Konkurenci na evropském trhu přežijí jenom moderní rafinerie

Evropské rafinerie mají v porovnání s americkou či blízkovýchodní konkurencí velkou nevýhodu, protože poptávka po jejich produktu stagnuje a postrádají přístup k vlastní ropě, říká ředitel společnosti MOL Retail Česká republika Attila Dsupin. Řada závodů bude muset být uzavřena, což se nevyhne ani regionu střední Evropy. "Proto je důležité, aby naše rafinerie byly moderní," uvádí Dsupin. Mateřský koncern MOL vlastní pět rafinerií, nejbližší je v Bratislavě.

Dsupin Attila MOL ČR

V uplynulém roce jste rozšířili přítomnost na českém maloobchodním trhu s pohonnými hmotami. Jaké tu máte ambice?
Po dokončení akvizic sítí Lukoil a Agip se staneme druhým největším hráčem na trhu se 317 čerpacími stanicemi a jednou z deseti největších společností v Česku. Naším prvním cílem je sítě sjednotit, a proto teď do Česka přicházíme se svojí vlajkovou značkou MOL.

Které ze stávajících značek zachováte?
Chceme tu ponechat značku Pap Oil, jež je v Česku už zavedena. Má mnoho loajálních zákazníků, kteří se rádi vracejí.

Teď provádíte přeznačení Lukoilu, Slovnaftu a Agipu. V jakém poměru budou benzinky Pap Oil a MOL?
Proces převzetí sítě Agip není uzavřen, proto v jejich případě rebranding ještě nezačal. S čerpacími stanicemi MOL chceme pokrýt celé Česko, do konce letošního roku jich bude zhruba 80. Z celkového počtu našich čerpacích stanic by podle našeho plánu logo MOL měly nést asi dvě třetiny.

MOL bude tou prémiovou značkou se širší nabídkou paliv a služeb?
Chceme, aby silné byly obě značky a každá si našla své zákazníky. Na našich čerpacích stanicích nabídneme standardní i prémiová paliva, v obchodech zase chceme uplatňovat modulární koncept. To znamená, že nabídka i rozsah služeb bude záviset na konkrétní lokalitě a velikosti samotné čerpací stanice.

V kterých lokalitách budou pumpy MOL? U dálnic a frekventovanějších silnic?
Značka MOL se typicky soustředí například na tranzitní tahy. Podpoří to i využívání našich tankovacích karet, kterými lze dnes platit v deseti zemích střední a východní Evropy. To ale neznamená, že například v Praze žádný Pap Oil nebude. Ta značka je tu dobře akceptovaná.

Jaký chcete mít podíl na trhu?
Rádi bychom v maloobchodu překročili 15% podíl co do počtu pump i objemu prodeje. Dále se uvidí.

Bude-li příležitost koupit další čerpací stanice, lákalo by vás to?
Uvažovali bychom o tom. Jedním z cílů skupiny MOL je finanční stabilita, takže máme dost prostředků na případnou akvizici, která by zapadala do naší strategie.

A rýsuje se nějaká příležitost?
To průběžně monitorujeme.

Novým trendem jsou alternativní paliva: biolíh (E85) nebo stlačený plyn (CNG). Budete tyto produkty nabízet na vašich pumpách?
Sledujeme potřeby našich zákazníků. Nabízíme propan-butan (LPG) a na čtyřech stanicích, které jsme převzali v Česku od Lukoilu, prodáváme i CNG. V této oblasti zvažujeme rozšíření nabídky. Biopaliva přimícháváme do klasických paliv, jak nám to ukládá zákon. Nechci vyloučit, že v budoucnu budeme nabízet čistě biopaliva. Když po nich bude na vybraných místech poptávka, proč ne.

Čerpací stanice Agip jsou významným odběratelem biopaliv od firem Ethanol Energy a Preol, které spadají pod Agrofert. Budete v této obchodní spolupráci pokračovat?
Transakce s vlastníkem Agipu, společností Eni, bude dokončena na konci července, takže se k této otázce zatím nemohu vyjádřit.

Kdybychom srovnali rafinerie ve střední Evropě, tak vaše provozy v Bratislavě a Budapešti patří k technologické špičce, zatímco Litvínov a Kralupy jsou na tom mnohem hůř. Ovlivní to konkurenční boj na českém trhu?
Samozřejmě. Na technickou úroveň rafinerií klademe velký důraz, do jejich modernizace jsme vložili nemalé prostředky. Rafinerský průmysl v Evropě je dnes ve velmi těžkém postavení, kdy kapacity převyšují poptávku. Spotřeba paliv od finanční krize klesá, muselo skončit zhruba 20 rafinerií. Evropský rafinerský sektor je pod obzvlášť silným tlakem, jelikož nemá k dispozici vlastní surovinu jako například konkurence ve Spojených státech. Podle odborných odhadů během dalších dvaceti let čtvrtina rafinerií v Evropě skončí.

Budete 317 pump v Česku zásobovat ze své bratislavské rafinerie?
Chceme využívat synergie, které nabízí struktura skupiny MOL. Bratislavská rafinerie je s Českem spojena produktovodem, a proto se vnímáme jako přirozený hráč na českém trhu. Bude ale také záležet na optimálním nastavení dodávek.

Takže pokud to bude výhodnější, bude brát produkty i od České rafinérské?
Jak jsem naznačil, to vše bude otázka konkrétních ekonomických podmínek.


Attila Dsupin

Absolvoval studia ekonomie v Maďarsku. Ve skupině MOL působí od roku 1998. V roce 2013 byl jmenován ředitelem Pap Oilu a tuzemské divize Slovnaftu. Od letoška šéfuje aktivitám společností MOL v České republice. Je ženatý a má tři děti.

Autor: Václav Trejbal, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek