6. 5. 2015
Evropské rafinerie mají v
porovnání s americkou či blízkovýchodní konkurencí velkou nevýhodu,
protože poptávka po jejich produktu stagnuje a postrádají přístup k
vlastní ropě, říká ředitel společnosti
MOL Retail Česká republika Attila Dsupin.
Řada závodů bude muset být uzavřena, což se nevyhne ani regionu
střední Evropy. "Proto je důležité, aby naše rafinerie byly moderní," uvádí Dsupin. Mateřský
koncern MOL vlastní pět rafinerií, nejbližší je v
Bratislavě.

V uplynulém roce jste rozšířili přítomnost na českém
maloobchodním trhu s pohonnými hmotami. Jaké tu máte ambice?
Po dokončení akvizic sítí Lukoil a Agip se staneme druhým největším hráčem na trhu
se 317 čerpacími stanicemi a jednou z deseti největších
společností v Česku. Naším prvním cílem je sítě sjednotit, a proto
teď do Česka přicházíme se svojí vlajkovou značkou MOL.
Které ze stávajících značek zachováte?
Chceme tu ponechat značku Pap Oil, jež je v Česku už zavedena. Má mnoho
loajálních zákazníků, kteří se rádi vracejí.
Teď provádíte přeznačení Lukoilu, Slovnaftu a
Agipu. V jakém poměru budou benzinky Pap Oil a MOL?
Proces převzetí sítě Agip není uzavřen,
proto v jejich případě rebranding ještě nezačal. S čerpacími stanicemi
MOL chceme pokrýt celé Česko, do konce
letošního roku jich bude zhruba 80. Z celkového počtu našich čerpacích stanic by
podle našeho plánu logo MOL měly nést asi
dvě třetiny.
MOL bude tou prémiovou značkou se širší nabídkou paliv a služeb?
Chceme, aby silné byly obě značky a každá si našla své zákazníky.
Na našich čerpacích stanicích nabídneme standardní i prémiová paliva, v obchodech zase chceme uplatňovat
modulární koncept. To znamená, že nabídka i rozsah služeb bude
záviset na konkrétní lokalitě a velikosti samotné čerpací stanice.
V kterých lokalitách budou pumpy MOL? U dálnic a frekventovanějších
silnic?
Značka MOL se typicky soustředí
například na tranzitní tahy. Podpoří to i využívání našich
tankovacích karet, kterými lze dnes platit v deseti zemích střední
a východní Evropy. To ale neznamená, že například v Praze žádný
Pap Oil nebude.
Ta značka je tu dobře akceptovaná.
Jaký chcete mít podíl na trhu?
Rádi bychom v maloobchodu překročili 15% podíl co do počtu pump i
objemu prodeje. Dále se uvidí.
Bude-li příležitost koupit další čerpací stanice,
lákalo by vás to?
Uvažovali bychom o tom. Jedním z cílů skupiny MOL je finanční stabilita, takže máme dost
prostředků na případnou akvizici, která by zapadala do naší
strategie.
A rýsuje se nějaká příležitost?
To průběžně monitorujeme.
Novým trendem jsou alternativní paliva: biolíh (E85) nebo stlačený plyn (CNG).
Budete tyto produkty nabízet na vašich pumpách?
Sledujeme potřeby našich zákazníků. Nabízíme propan-butan (LPG) a
na čtyřech stanicích, které jsme převzali v Česku od Lukoilu, prodáváme i CNG. V této oblasti
zvažujeme rozšíření nabídky. Biopaliva přimícháváme do klasických
paliv, jak nám to ukládá zákon. Nechci
vyloučit, že v budoucnu budeme nabízet čistě biopaliva. Když po
nich bude na vybraných místech poptávka, proč ne.
Čerpací stanice Agip jsou významným odběratelem biopaliv od
firem Ethanol Energy a Preol, které spadají pod Agrofert. Budete v
této obchodní spolupráci pokračovat?
Transakce s vlastníkem Agipu,
společností Eni, bude dokončena na konci
července, takže se k této otázce zatím nemohu
vyjádřit.
Kdybychom srovnali rafinerie
ve střední Evropě, tak vaše provozy v Bratislavě a Budapešti patří
k technologické špičce, zatímco Litvínov a Kralupy jsou na tom
mnohem hůř. Ovlivní to konkurenční boj na českém
trhu?
Samozřejmě. Na technickou úroveň rafinerií klademe velký důraz, do jejich
modernizace jsme vložili nemalé prostředky. Rafinerský průmysl v Evropě je dnes ve velmi
těžkém postavení, kdy kapacity převyšují poptávku. Spotřeba paliv od finanční krize klesá, muselo skončit
zhruba 20 rafinerií. Evropský rafinerský sektor je pod obzvlášť silným
tlakem, jelikož nemá k dispozici vlastní surovinu jako například
konkurence ve Spojených státech. Podle odborných odhadů během
dalších dvaceti let čtvrtina rafinerií v
Evropě skončí.
Budete 317 pump v Česku zásobovat ze své bratislavské
rafinerie?
Chceme využívat synergie, které nabízí struktura skupiny MOL. Bratislavská rafinerie je s Českem spojena produktovodem, a
proto se vnímáme jako přirozený hráč na českém trhu. Bude ale také
záležet na optimálním nastavení dodávek.
Takže pokud to bude výhodnější, bude brát produkty i od
České rafinérské?
Jak jsem naznačil, to vše bude otázka konkrétních ekonomických
podmínek.
Attila Dsupin
Absolvoval studia ekonomie v Maďarsku. Ve skupině MOL působí od roku 1998. V roce 2013 byl
jmenován ředitelem Pap Oilu a tuzemské divize Slovnaftu. Od letoška šéfuje aktivitám
společností MOL v České republice. Je
ženatý a má tři děti.
Autor: Václav Trejbal, Zdroj: Hospodářské noviny