19. 2. 2015
Podle informace z kanceláře Unie nezávislých petrolejářů
(SČS) kvalita pohonných hmot prodávaných v České republice
významně převyšuje průměr dosahovaný v zemích Evropské
unie.

V tiskové zprávě SČS se říká: "Česká obchodní inspekce
zjistila za loňský rok závady u 0,6 % odebraných vzorků benzínu a
nafty. Evropská unie reportuje v poslední veřejně dostupné zprávě
(z roku 2010) zjištěné závady u 2,5 % vzorků. Do výpočtu vstoupilo
téměř 25 000 vzorků odebraných napříč všemi zeměmi EU. Tato úroveň
je dlouhodobě stabilní, k viditelnějšímu výkyvu došlo jen po vstupu
deseti nových zemí do Unie v roce 2004."
SČS do porovnání výsledků monitoringu ČR s výsledky celé Evropské
unie zařadila pouze srovnatelná data. "Evropská unie sleduje a
vyhodnocuje pouze základní paliva, tedy benzín a naftu. U motorové
nafty navíc nesleduje z hlediska kvality paliva nepodstatný
parametr bod vzplanutí, který je však v ČR nejčastěji pokutovaným
prohřeškem. Po provedení těchto úprav se procento zjištěných vad
snížilo z Českou obchodní inspekcí zveřejněných 3 % právě na 0,6
%." V současné době má ČOI nejvíce starostí s jakostí LPG, nicméně
i zvýšený obsah síry, což je nejčastější prohřešek, je podle
tiskové zprávy SČS diskutabilní. "O zjištěném obsahu síry je v tuto
chvíli vedena odborná diskuse, která má vyjasnit, zda jde skutečně
o nekvalitu paliva nebo o nepřesnosti v měření. Kontrolní testy
opakovaně provedené u více vzorků totiž vykázaly významný nesoulad
s výsledky prezentovanými ČOI a naznačily, že problém nemusí být v
palivu samém, ale ve spolehlivosti prováděných rozborů. Kromě toho
byla řada vzorků odebrána v rozporu s normovanou metodikou, i tato
skutečnost způsobuje, že odebraný vzorek vykazuje vlastnosti
nereprezentující palivo v kontrolované nádrži," tvrdí tisková
zpráva, pod kterou je podepsaný předseda SČS Ivan Indráček.
Autor: jk, Zdroj: SČS