7. 3. 2016
Společnost Čepro v posledních dvou letech realizovala
hned několik pozoruhodných projektů v oblasti ochraňování hmotných
rezerv, velkoobchodu i na trhu čerpacích stanic. O nich a o reakci
firmy na současný i budoucí vývoj na trhu pohonných hmot jsme
hovořili s generálním ředitelem státem vlastněné společnosti Janem
Duspěvou.

Mezinárodní ochraňování strategických zásob
Jak se společnosti Čepro za poslední dva roky
dařilo?
Z mého pohledu se naší společnosti dařilo
dobře. Poslední dva roky navyšujeme hospodářský výsledek, ve všech
našich hlavních obchodních aktivitách jsme zaznamenali úspěch a
navýšení tržní pozice, jak ve velkoobchodu, tak v maloobchodu. Také
interně Čepro prošlo za ty dva roky velikou změnou, spočívající
především v zásadní restrukturalizaci provozního úseku.
Zrušili jsme mezičlánek, kdy jednotlivé sklady byly sdružovány do
tzv. středisek. Dnes řídí jednotlivé sklady přímo centrála. Velmi
mě těší, že došlo k velké emancipaci jednotlivých vedoucích
skladů. Nová struktura je pružnější, přinesla nám celkem zajímavé
interní úspory a výrazně se zlepšila komunikace napříč firmou, což
s sebou nese celou řadu dalších synergií.
Největší radost mám z toho, že se nám podařilo
otevřít nové projekty v oblasti ochraňování nouzových zásob,
konkrétně se Spolkovou republikou Německo, kde jsme uzavřeli sérii
smluv ve věci ochraňování jejich nouzových zásob, ať už ve formě
tzv. tiketingu nebo ve formě ochraňování fyzických zásob PHL,
včetně možnosti tyto pohonné hmoty nakupovat a prodávat.
Mohl byste blíže osvětlit způsob mezinárodního
ochraňování strategických zásob, jak funguje ticketing a jak
konkrétně je spolupráce s Německem nastavená?
Mezinárodní smluvní zabezpečení umožňuje, aby část
německých nouzových rezerv byla ochraňována v České republice,
konkrétně v Čepru. Princip ticketingu spočívá v tom, že
subjekt, který má za povinnost ochraňovat určitý objem pohonných
hmot pro německé rezervy, koupí tzv. Ticket - závazek třetí strany,
v našem případě tedy Čepra, že za něj bude daný objem zásob
ochraňovat. Tímto modelem jsme spolupráci na přelomu roku 2014/2015
zahájili. Druhý model je fyzické ochraňování zásob přímo pro
společnost EBV, která v Německu zabezpečuje ochranu nouzových
rezerv. Minulý rok se nám podařilo právě tento kontrakt uzavřít a
letos budeme naskladňovat první objem zásob.
Podle Národního akčního plánu čisté mobility, který
vychází z limitů daných EU, má do roku 2030 spadnout spotřeba
fosilních pohonných hmot o 30 procent, a to ve prospěch
alternativních pohonných hmot z OZE (obnovitelných zdrojů energie).
Navíc již několik let spotřeba pohonných hmot v ČR (zejména u
benzinu) klesá.
Ano, známe ty statistiky, v dlouhodobém
výhledu s nimi i počítáme. Co se týká směrnice týkající se
zmíněných cílů, já bych dnes nechtěl spekulovat, jestli bude
nakonec vyžadována a jestli se podaří 30 procent spotřeby nahradit
z OZE. Aktuálně jsme ale v roce 2015 svědky meziročního
nárůstu spotřeby fosilních motorových paliv. Navíc aktuální
legislativa, která zvýšila daňovou zátěž vysokoobjemových biopaliv,
v podstatě z trhu vyhnala ty alternativní pohonné hmoty,
které v Čechách objemově nejvíc vytlačovaly fosilní paliva.
Sledujeme se zájmem rostoucí potenciál CNG, takže
uvidíme.
V souvislosti s rozvojem alternativ (CNG a
elektromobilita) a politickou situací není jasné, zda se v
dlouhodobém horizontu budou vyvíjet obraty pohonných hmot a zda se
budou navyšovat nebo snižovat státní hmotné rezervy. Jak je Čepro
připraveno na tyto trendy reagovat?
Počítáme s tím. Máme projekt "vícerychlostní
Čepro", kdy jsme schopni celkem operativně v řádu měsíců
odpojovat naše nádržové kapacity a opačně je zase zapojovat a tím
pružně reagovat na potřeby trhu. Pokud by státní hmotné rezervy
projevily jakýkoliv zájem o navýšení ochraňovaného množství ve
vazbě na aktuální růst spotřeby, je ČEPRO připraveno tyto požadavky
naplnit. A opačně, pokud by docházelo k nějakému razantnímu
nástupu alternativních paliv či docházelo ke snižování
spotřeby, jsme zase připraveni celkem operativně v řádu měsíců
odpojovat některé skladovací kapacity a začít na nich generovat
úsporu v údržbě, modernizaci a investicích, pokud pro tyto nebude
obchodní využití. Současně budeme moci nabídnout technologicky
velmi sofistikovaný systém Čepra ostatním zákazníkům. Nebudu
skrývat, že s vazbou na německé státní hmotné rezervy se myslí
třeba i na to, abychom část kapacit byli schopni obchodně použít i
pro další obdobné partnery v EU.
Totální kvalita paliv - certifikovaný velkoobchod
Čepro
Čepro se postupně vyprofilovalo ve vedoucí logistickou
firmu, ke skladovacím kapacitám jste před několika lety pořídili
vlastní silniční dopravu. Byl to krok správným směrem?
Ano. K tomuto rozhodnutí nás vedla snaha o
samostatnost v logistice s cílem zvýšit kvalitu automobilové
přepravy pohonných hmot. Obecně automobilová doprava
v logistickém řetězci pohonných hmot patří mezi nejrizikovější
úseky. Z hlediska chybovosti v kvalitě i kvantitě přepravovaných
produktů jsou nejrizikovější uzly ty, kde dochází k přechodu
hmoty mezi skladovacím systémem a autodopravou a následně
autodopravou a čerpací stanicí. Proto jsme se rozhodli zahájit
vlastní automobilovou dopravu pohonných hmot. Nakoupili jsme
autocisterny, najali řidiče a ten byznys rozjeli.
Původním zaměřením, které i nadále je naprosto
klíčové, jsou závozy naší sítě čerpacích stanic EuroOil. Mám
velikou radost, že nám opravdu zásadním způsobem spadly takzvané
neshody (odchylky v kvalitě pohonných hmot mimo rozsah daný
příslušnou normou). Dá se říci, že jsme dosáhli snížení neshod ve
srovnání s externí autodopravou o 90 procent. V roce 2012 jsme
evidovali 27 neshod, v roce 2014 jednu neshodu.
To je výrazné navýšení kvality. Rozvíjíte službu
autodopravy i mimo vaši síť EuroOil k dalším zákazníkům?
Růst kvality byl opravdu zásadní, a proto jsme se
rozhodli, že poskytneme unikátní službu i našim velkoobchodním
zákazníkům. Minulý rok jsme ve spolupráci s SGS ČR zavedli
certifikaci autodopravy, kterou jsme převtělili do projektu
"Certifikovaný velkoobchod", který nabízí právě na bázi takto
efektivní autodopravy deklarovanou kvalitu pohonných hmot. Pokud do
tohoto programu některá čerpací stanice vstoupí, Čepro jí mimo
celou řadu technických a technologických výhod a automatizace
procesu logistiky nabízí stoprocentní garanci kvality. Čerpací
stanice je zároveň zařazena do programu SGS ČR pečeť kvality. Zcela
unikátní je pak naše garance, že v případě jakéhokoliv problému -
například zjistí-li ČOI neshodu, přebírá Čepro za provozovatele
čerpací stanice veškerou zodpovědnost, a to jak při řešení daného
problému, tak náklady případné represe.
Pro provozovatele čerpací stanice to na první pohled zní
zajímavě, na druhé straně jaké podmínky musí splnit provozovatel
čerpací stanice, aby byl zařazen do certifikovaného velkoobchodu
Čepra?
Na začátku potencionální spolupráce provedeme audit
technologického stavu příslušné čerpací stanice, pokud čerpací
stanice splní očekávané standardy a domluvíme se na výhradním
zásobování PHL, proběhne certifikace nezávislou autoritou SGS a
můžeme zahájit spolupráci. Čepro a. s. začne plnit své smluvní
závazky spočívající především v nasazení vlastní autodopravy,
která mimo jiné nabízí takové speciality, jako například online
videokameru, která nonstop zachycuje proces stáčení, nebo
komunikační servis, kdy klient ví, jaký je původ hmoty či
z jaké nádrže Čepra daná hmota pochází.
