26. 2. 2020
Kolik litrů pohonných hmot (benzínu a nafty) si nyní Češi mohou
koupit za průměrnou hrubou mzdu? Ve kterých letech si mohli Češi
koupit za svou průměrnou hrubou mzdu historicky nejvíce, a naopak
nejméně litrů pohonných hmot?
V posledních letech můžeme pozorovat v České republice silný
ekonomický rozmach, který je doprovázen rostoucími mzdami. Naopak
přibližně od poloviny roku 2014 jsme mohli sledovat prudký propad
cen ropy. Nabídka ropy je momentálně vyšší než poptávka po ní, díky
čemuž se zvýšily i zásoby této komodity. To následně vedlo i
poklesu velkoobchodních potažmo maloobchodních cen pohonných hmot
na čerpacích stanicích. K poklesu cen pohonných hmot přispěla také
silnější česká koruna oproti americkému dolaru. Benchmarkem cen
pohonných hmot pro český trh jsou totiž ceny pohonných hmot z
Rotterdamu, které se kótují v amerických dolarech.
Graf níže ukazuje počet litrů pohonných hmot za průměrnou hrubou
mzdu. Když se podíváme na graf, tak si můžeme všimnout, že nejméně
litrů pohonných hmot si Češi mohli koupit v období 2005 až 2009. V
tomto období totiž ceny pohonných hmot rostly rychleji než průměrné
mzdy. Ten samý trend můžeme pozorovat od poloviny roku 2010 do 4.
kvartálu 2014. Nejmíň nafty si čeští řidiči mohli pořídit ve třetím
čtvrtletí 2005, kdy průměrná mzda v České republice činila 17 640
Kč. A právě za ni si mohli Češi koupit pouze 603 litrů nafty.
Při očekávané průměrné hrubé mzdě 34 000 Kč za 4. čtvrtletí 2019
by si čeští řidiči mohli koupit úplně historicky nejvíc nafty a to
1069 litrů.
Pokud jde o benzín, tak nejmíň benzínu si čeští řidiči mohli
koupit ve třetím čtvrtletí 2006 při průměrné mzdě téměř 18 700 Kč a
to pouze 586 litrů benzínu.
A stejně tak jako u nafty, při očekávané průměrné hrubé mzdě 34
000 Kč za 4. čtvrtletí 2019 by si čeští řidiči mohli v současnosti
koupit historicky nejvíc benzínu a to 1055 litrů.

V budoucnosti se dál bude zvyšovat průměrná hrubá mzda v České
republice, díky čemuž si budou moci čeští řidiči pořídit více
pohonných hmot, byť třeba mohou být dražší. Pokud jde o ropu, tak
se v tomto roce dá i nadále očekávat, že bude dominovat nabídka
ropy nad poptávkou. K tomuto přebytku přispěje také epidemie
koronaviru v Číně. Čína je totiž největší importér ropy a druhý
největší spotřebitel na světě. Už nyní se v Číně značně snížila
spotřeba ropy. Také kartel OPEC upravil svůj výhled celosvětového
růstu poptávky po ropě v letošním roce na 0,99 mbd. Ještě před
měsícem predikoval kartel růst o 1,22 mbd. Důvodem snížení prognózy
jsou zejména čínské problémy.
Mezinárodní energetická agentura (IEA) už počátkem roku uvedla,
že v prvním pololetí by globální trh s ropou měl být v přebytku na
úrovni 1 milion barelů ropy denně. Kvůli koronaviru v Číně bude
přebytek velmi pravděpodobně ještě vyšší. Byť kartel OPEC už
zvažuje další omezení těžby či prodloužení těžebního limitu, tak
patrně to nebude mít nijak zásadní dopad na globální produkci
černého zlata, jelikož Ministerstvo energetiky USA očekává letos
další růst produkce ropy ve Spojených státech na 13,3 milionu
barelů ropy denně. Příští rok by americká produkce mohla stoupnout
až na 13,7 mbd. Pravdou také je, že těžba této komodity stoupá i v
jiných oblastech, a to zejména v Brazílii či Kanadě.
Výhled pro řidiče je tedy z hlediska cen pohonných hmot
příznivý. Nicméně jak ukazuje poslední statistika o inflaci v ČR,
tak spotřebitelské ceny výrazně stoupají u jiného zboží a
dlouhodobě také u služeb. Inflace a zvyšování úrokových sazeb mohou
pak způsobit i další posilování české koruny.
Autor: Eva Mahdalová, analytik, Finlord.cz, Zdroj: TZ Finlord