále se snažíme získávat
nová školení od jednotlivých výrobců a konkrétní pracovníky
specializujeme na konkrétní technologie a produkty.
Jak jste bojovali se zaváděním EET? Byl
s tím někde problém?
FO: Čerpací stanice, kde jsme
implementaci balíčku pro EET zajišťovali, měly zejména pokladní
systémy výrobce UNICODE SYSTEMS. Nenastal žádný problém hlavně díky
tomu, že ze strany společnosti UNICODE SYSTEMS byl projekt velice
dobře připraven. Proběhlo to naprosto bezproblémově.
Na webových stránkách
http://tokheimprofleet.com/ se píše o programu ProFleet. Funguje to
u nás také? O co se jedná?
MV: Funguje, ale jsou země,
kde se produkty ProFleet prodávají výrazně lépe. Je to dáno zejména
aktivní obchodní činností, která zatím není naší silnou stránkou, i
na tom chceme do budoucna trochu zapracovat. Produkt ProFleet je
jednoduchý tankovací automat DiaLOG, který se dodává
v kombinaci s výdejním stojanem s jednou nebo dvěma
výdejními pistolemi. DiaLOG může být přímo vestavěný v hlavě
stojanu, nebo fungovat jako soliterní zařízení. Většinou se jedná o
výdej nafty, někdy v kombinaci s výdejem AdBlue, nádrž
může být nad i pod zemí. Jde o vnitropodnikový výdej, tankovací
automat akceptuje buď čipy, nebo firemní karty. Je to poměrně
jednoduchý produkt, který cílí na zákazníky s flotilami
kamionů, autobusů, stavebních či zemědělských strojů nebo jiných
motorových vozidel.
Má to dnes již někdo v České
republice?
FO: Máme již okolo dvaceti
zákazníků, kterým jsme toto řešení dodali, a musím říct,
k jejich spokojenosti.
Jaké letos můžeme očekávat novinky v
oboru výdejních stojanů?
MV: Z celosvětového
hlediska si zde v posledních letech konkurovali zejména tři
hlavní výrobci: Gilbarco, Tokheim a Wayne. Dva z nich se loni
sloučili pod současnou značkou Dover Fueling Solutions. Jaký vliv
to bude mít na branži čerpacích stanic, je dnes těžké odhadovat.
Zatím totiž není zřejmé, jak Dover Fueling Solutions
s nabytými výrobními závody a produkty naloží. Domnívám se, že
ani oni sami zatím neudělali klíčové rozhodnutí, zda zachovají obě
značky, a pokud ano, která z nich bude cílit na jaký segment
zákazníků, nebo zda do budoucna zůstane značka pouze jedna,
případně která to bude. Nezbývá než počkat.
FO: A abychom nezapomněli na
naše tuzemské výrobce, jako jsou Adast Systems a Tatsuno Europe, i
to jsou samozřejmě významní hráči, kteří dokážou velice úspěšně
konkurovat právě na menších trzích. Možná právě nezastavitelná
globalizace těch největších celosvětových hráčů dává těmto menším
výrobcům do rukou určitou zbraň pro lokální trhy. I tady bude
zajímavé sledovat, zda a jak dané situace využijí.
Myslím, že český trh je docela
nasycený, takže základ vaší činnosti spočívá hlavně
v servisu?
FO: Je to tak, ale stále ještě
vznikají nové čerpací stanice. Domnívali jsme se, že zde nastane
podobný model jako v Německu, kde se v určité době růst
čerpaček zmrazil a oni pak výdejní stojany dodávali do Chorvatska a
balkánských zemí. U nás však tento trend zatím nenastává. Trh zatím
stále roste a navíc přichází nová alternativní paliva. Je zde již
okolo 100 až 120 čerpacích stanic CNG, nové nabíjecí stanice pro
elektromobily a tak dále. Náš záběr se tedy stále spíše
rozšiřuje.
Jak moc je pro vás zajímavý stlačený
zemní plyn?
MV: Obecně jsme nikdy služby
ohledně plynových stanic neprováděli, a to ani v dobách, kdy
bylo hodně moderní LPG, byť jsme se o to v určité době
pokusili, ale projekt se nepodařilo rozjet. Zatím se držíme zejména
kapalných paliv, zde chceme být opravdu nejlepší. Ale neznamená to,
že to v budoucnu nemůže být jinak, je to otázka strategického
rozhodnutí.