Co z toho platí provozovatel stanice?
Jediné náklady, které hradí provozovatel, je roční
poplatek 35 tisíc korun, což v podstatě je zaplacení
nezávislého kontrolního systému SGS ČR.
S jakým zájmem se to setkalo a zda se do toho
systému nezávislí provozovatelé čerpacích stanic přihlásili?
Zájem nás překvapil, celkem výrazně přesáhl naše
očekávání. K dnešnímu dni máme uzavřených 10 smluv. Vzhledem
k relativně přísným podmínkám vybavenosti té dané čerpací
stanice řídicím systémem, online měřením a dalšími technologickými
prvky, jsme očekávali zájem menší a zároveň evidujeme dalších cca
deset zájemců, se kterými máme rozpracovanou dohodu a probíhá u
nich audit technologie čerpací stanice. Takže jsme
spokojeni.
Účastník certifikovaného obchodu prakticky nepřijde do
fyzického kontaktu s pohonnými hmotami. Ale pokud bude chtít zavést
vlastní povýrobní aditivaci a nabídnout svým zákazníkům prémiová
paliva?
Službu nadstandardní aditivace samozřejmě nabízíme,
zatím ji provádíme na profesionálních aditivačních technologiích,
které jsou součástí výdejních lávek. Zájem o aditivaci postupně
narůstá, ale zatím se nám daří uspokojovat jednotlivé
klienty.
Pokud bude chtít partner ale aditivovat dodávané pohonné
hmoty vlastními aditivy na čerpací stanici při stáčení...
Preferujeme aditivaci při plnění na lávkách v
našich skladech, kde je zaručena vyšší přesnost a absolutní
mísitelnost. Pokud by zákazník trval na aditivaci přímo při stáčení
na čerpací stanici, tak mu samozřejmě vyhovíme.
Vlastní železniční doprava?
Všechny vaše sklady disponují železničním terminálem.
Neuvažujete namísto pronájmu železničních cisteren o pořízení
vlastní železniční dopravy, podobně jako Unipetrol?
Čepro díky své strategické pozici je samozřejmě
primárně postaveno na produktovodní přepravě, ale naše kapacity
vleček a možnosti přijímat železniční dodávky, jsou velmi vysoké.
V rámci nákupní strategie a zákaznické poptávky zvažujeme i
variantu podobně jako v autocisternách rozšíření logistického
servisu i v oblasti železniční dopravy. Ale vše bude záležet
na poptávce a na naší strategii v oblasti nákupu pohonných
hmot.
K čemu by vlastní železniční doprava měla
sloužit?
Především by mohla sloužit při nákupu pohonných
hmot od rafinérií, které nejsou napojeny na náš produktovodní
systém, případně pro uspokojování potřeb našich zákazníků, ať již
obchodních společností nebo subjektů spravujících nouzové zásoby.
Vlastnictví nějakého parku železničních cisteren zvyšuje
strategickou a krizovou hodnotu Čepra, např. pro případ havárie
rafinérie apod.
"Optimální" síť čerpacích stanic
Čerpací stanice EuroOil se za poslední roky poměrně
nápadně změnily. Neutěšené shopy prošly větší či menší modernizací,
jak se vyšší kvalitativní úroveň projevila v prodejích?
Čerpacím stanicím se daří velmi dobře. Odbor
čerpacích stanic během posledních dvou let prošel celkem razantní
personální obměnou. Přivítali jsme mezi námi nové kolegy s praxí
u jiných sítí čerpacích stanic. Jsme rádi, že nejenom lidsky
zapadli do kolektivu Čepra, ale že to přineslo i velmi zajímavý
růst jak tržního podílu, tak vůbec ekonomické efektivity
sítě.
EuroOil na rozdíl od ostatních celoplošných sítí
čerpacích stanic zařadil do prodeje v poměrně vysoké míře
vysokoobjemová biopaliva E85, B100 a směsnou naftu B30.
V současné době končíme. Naše síť patřila
možná mezi sítě s největší nabídkou jak E85, tak směsné
motorové nafty, následně i B100. Vzhledem k legislativním
změnám ukončujeme projekt vysoce objemových biopaliv. Přecházíme na
povýrobně vysoce aditivovaná paliva, kterými budeme postupně
biopaliva nahrazovat. A budeme v očekávání, kam se především
v roce 2017 a následně bude ubírat legislativa, jestli se
nedočkáme toho, že zase ta biopaliva budeme do nabídky
vracet.
