1. 6. 2017
Kvalita benzínu a nafty je na českých čerpacích
stanicích dlouhodobě vyšší než v Evropě. Potvrzuje to souhrnná
zpráva Evropské komise. Jak si ale ověřit, že právě ta vaše pumpa
není na štíru s kvalitou? Česká obchodní inspekce (ČOI)
pravidelně kontroluje kvalitu pohonných hmot v Česku a
výsledky zveřejňuje. Je pro běžného spotřebitele možné se ve
výsledcích kontrol a v pokutách za nejakostní paliva
zorientovat?

Ze souhrnné zprávy o kvalitě motorových paliv v členských
zemích EU vyplývá, že Česká republika je na tom oproti evropskému
průměru dlouhodobě lépe. V roce 2015 bylo v Česku
zjištěno 1,2 % vadných vzorků u benzínu a 0,2 % u nafty,
zatímco v EU to bylo 2,7 % a 0,8 %. Nutno ale podotknout, že
na rozdíl od ČR v monitoringu Evropské komise nefiguruje
kontrola bodu vzplanutí nafty. Ten je přitom podle výsledků kontrol
ČOI u českých pump nejčastější závadou nafty. "Nejčastějším
zjištěním na kontrolovaných čerpacích stanicích je odchylka od bodu
vzplanutí nafty. Ten je citlivým ukazatelem kontaminace nafty
benzinem," uvádí Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí ČOI. "Zatímco normou
je požadována hodnota 55 °C, potenciální nebezpečí poškození
motoru je možné předpokládat při bodu vzplanutí nižším než 30 °C, a
zejména pak nižším než 20 °C. To může znamenat obsah benzinu
více než 1 % a v souvislosti se snížením viskozity by tak
mohlo dojít k mechanickému poškození dílů palivové soustavy,"
dodává Jiří Fröhlich.
O výsledcích kontrol informuje ČOI pravidelně v rámci
pravomocných rozhodnutí o uložených pokutách z kontrol paliv,
která obsahují velmi podrobný popis situace. "Pro běžného
spotřebitele je tento výstup velmi nepřehledný. Aby si ověřil, jak
je na tom s kvalitou například jeho oblíbená čerpací stanice,
musí se proklikat všemi měsíci na stránkách ČOI a hledat, zda ji
tam náhodou nenajde jako tu, jíž byla pravomocně uložena sankce,"
upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance
Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil.
Podle něj není praktická informační hodnota tohoto seznamu pro
běžné spotřebitele příliš velká. "V okamžiku právní moci
rozhodnutí se už na čerpací stanici prodává úplně jiné palivo než
v době kontroly," dodává Damir Duraković.
Výše udělených sankcí může spotřebiteli dát přehledný obraz
ohledně závažnosti pochybení provozovatele čerpací stanice, ale
neplatí to vždy. "Při ukládání sankce správní orgán přihlíží i
k jiným hlediskům než jen k závažnosti prohřešku. Vyšší
pokuta může být udělena i z důvodu opakujících se prohřešků
nebo nespolupráce s ČOI a tak dále," upozorňuje Jiří Fröhlich.
Podle odborníků z oboru pak výše pokuty z pohledu
spotřebitele zkreslují závažnost provinění. "Pokuty za nekvalitní
paliva jsou ve srovnání s jinými obory extrémně vysoké, i když
je ČOI uděluje spíše ve spodní hladině možného rozsahu," uvádí Ivan
Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR."
Pokud spotřebitel vidí, že čerpací stanice dostala pokutu například
40 000 korun, může mít pocit, že došlo k prodeji významně
poškozeného, nekvalitního zboží. Přitom taková výše pokuty je
obvykle udělována za marginální prohřešky, kdy je zjištěné zboží
sice v rozporu s kvalitativní normou, ale svým složením
nemohlo způsobit jakoukoli újmu vozu spotřebitele," dodává Ivan
Indráček s tím, že typickým příkladem jsou mírně snížené body
vzplanutí u motorové nafty nebo vyšší tlaky par u benzínu.
Řešením by mohla být online evidence čerpacích stanic obsahující
mimo jiné i výsledky kontrol kvality. Doplnění evidence čerpacích
stanic, kterou již nyní vede Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO),
o informace o všech kontrolách kvality pohonných hmot, jež na
čerpací stanici proběhly, bohužel zatím nebylo do zákona prosazeno.
"Představa naší organizace je taková, že spotřebitel by měl mít
k dispozici informace v podobě mapy, kde by se mohl se
podívat na to, jak dopadaly kontroly na vybrané stanici třeba za
poslední rok," popisuje Tomáš Palla, vedoucí osobní poradny
Sdružení obrany spotřebitelů - Asociace. "Pokud byla u nějaké
kontroly uložena sankce, bylo by rovněž uvedeno, za jak závažný
prohřešek," dodává Tomáš Pallas s tím, že podstatné pro
spotřebitele není ani tak pozdější rozhodnutí ČOI, ale spíše
aktuální konkrétní výsledek kontroly, který pravomocné rozhodnutí
mnohdy až o měsíce předchází. Výsledek je totiž málokdy zpochybněn
a případné spory se vedou spíše o výši uložené sankce nebo o
formální pochybení dozorového orgánu.
Autor: LESENSKY.CZ s.r.o.