25. 6. 2015
Nejlépe vybavená průtahová mycí linka s kapacitou
přes 40 aut za hodinu si na nedostatek spokojených zákazníků nemůže
(zatím) stěžovat.

Vynikající a lukrativní poloha
V Plzni na pokraji komerční zóny Borská pole poblíž
nejfrekventovanější křižovatky na Domažlické ulici je od srpna 2012
v provozu mycí centrum WAY. Pohledem ze silnice dominuje
areálu podlouhlá bočně prosklená budova s průtahovou
vysokokapacitní mycí linkou, na kterou bočně navazuje otevřený
dvojbox ručního tlakového mytí s futuristicky řešeným přestřešením.
Na prostranství před mycím centrem je prostorné parkoviště se šesti
stáními u tří refýží osazených hned čtyřmi oboustrannými
vysokovýkonnými vysavači.
Provozovatelem mycího centra je pražská společnost
WAY. Jak nám sdělil jednatel společnosti Lukáš Pořízek, do oboru
mytí vozidel v roce 2011 vstupovali prakticky bez hlubších
zkušeností. Jedním z impulsů realizovat mycí centrum bylo
získání lukrativního pozemku, kolem kterého denně projíždí
desetitisíce vozidel. "Primárně jsme se zajímali, jak může vypadat
ekonomika provozu, jací jsou dodavatelé technologie a jaký může být
konečný výsledek podnikání. Věděli jsme, že se nesmíme koukat na
konkurenci v Čechách, a tak jsme se rozjeli do zahraničí -
Rakousko, Německo, Itálie. Ptali jsme, jak se o auta pečuje, co si
zákazník žádá. Jak jim mycí centra fungují, proč se jejich majitelé
rozhodli právě pro dané řešení, jak si vybírali technologie, jaké
trendy sledují. V Čechách jsme čerpali tak10 % informací,
zajímalo nás především kolik lidí myje, jaké programy zpravidla
Češi volí, abychom pochopili mentalitu lokálního zákazníka,"
vzpomíná Pořízek.
Nejtěžší byla volba konfigurace vybavení mycí ulice.
Na základě doporučení potencionálních dodavatelů mycí techniky,
navštívili budoucí provozovatelé několik mycích center
v Německu. "Volba byla potom poměrně jednoduchá, my jsme
chtěli tunelovou mycí linku, protože ta služba pro zákazníka je
rychlá, nikdo nechce čekat a trávit dlouhý čas ve frontě,
rozhodnutí doplnit mycí linku samoobslužným vysokotlakým ručním
mytím bylo ještě jednodušší - v Plzni je dodnes jediné!"
usmívá se Pořízek.

Mycí linka s unikátní transversální
technologii
Nakonec padla volba na německou značku Christ Car Wasch,
která v Plzni má nejen obchodní zastoupení pro Českou
republiku, ale i výrobní závod. Rozhodující pro investory byla
schopnost garantovat dodávku mycího centra na klíč včetně mycích
boxů a vysavačů. Subdodávkou byla pouze biologická čistírna
odpadních vod Delta technologie Hodonín a pračka koberečků.
Zatímco ruční mytí je co do výbavy standardní, myčka
patří mezi nejlépe vybavené mycí ulice u nás. Délka řetězu,
od kterého se odvíjí i délka procesní technologické části myčky je
23,3 m. Mycí linka používá unikátní transversální technologii.
Zkrátka se dá říct, že auto jedoucí po pásu, kartáče stíhají umývat
díky svému unikátnímu směru pohybu. To výrazně zvyšuje hodinovou
kapacitu mycí linky bez dopadu na kvalitu mytí.
Jednotlivé sekce mycí linky zahrnují aplikaci aktivní
pěny, následuje soustava šesti velkých kartáčů, z toho čtyři
svislé a dva vodorovné, podélné mytí kol a prahů obstarávají
konturové 1,1m nízké kartáče. Veškeré rotační kartáče jsou osazeny
materiálem Sensotex+, který se díky své textilní skladbě stará o
velmi šetrné umývání povrchu vozidla.
V průběhu mycího procesu se v příslušných
sekcích linky aplikuje chemie odpovídajícího určení - na začátku
aktivní pěna, přemytí, šampón pod kartáče, sušič a leštící vosk
aplikovaný na konci před sušením. Předposlední sekcí myčky tvoří
vysokovýkonný sušák s naklápěcí střešní tryskou, na výjezdu
jsou naklápěcí hřebeny s třásněmi ze speciálního materiálu
Teddytex, který zajišťuje finální dosušení vozidla a rozleštění
finální vrstvy chemie na povrchu karoserie.
Teoretická výpočtová kapacita mycí linky přesahuje 50
automobilů, ale prakticky se dá ve špičkách umýt maximálně 42 - 44
aut, pokud se obsluze myčky daří řidiče vozidel řadit na pás
ideálně bez prodlev. Pás se pohybuje konstantní rychlostí 6,7 m/min
bez ohledu na zvolený program.

Boj o zákazníka - rozhodují ceny a kvalita
mytí
Zákazníci si mohou vybírat z celkem 5 programů
v cenách od 79,- až do 199,- korun. Kromě většinového placení
za mytí v hotovosti akceptují u WAY kromě klasických
platebních karet fleetové karty CCS, UTA a DFC. Bezhotovostní
transakce tvoří mizivý podíl v jednotkách procent.
"Vůči adekvátní konkurenci v Plzni jsme levnější
v tom, že si nebereme žádný příplatek za aplikaci chemie na
kola, na mouchy," upozorňuje Pořízek. Největší lokální konkurent
Imo, který má podobnou kapacitu začíná sice na ceně 74,- Kč, ale
následně si započítává příplatek 10,- za kola a další za aplikaci
insekticidu na hmyz. "My začínáme na 79,- včetně kol a much. Ve
výsledku jsme levnější než náš hlavní konkurent IMO. Nejlevnější
v Plzni je ale Globus, který myčku používá jako prostředek
marketingové podpory svého hlavního byznysu. Jeho cena mytí začíná
na 59,- a končí 139,-," konstatuje Pořízek. Nejsilnější dny
v týdnu jsou pravidelně pondělí, čtvrtek, pátek, sobota, pokud
je celý týden konzistentní počasí, Nejslabší je pochopitelně
nedělní dopoledne.
Mycí centrum je denně k dispozici od 8 do 20
hodin večer. Na dvanáctihodinové směně je vždy dvojice zaměstnanců
ve složení muž - žena. Žena v myčce je podle Pařízka věrnostní
faktor, který má nepřímý vliv na rozhodování k opakovaným
nákupům u převažující mužské klientely. Rozhodujícím faktorem pro
konkurenceschopnost myčky je ale dlouhodobě výborná výsledná
kvalita mytí. Té mycí centrum dociluje jednak maximálním vybavením
mycí linky a především díky ručnímu přemytí s aplikací
speciální chemie na kola a v létě čelní partie karoserie všech
vozidel na vstupu mycí ulice. Myčka je zatím stále v záruce,
servis, který sem přijíždí jednou za 14 dní zatím řešil pouze běžné
drobné poruchy.
Podle Pařízka zejména v neexponovanějších dnech
je celková mycí kapacita v lokalitě nedostačuje pokrýt
poptávku zákazníků. Tento stav je pro provozovatele mycího centra
výhodný, zejména pokud disponuje mycí linkou s vysokou
hodinovou propustností, která zákazníkům krátí čekání ve frontě na
mytí. Na druhou stranu, když není nouze o zákazníky, může myčka na
tento stav i hřešit.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia