2. 6. 2015
V prosinci 2014 otevřela společnost Hutira-Králík
v obchodním areálu Interspar v Pardubicích novou bezobslužnou
čerpací stanici KIWI. Ambiciózní plán společnosti vybudovat síť
výhradně bezobslužných stanic tak s vydáním stavebních
povolení v dalších pěti lokalitách získává reálné
obrysy.

Úspory provozních nákladů
Zatímco v zahraničí není provoz bezobslužných čerpacích stanic
nebo benzinových pump s kombinovaným obslužným a plně
bezobslužným provozem nic výjimečného, v České republice se
tankování bez obsluhy postupně rozvíjí. Bezobslužnému provozu
nahrává v Česku hned několik faktorů. Jedním z hlavních
je poměrně nízká výtoč v důsledku extrémní hustoty čerpacích
stanic. "Desítkám tuzemských čerpacích stanic s prodejně slabým
nočním provozem, které většinou využily technologie a služby naší
společnosti, se již podařilo úspěšně vyřešit napjatou ekonomiku
přechodem na kombinovaný denní provoz s nočním bezobslužným
tankováním," tvrdí Ivo Červený z firmy Unicode Systems, která je
předním producentem informačních technologií pro čerpací stanice.
Jednorázová investice do instalace tankautomatu na stávající
stanici má velmi nízkou dobu návratnosti, jelikož základem je
nominálně vysoká úspora nákladů založená na snížení stavu
zaměstnanců.
Ještě větší ekonomické efektivnosti provozu dosáhne čerpací
stanice plně bezobslužná, jejíž provoz není vůbec zatížen mzdovými
náklady, ale jen nízkou a hlavně stabilní provozní režií.
Při rozhodování o realizaci bezobslužné stanice je třeba řešit,
zda na ní zákazníkům nebude chybět tradiční shop s občerstvením a
popřípadě myčka, jelikož právě toto spojení služeb na čerpací
stanici je tradiční a zavedené. Veřejné bezobslužné čerpací stanice
je proto výhodné umístit přímo do areálu zavedených obchodů, kde
lze těžit ze synergických efektů a prodej pohonných hmot, obchod a
mytí vozidel lze provozovat zcela nezávisle.

Výhodně, příjemně, rychle a pohodlně
Hlavními obchodními atributy nového konceptu bezobslužných
stanic KIWI je podle jejich duchovního otce Karla Králíka nabídnout
zákazníkům rychlé tankování kvalitních pohonných hmot za výhodné
ceny. V současné době nabízí první čerpací stanice KIWI
v Pardubicích tradiční pohonné hmoty, tj. Natural 95 a naftu a
stanice je do budoucna připravena pro zavedení CNG. Čerpací stanice
je otevřena non-stop 24 hodin denně a 7 dní v týdnu.
Čistý design stanice s akcentem světle zelené firemní
barevnosti vychází z technické koncepce s podzemní nádrží
a standardním provedením manipulační plochy. Počet nadzemních
objektů je účelově omezen na totem stojící v zelené ploše a
technologická skříň.
Dominantou stanice je střídmé a tvarově jednoduché přestřešení,
pod kterým je výdejní refýž s multiproduktovým výdejním
stojanem Tokheim a dvěma tankovacími automaty CardManager
z produkce společnosti Unicode Systems. Investor zde zcela
zásadně trval na maximální kvalitě a ověřené spolehlivosti
jednotlivých komponentů, dokonalém provedení prací a profesionálním
servisu. Podstatnou podmínkou realizace bylo kvalitní řešení
centrálního řízení a zpracování dat zajišťující bezpečný a
bezproblémový provoz s neustálou dostupností provozních
informací. Na dalších stanicích v budované síti KIWI bude
podle Karla Králíka již standardně osazen jediný multiproduktový
stojan ADAST pro kombinovaný výdej kapalných pohonných hmot a CNG.
Nezbytností bude samozřejmě opět klasický a provozem ověřený
tankautomat CardManager.

Obliba u zákazníků roste
Čerpací stanice KIWI v Pardubicích je v provozu přes
tři měsíce, které jsou obecně v roční periodě na výtoče
nejhorší, ale i přesto si své zákazníky poměrně rychle nalezla, což
dokazuje relativně rychlý a kontinuální nárůst prodejů.
Provozovatelé dopředu počítali s tím, že plně bezobslužné
tankování zpočátku pro některé klienty může být problematické.
Proto během prvních týdnů provozu byli zákazníkům k dispozici
zkušení KIWI asistenti. Zákazníci ale tankování prostřednictvím
tankautomatu CardManager s rozměrným a přehledným
dotykovým monitorem bez obtíží zvládali díky jeho jednoduché a
intuitivní obsluze. Tankautomat komunikuje standardně hned v
několika světových jazycích a umožňuje tak bezproblémové odbavení
příslušníků cizích národností. Velkoplošný displej lze v době
mezi tankováním využít pro reklamní prezentaci a promovidea
provozovatele nebo jeho partnerů.
Výhradně bezhotovostní platby
Tankautomat CardManager běžně umožňuje akceptovat veškeré
karty od bankovních přes fleetové (jako jediný v ČR včetně
CCS) až po vlastní lokální karty vydané příslušným provozovatelem.
V případě zabudovaného bankovkového modulu je možné platit i
hotovostí. Provozovatelé stanic KIWI platby hotovostí neplánují,
ale soustředí se primárně na bezhotovostní transakce. Podle Karla
Králíka mají dnes kartu prakticky všichni motoristé a hotovostní
platby by navíc vedly k omezování odběru pohonných hmot podle
počtu bankovek, které má dotyčný zákazník aktuálně
k dispozici.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia