24. 7. 2017
Takto by se dal stručně charakterizovat konečný výsledek
martyria, které zcela zbytečně museli prodělat někteří čerpadláři -
a to včetně velkých sítí - během kontrol České obchodní inspekce
v období několika uplynulých měsíců. Předmětem kontrol bylo,
stručně řečeno, správné vyčíslení celkové částky za pohonné hmoty
na účtence pokladny. Pro ty šťastlivce, kteří byli uvedených
kontrol ušetřeni, zrekapitulujeme podstatu.

Jako by nestačilo, že naši čerpadláři čelí neustálé palbě
zákonných předpisů všeho druhu, úřední šiml v minulých
měsících opět silně zařehtal, tentokráte na téma "ochrana
spotřebitele". Jen co jsme si všichni oddechli ze zavedení EET,
začaly se v některých krajích množit kontroly ČOI, které
obvykle končily značnou pokutou.
Neznalost zákona neomlouvá. A to ani úřední
osobu!
Podstatou "závad" zjištěných ČOI na kontrolovaných čerpacích
stanicích byla ve skutečnosti zásadní neznalost technologie výdeje
pohonných hmot a příslušných metrologických norem, kterým je celý
proces měření a zobrazovaní množství a částky za odebrané pohonné
hmoty striktně podřízen.
Někteří pracovníci ČOI si de facto vytvořili vlastní teorii, jak
má být na účtence provedeno zaokrouhlení konečné částky
k úhradě. Zcela přitom ignorovali zákonné předpisy, které
platí v ČR a v celé EU pro výdejní stojany PHM
("stanovená měřidla"). Tyto předpisy jsou právně nadřazeny
jakýmkoli dodatečným účetním výkladům.
Stručně řečeno: na účtence musí být uvedeny údaje shodné
s údaji na displeji výdejního stojanu. Kontroloři však
triviálním vynásobením celkové množství x jednotková cena dosti
často došli k haléřovým rozdílům, které po zaokrouhlení činily
rozdíl ± 1 Kč. "Okrádání spotřebitele" bylo odhaleno a padlo i
několik desetitisícových pokut. Nebudeme popisovat všechny následné
protesty a kroky, které podnikli provozovatelé čerpacích stanic,
velké sítě a v neposlední řadě i UNICODE a ČAPPO. Výsledkem
bylo jednoznačné zastání se čerpadlářů ze strany Českého
metrologického ústavu, kterému tímto patří naše poděkování.
Níže uvádíme plné znění dopisu ČMI, adresovaného všem
provozovatelům čerpacích stanic. Neodpustíme si však na tomto místě
ocitovat poslední, podstatnou část dopisu: "… ČMI zahájil
jednání s kompetentním kontrolním orgánem (Česká obchodní inspekce)
s cílem konfrontovat některé technické parametry a
metrologické vlastnosti výdejních stojanů … s požadavky zákona o
ochraně spotřebitele a s cílem přispět po odborné stránce k
doplnění všech relevantních technických a metrologických informací,
které by mohl orgán dozoru nad trhem v ČR v rámci svých zjištění z
kontrolní činnosti při svém rozhodování zohlednit…"
Nezbývá než doufat, že si oba orgány příslušné předpisy
zkonfrontují správně…
- Výdejní stojan PHM je podle MID (Směrnice EP a ER 2014/32/EU)
tzv. stanoveným měřidlem
- Závazným údajem pro stanovení množství a celkové ceny za odběr
PHM je tedy displej výdejního stojanu
- Účtenka (daňový doklad) musí obsahovat totožné údaje jako
displej výdejního stojanu
Dopis, který Český metrologický institut
poslal výrobcům a uživatelům výdejních stojanů na pohonné hmoty,
přetiskujeme v plném znění, na detail originálu se můžete
podívat na obrázku.
Zobrazení ceny na indikační
jednotce výdejního stojanu na pohonné hmoty
V návaznosti na žádosti
subjektů, které jsou výrobci výdejních stojanů pohonných hmot a
které tato stanovená měřidla používají na čerpacích stanicích
pohonných hmot za účelem přímého prodeje paliva spotřebitelům,
sděluje Český metrologický institut (dále jen "ČMI")
k problematice cenové indikace vydaných pohonných hmot na
předmětných výdejních stojanech následující informace:
Měřidla a měřicí systémy protečeného
množství kapalin jiných než voda nebo než zkapalněné plyny -
výdejní stojany na pohonné hmoty (dále je "výdejní stojany") patří
mezi druhy měřidel, jejichž technické a metrologické vlastnosti,
respektive požadavky na ně, jsou specifikovány nařízením vlády č.
120/2016 Sb., o posuzování shody měřidel při jejich dodávání na
trh, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "NV"). Tímto nařízením
vlády je do české legislativy implementována směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2014/32/EU (dále jen "MID") ze dne 26. února 2016
o harmonizaci právních předpisů členských států týkajících se
dodávání měřidel na trh.
"Jestliže je výdejní stojan vybaven
indikační jednotkou ukazující cenu, pak nesmí být rozdíl mezi
zobrazenou cenou a cenou vypočtenou z ceny za jednotku a
indikovaného množství větší než cena odpovídající Emin."
(Emin je absolutní hodnota největší dovolené chyby pro
nejmenší odměr.) Tento závazný požadavek lze nalézt jak ve směrnici
MID, respektive NV, tak v opatření obecné povahy č.
0111-OOP-C033-15 (dále jen "OOP"), kterým se v podmínkách
české právní úpravy metrologie stanovují metrologické a technické
požadavky na předmětný druh stanovených měřidel - výdejní stojany
na pohonné hmoty, včetně metod zkoušení pro jejich ověřování (k
vydávání OOP je ČMI zmocněn zákonem č. 505/1990 Sb., o metrologii,
ve znění pozdějších předpisů). V čl. 7.5.3 zmíněného OOP,
které stanovuje mimo jiné i kriteriální požadavky na zkoušku
počítadla ceny prováděnou při ověřování ČMI, je stanovena dovolená
odchylka indikované ceny. Odchylka indikované ceny nesmí být při
procesu ověřování větší než cena odpovídající
Emin.
Poznámka: Za předpokladu, že by se
jednalo o výdejní stojan, jehož hodnota nejmenšího odměru stanovená
výrobcem je Vmin = 2 l (standardní případ), pro niž činí
největší dovolená chyba Emin = 0,02 l (viz čl. 2.3.2.4
OOP), činila by při ceně benzínu 30,- Kč/l tato dovolená odchylka
60 haléřů. Pokud by byl při procesu ověřování takový nebo nižší
rozdíl zjištěn, nebyl by to důvod pro zamítnutí ověření předmětného
stanoveného měřidla. Tento princip platí jako jedna z podmínek
pro ověření výdejního stojanu jakožto stanoveného měřidla podle § 9
zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii; nelze ji však interpretovat
tak, že je možné například řídící software výdejního stojanu
naprogramovat tak, aby záměrně a systematicky připočítával uvedenou
částku k matematicky vypočtené ceně.
Výrobci výdejních stojanů jsou tedy
povinni zajistit splnění předmětného závazného technického
požadavku vyplývajícího z čl. 5.5.3 NV, resp. z čl. 7.5.3
OOP, tj. že při nejmenším zobrazovaném dílku indikace výdejního
stojanu 0,01 litru (Emin = 0,02 l) se celková indikovaná
cena může lišit (od ceny vypočtené z ceny za jednotku a
indikovaného množství) maximálně o cenu odpovídající ceně 0,02
litru produktu.
Jakým (legitimním) výpočtovým
mechanismem zajistí výrobce splnění předmětného požadavku u formátu
ceny zobrazované indikační jednotkou, je z hlediska metrologie
plně v jeho kompetenci (může se dokonce jednat i o specifická
řešení, která mohou být know-how výrobce). Při ověřování výdejního
stojanu na pohonné hmoty se pak při zkoušce počítadla ceny zjišťuje
shoda/neshoda s požadavkem specifikovaným v odst. 7.5.3
OOP, tj. s požadavkem na rozdíl mezi zobrazenou cenou a cenou
vypočtenou z indikovaného množství a z ceny za jednotku.
Pokud cenová indikace na výdejním stojanu výše uvedené požadavky
splní, což uživatel tohoto druhu stanoveného měřidla prokazuje
zajištěním ověření v souladu s § 9 zákona č. 505/1990 Sb., o
metrologii, ve znění pozdějších předpisů a v souladu
s druhovým seznamem stanovených měřidel vyhlášky Ministerstva
průmyslu a obchodu č. 345/2002 Sb., v platném znění, potom lze
tento údaj používat jako závazný pro realizovanou transakci
reprezentovanou přímým prodejem paliva spotřebiteli.
Probíhá-li pak vlastní vypořádání
závazkového vztahu hotovostní platbou, je vztah mezi dodavatelem na
jedné straně a odběratelem (spotřebitelem) na straně druhé upraven
zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Ten stanoví, že
při konečném účtování prodávaných výrobků a poskytovaných služeb
v hotovosti se celková částka zaokrouhluje vždy
k nejbližší platné nominální hodnotě zákonných peněz
v oběhu. Tato problematika je však v dané oblasti
standardně řešena mimo stanovená měřidla (v rámci pokladních
systémů) a není v působnosti ČMI. I přes tuto okolnost ČMI
zahájil jednání s kompetentním kontrolním orgánem (Česká
obchodní inspekce) s cílem konfrontovat některé technické
parametry a metrologické vlastnosti výdejních stojanů pohonných
hmot (specifikované evropskou a národní legislativou) provozovaných
v České republice ve funkci stanovených měřidel s požadavky
zákona o ochraně spotřebitele a s cílem přispět po odborné
stránce k doplnění všech relevantních technických a
metrologických informací, které by mohl orgán dozoru nad trhem v ČR
v rámci svých zjištění z kontrolní činnosti při svém
rozhodování zohlednit.
Ing. František Staněk,
PhD.,
odborný ředitel pro legální
metrologii


Autor: Ing. Miroslav Stříbrský, UNICODE SYSTEMS, s.r.o., Zdroj: PETROLmagazín č. 3/2017