FO: Neznamená to ani, že
bychom se kolem alternativních paliv netočili. Naopak. Je to jiná
technologie a v některých případech, jako například u plynu,
vyžaduje i jiné formy zabezpečení. Ve věci LPG a CNG stanic dnes
spolupracujeme s
dodavateli specializujícími se přímo na tyto
technologie.
Všiml jsem si, že mezi vašimi zákazníky
je také Škoda Auto...
MV: Škoda Auto je náš
dlouhodobý zákazník. Realizovali jsme pro ně během posledních
patnácti let několik zajímavých projektů. Největším z nich
byla určitě výstavba čerpací stanice v areálu Škoda Auto. Je
specifická v tom, že z ní vedou produktovody do výrobních
linek. Další projekty se týkaly třeba olejových hospodářství a
podobně.
Dnes si každý stěžuje na nedostatek
kvalifikovaných lidí. Jak se s tímto problémem vyrovnáváte
vy?
FO: Na jedné straně jsme měli
radost, když jsme uspěli v loňských výběrových řízeních, na straně
druhé radost obratem vystřídaly vrásky na čele, když jsme
potřebovali pružně rozšířit kvalifikovaný pracovní tým. Nízká
nezaměstnanost významně omezuje možnosti sehnat vhodné a
kvalifikované pracovníky.
I do kanceláře?
FO: Přesně tak. Z dvaceti
počátečních uchazečů přijdou na pohovor nakonec dva a jeden
z nich se u pohovoru diví, že k práci operátora nonstop
Call Centra patří práce na směny. O nic jednodušší to nebylo ani
při výběru například asistentek. Z deseti kandidátek je
problém vybrat jedinou, která by splňovala standartní požadavky a
měla nakonec zájem ve firmě pracovat. U odborných pozic, a jsou to
třeba i servisní technici, je to ještě o to složitější, že to musí
být osoba znalá nebo osoba znalá s vyšší kvalifikací. Hlásí se
nám třeba soustružníci nebo zámečníci, a my je přesto nemůžeme pro
naše účely použít.
Můžete si je vychovat?
FO: O to se samozřejmě
snažíme, to je jedna z cest. Ale musí zde být potenciál. Náš hlavní
tým je naštěstí stabilní, ale u náboru nových pracovníků se stává
pravidlem, že když chceme třeba na pozici servisního technika
získat dva dobré zaměstnance, musíme jich vyzkoušet třeba
deset.
Takže průměrný věk techniků je spíše
nad 50 let?
MV: To ne, průměrný věk našich
techniků odhaduji okolo 40 let. Máme zde hodně mladých lidí a stále
se tým snažíme omlazovat, abychom udrželi určitou průměrnou věkovou
hladinu. Povaha naší náročné práce to trochu předurčuje. Chceme,
aby zde byla vyvážená kombinace starších
i mladších. Starší jsou zkušení, mohou ty mladé
hodně naučit a mladí jsou hybnou silou, která nás všechny tlačí
vpřed. Kombinace starších s mladšími v jednom týmu se nám
osvědčila.
Co vás v nejbližší době čeká? Máte
nějaký nový produkt?
MV: Novým trendem
v servisních službách je elektronizace dat a dokumentů.
V současné době jsme v procesu implementace servisních
tabletů pro servisní techniky. Na čerpacích stanicích již nebudou
ručně vypisovat papírové výkazy, ale budou tyto zpracovávat
elektronickou formou přímo v servisním tabletu. Implementace není
úplně jednoduchá, do procesu jsou zapojeni pracovníci ze všech
oddělení, tedy nejen servisní technici, ale i vedoucí jednotlivých
oddělení, sklad, účtárna, Call Centrum a tak dále. Loni jsme
spustili SW KIMOCE verze 6.1 na našem Call Centru a v březnu
letošního roku jsme spustili do ostrého provozu servisní
tablety našich techniků. Cílem nového systému je vytvářet rovnou
elektronické dokumenty, které budou přímo elektronicky
zpracovávány. Tím odpadne spousta dnes prováděné administrativní
práce spojené s následným skenováním dokumentů a procesy se
zrychlí.

Autor: Jiří Kaloč, Gabriela Platilová