Vaše síť vycházela vstříc zákazníkům, kteří byli
senzitivní na cenu a pozitivně reagovali na nabídku levnějších
vysokoobjemových biopaliv. Je ale otázkou, jak se chcete prosadit
prémiovými palivy u své zákaznické klientely, která je zvyklá spíš
na vstřícnější ceny než vyšší kvalitu?
Já si myslím, že už je historií doba, kdy jsme
přitahovali klienta pouze cenou. Naše čerpací stanice by měla být
optimální, jak v poměru cena-výkon, tak vzhledem ke geografické
pozici. Síť stanic EuroOil je v rámci republiky rozložená
rovnoměrně, ale nejsme na těch nejvýhodnějších místech, nejsme
výhradně na dálnicích nebo velkých městech, ale naopak jsme
především v regionech. My se snažíme v daném regionu
držet určitý etalon kvality paliv a služeb, ale to všechno za cenu,
která odpovídá konkrétní regionální poloze. Stejně budeme
přistupovat i k nabídce povýrobně vysoce aditivovaných
motorových paliv a zase se budeme snažit zaujmout tím, že budeme
nabízet komplexní servis za konkurenční ceny. Síť prošla pod
projektovým názvem "Oživení" takovou malou rekonstrukcí, kdy jsme
měnili interiéry čerpacích stanic a s tím i nabídku
doplňkového sortimentu. Věříme, že i tím jsme zákazníky připoutali
a že nabídkou služeb můžeme směle soupeřit s konkurenčními
čerpacími stanicemi, které mají výhodu lepší polohy a vyšší
průjezdnosti motorových vozidel.
Nebojíte se částečného odlivu zákazníků ke konkurenčním
čerpacím stanicím, které sice kvalitu negarantují, ale nabízí
paliva za mnohem výhodnější ceny?
Nebojím se toho. Konkurence nás sice trošku trápí,
ale zároveň nás posouvá dál. Já mám velkou radost, že na českém
trhu se objevuje celá řada velmi kvalitní konkurence i mezi tzv.
neznačkovými nebo menšími provozovateli čerpacích stanic. Je radost
dneska přijet na neznačkovou čerpací stanici, která svým servisem
možná v některých momentech dokonce předstihuje i velké sítě.
Od zdravé konkurence se můžeme mnohému naučit...
Tři roky v čele Čepra
Jste dlouholetým zaměstnancem Čepra a třetím rokem
generálním ředitelem. Co vám tříleté řízení strategické firmy
přineslo?
Mnoho šedých vlasů... Samozřejmě je to pro mě veliká
škola, řídit velkou a tradiční společnost v tak dynamické
době. A přineslo mi to pokoru k zaměstnancům. Ještě delší dobu
jsem pracoval jako obchodní ředitel Čepra a přece jen ten obchod je
"fokusovaný" na výsledek, ale pozice generálního ředitele na vás
dolehne svou odpovědností za stovky zaměstnanců a jejich rodiny.
Začnete se na ten svět dívat i trošku jinak než přes čísla a
hospodářské výsledky.
A co vám funkce generálního ředitele vzala?
Spoustu volného času, možná trochu zdraví, ale to
k tomu patří. Nic na světě není zadarmo, ale všechno musí být
v určité rovnováze.
A co byste si přál do budoucna?
Přál bych nejen Čepru, ale celému českému trhu
s motorovými palivy především rozumnou a stabilní budoucnost a
úspěšné vypořádání se s nástupem alternativních paliv bez
dramatických ekonomických výkyvů.
Jan Duspěva (41 let)
je absolventem oboru Inženýrská geologie Univerzity
Karlovy, kde promoval v roce 1998. Pracovní kariéru zahájil ve
společnosti SG Geotechnika, následně počínaje rokem 2000 působil ve
firmě Benzina, naposled na pozici vedoucího odboru obchodu a
marketingu. Od prosince 2004 zastával funkci ředitele pro tuzemský
trh ve společnosti UNIPETROL RAFINÉRIE v Kralupech nad Vltavou. Od
září 2005 až dosud vykonává Mgr. Duspěva funkci místopředsedy
představenstva ve společnosti Čepro, kde zastával funkci obchodního
ředitele. Od roku 2013 je generálním ředitelem státem vlastněné
společnosti. Jan Duspěva je ženatý, má dvě děti. Mezi jeho koníčky
patří sport a historická literatura faktu.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia