Kvalita paliv na tuzemských čerpacích stanicích se zlepšuje, premiantem je CNG

Kvalita paliv na českých čerpacích stanicích se stále zlepšuje. Vyplývá to ze srovnání kontrol prováděných Českou obchodní inspekcí v posledních 3 letech, kdy meziročně došlo k snížení množství nevyhovujících vzorků paliva až na 2,9 % v loňském roce. Při zatím poslední kontrole v červenci letošního roku byl počet nevyhovujících vzorků pouze 0,9 %.

Čeští řidiči mohou být při tankování na čerpacích stanicích v Česku prakticky bez obav - riziko, že natankují nekvalitní pohonné hmoty, je velmi nízké. Zatímco v roce 2011 Česká obchodní inspekce narazila na celkem 4,4 % nekvalitních vzorků, v roce 2012 to bylo již 3,1 % a v loňském roce pouze 2,9 %. Také při pohledu na výsledky letošního roku je důvod k optimismu - podle posledních dostupných informací odhalila Česká obchodní inspekce v červenci u čerpacích stanic pouze 2 nevyhovující vzorky z 222 testovaných, což je pouhých 0,9 % z celkového objemu.

Pomohlo zveřejňování výsledků i další legislativa

Ke zlepšení kvality paliv přispěly podle odborníků nejen úpravy legislativy v posledních letech, ale také zveřejňování výsledků kontroly České obchodní inspekce, které má pro obchodníky odstrašující efekt.Díky tomu došlo k snížení počtu případů, kdy docházelo například ke kontaminaci paliva při jeho přepravě."Ke zvýšení kázně provozovatelů čerpacích stanic výrazně přispěla povinnost ČOI zveřejňovat pravomocná rozhodnutí za porušení jakosti pohonných hmot, díky níž došlo k poklesu zejména takzvaných nedbalostních odchylek. Další zlepšení přinesly i změny týkající se povinné registrace provozovatelů čerpacích stanic,"vysvětlujeJiří Fröhlich, tiskový mluvčíČeské obchodní inspekce.

Odhalené nedostatky v kvalitě paliva se v letošním roce týkaly především benzínu, nafty a LPG. Zatímco u benzínu nebo nafty narazili kontroloři na nedostatky u pouhého 1 %, respektive 2,3 % vzorků, což je méně než celoroční průměr u těchto paliv za rok 2013, opačná situace se týká LPG. U něj letos došlo k významnému nárůstu počtu nevyhovujících vzorků z dřívějších 2 % až na téměř 14 %. Poslední údaje ČOI z července letošního roku ale dávají naději, že také u LPG dochází ke zlepšení - kontroloři neodhalili ani jeden nekvalitní vzorek z 24 testovaných.

CNG je v kontrolách stoprocentní

V oblasti moderních alternativních paliv se inspekce věnuje od roku 2010 také testování kvality stlačeného zemního plynu CNG, který je dnes možné tankovat na zhruba 60 místech v republice. Kontroloři ČOI u tohoto paliva doposud nenarazili na žádný problém."Je důležité si uvědomit, že CNG je stejné palivo, které spalují kotle na topení nebo které využíváme pro vaření. Jeho bezpečnost je vysoká a řidiči nemusí mít obavy z toho, že by bylo možné natankovat nekvalitní CNG. Taková možnost je v podstatě vyloučena,"vysvětlujeJiří Lachout,odborník na alternativní paliva ze společnostiE.ON Energie. Na CNG dnes u nás jezdí kolem 7 500 vozidel a jejich počet roste meziročně o desítky procent. Největší zájem je o CNG ve veřejné dopravě a provozu firemních flotil.

Ani podle dalších odborníků není překvapivé, že stlačený zemní plyn prochází kontrolami bez závad. Různá kvalita plynu na čerpacích stanicích je podle nich prakticky vyloučena:"Všechen zemní plyn dodávaný do ČR musí splňovat přesné chemické a fyzikální podmínky, tedy musí dodržet limity chemického složení, rosného bodu, spalného tepla a další. Také nesmí obsahovat žádné nečistoty. Kvalita všech dodávek je přesně dána vyhláškou,"vysvětlujeJan Ruml, výkonný ředitelČeského plynárenského svazu.V případě dalšího moderního alternativního paliva, elektřiny, k žádným kontrolám Českou obchodní inspekcí nedochází. Elektromobily jsou totiž dobíjeny z běžné sítě nízkého napětí, která je využívána v domácnostech také k dobíjení dalších zařízení, jako jsou například mobilní telefony.

Autor: Denisa Jensenová, Zdroj: LESENSKY.CZ s.r.o.

Diskuse

  • Petr, 20. 9. 2014 14:31: Pěkné, ale jsou to kecy. Zcela zásadní je to, že se nafta nepančuje,jelikož "dovedové" umí zásobovat naftou za cenu, která je o víc, než 20 haléřů pod holým nákupem na Čepru. Tedy cenová výhoda je na straně majitele čerpačky, protože má proti jiným ceny o 40 haléřů lepší ( nákup). Jak to ? On kupuje za cenu, která je tento týden kolem 27,83 a to včetně dopravy na místo. Jenže na lávce v Čepru se dá koupit , a to jako významný zákazník ( po odečtu množstevní slevy) za 28,07 . Samozřejmě je třeba připočítat dopravu, která je mezi 20 a 25 haléři na litr. Tedy cena z Čepra na čerpací stanici je někde přes 28,27. Připočtu DPH 21% A MÁM CENU 34,20 . Tedy čerpadlář, co prodává za 35 korun s daní vydělá 80 haléřů s DPH a z těch, za každý lit, který prodá přes platební kartu zaplatí bance cca 35-45 haléřů. Marže tedy při nejlepším 40 haléřů. Zatímco ti šikulové to nabízí na čerpací stanice za cenu kolem 27,82 , ale už je ceně doprava. Tedy s DPH je to 33,66 . I on zaplatí za platbu kartou, ale zůstane mu cca 50 haléřů a přitom může prodávat levněji, než za 35, což mu způsobí větší prodej. Není to tím, že je někdo šikovnější, ale jen ti "šikovní" mají před celníky stále náskok. To, že občas nevyjde bod vzplanutí u nafty, díky malé příměsi benzínu ( způsobí to technologie stáčení z cisterny, stačí 5 litrů benzínu na 5000 litrů nafty a je to zlé) není nic, co by autu škodilo, naopak lépe staruje a při překročení bodi vzplanutí směrem dolů do nějakých cca 6-8 stupňů to ničemu nevadí. Jen normě, kde je tato hodnota stanovena. A to jen proto, aby byla nafta ve 3. třídě hořlavosti. Do 55 supňů je totiž třída 2 . Na před by to chtělo znát fakta pak psát, že.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek