28. 2. 2014
Návštěva čerpacích stanic a využití široké palety
nabízených služeb se stává součástí dnešního životního stylu. Nelze
se pak divit, že jejich projektování a provoz reguluje na 140
legislativních norem.

Návštěva čerpací stanice se s ohledem na neustále se
zvyšující provoz motorových vozidel stala již rutinní záležitostí
nejen pro řidiče, ale i pro všechny účastníky silničního provozu.
S rozšiřujícím se sortimentem služeb se čerpací stanice již
dávno neomezují pouze na doplnění pohonných hmot. Na čerpacích
stanicích se odehrávají různá pracovní setkání a jednání,
v současné době se rozšiřují prodejny čerpací stanice o
gastronomické provozy. Čerpací stanice poskytují kromě služeb
hygienických i služby méně obvyklé, například ubytovací a další.
Čerpací stanice se stávají i součástí nákupních a obchodních
center, která jsou situována zejména u nejvýznamnějších komunikací
v ČR a u velkých měst. V menších lokalitách a na venkově
se pak často malé čerpací stanice stávají náhradou za běžné
obchody, které mohou nabídnout základní sortiment v době, kdy
běžné obchody již ukončily svoji otevírací dobu.
Pobyt na čerpacích stanicích s využitím veškerých nabízených
služeb se stává součástí dnešního životního stylu. Chování osob na
čerpacích stanicích proto odpovídá celkovému obrazu chování lidí ve
společnosti se všemi aspekty z toho vyplývajícími. Nelze se
pak divit, že projektování stanic a jejich provoz reguluje velmi
košatá legislativa sestávající z celé plejády vzájemně
provázaných předpisů a technických norem. V okamžiku
zpracování článku jsme těchto norem napočítali více než 140!
Základem je zákon o pohonných hmotách
Nejdůležitějším legislativním předpisem, který vymezuje základní
ustanovení pro provozování čerpacích stanic pohonných hmot, je
zákon 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích
pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o
pohonných hmotách), ve znění účinném k 1. 10. 2013 (zákon č.
234/2013 Sb.).
Čerpací stanice je v zákoně definována jako stavba nebo
zařízení, z něhož se pohonná hmota prodává nebo vydává
zpravidla do palivové nádrže vozidla, a jako čerpací stanice, která
není stavba nebo zařízení, ale kde jsou provozní nádrže umístěny
v provozu, pokud se pohonné hmoty vydávají pouze pro vlastní
potřebu. Z definice vyplývá, že mohou být provozovány dva typy
stanic rozličného účelu. Za zásadní považujeme, aby oba typy stanic
plnily stejné předpisy a technické normy a to proto, že se na obou
typech stanic manipuluje s nebezpečnými a extrémně
nebezpečnými látkami.
Za zmínku stojí, že zákonem o pohonných hmotách byl změněn zákon o
pozemních komunikacích, kde v 19 § bylo doplněno ustanovení o
tom, že je zakázáno umísťovat nebo provozovat pojízdné nebo
přenosné zařízení, které je určeno k prodeji zkapalněných
ropných plynů.
Sankce v řádu miliónů korun
V § 9 zákona o pohonných hmotách jsou definovány správní delikty
a sankce za jejich neplnění. Pokuty jsou v řádu milionů
korun.
Čerpací stanice, která je stavbou
Regulační prvky provozování stanic jsou definovány v § 5 Prodej
a výdej pohonných hmot. Čerpací stanice, která je stavbou, musí
splňovat požadavky stanovené zvláštními předpisy jako např. zákon
č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně ve
znění pozdějších předpisů, zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší
a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve
znění pozdějších předpisů, zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních
daních, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 137/1998 Sb., o
obecných technických požadavcích na výstavbu, vyhláška č. 369/2001
Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání
staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace,
vyhláška č. 355/2002 Sb., kterou se stanoví emisní limity a další
podmínky provozování ostatních stacionárních zdrojů znečišťování
ovzduší emitujících těkavé organické látky z procesu
aplikujících organická rozpouštědla a ze skladování a distribuce
benzínu a další předpisy.
Čerpací stanice, která není stavbou
Pro čerpací stanice, která není stavbou, a její provoz je
povolen rozhodnutím stavebního úřadu, jsou podmínky stanoveny
odlišně. Zákon pro tento typ čerpacích stanic stanoví 12 podmínek,
z nichž nejdůležitější z pohledu bezpečnosti je
prokázání, že na čerpací stanici je zajištěna přiměřená
protipožární ochrana a ochrana života a zdraví osob, jejich majetku
a životního prostředí, je vybavena rekuperací benzínových par I. a
II. stupně v případě výdeje motorového benzínu, je dostatečně
ochráněna před bleskem a účinkem statické elektřiny, provozovatel
prokáže zajištění zneškodňování odpadních vod v souladu
s podmínkami stanovenými v povolení k jejich
vypouštění, prokáže zajištění nepřetržité ostrahy dostatečné
k zabránění neoprávněnému nakládání s čerpací stanicí,
prokáže, že nadzemní nádrže čerpací stanice jsou provedeny
z nehořlavých hmot odolných chemickým účinkům pohonných hmot a
další povinnosti. Jedná se však o určité změkčení povinností daných
pro čerpací stanici, která je stavbou.
Povinnosti provozovatele čerpací stanice
Pro provozovatele čerpací stanice, kterým se dle zákona rozumí
vlastník pohonných hmot prodávaných na čerpací stanici, stanoví
zákon další povinnosti. Z nejzávažnějších uvádíme
následující:
- zákaz plnit mobilní tlakové nádoby zkapalněnými ropnými
plyny,
- zákaz prodávat a vydávat olovnaté benzíny,
- mít na čerpací stanici k dispozici aditivační přísady do
benzínu, které umožňují provoz vozidel, jejichž motor je
konstruován na olovnatý automobilový benzín (motor nemá tvrzená
sedla ventilů),
- označit výdejní stojany podle druhu prodávaných pohonných hmot
obchodním názvem a číslem příslušné technické normy,
- zpřístupnit informace o jakosti pohonných hmot a jejich
nebezpečných vlastnostech, obsahu biopaliva v benzínech a
motorové naftě,
- vést průkaznou evidenci o množství prodaných a vydaných
pohonných hmot a to za každý kalendářní den a za každý výdejní
stojan,
- zajistit, aby na čerpací stanici, na které je prodáván motorový
benzín s obsahem bioethanolu od 5 do 10 % byl každý stojan
označen individuálně podle obsahu biosložky,
- zajistit, aby minimálně na 50 % z celkového počtu
provozovaných čerpacích stanic byl k dispozici až do roku 2018
benzín s obsahem bioethanolu maximálně 5 %.
Evidence čerpacích stanic
Velmi důležitá podmínka provozu čerpací stanice pro jejich
majitele je uvedena v Zákonu o pohonných hmotách v §6, která
stanoví pravidla evidence čerpacích stanic, kterou vede
Ministerstvo průmyslu a obchodu. Vlastník čerpací stanice je
povinen ministerstvu před uvedením stanice do provozu oznámit tyto
informace:
- údaje o vlastníku a nebo o provozovateli
- typ nebo popis čerpací stanice
- adresu stanice nebo, není-li to možné, jiné údaje určující
polohu stanice
- datum uvedení čerpací stanice do provozu
- datum ukončení provozu
Závazná norma pro čerpací stanice pohonných
hmot
Z ustanovení zákona je odvozena Česká technická norma ČSN
73 6060 Čerpací stanice pohonných hmot. Norma je citována
v zákoně a je tedy závazná. V současné době ČAPPO za
externí spolupráce zpracovává revizi normy. Platná norma obsahuje
tyto hlavní kapitoly:
- požadavky na umístění a komunikační řešení (umístění čerpacích
stanic u dálnic a silnic, u místních komunikací a v zónách
sídelních útvarů, umístění z hlediska ochrany vod a podmínky
pro komunikace v areálu stanice, odstavné a parkovací
plochy)
- hygienické požadavky
- technické požadavky (základní, požární, světlá výška prostorů,
osvětlení, ochrana proti hluku a zastřešení)
- technická zařízení pro čerpací stanici (kanalizace, vodovod,
stlačený vzduch, vytápění, elektroinstalace)
- technologické vybavení pro čerpací stanici pro kapalné pohonné
hmoty (skladovací nádrže, šachty, potrubní rozvody, výdejní
stojany)
- technologická zařízení na LPG (zásobníky, potrubní rozvody,
výdejní stojany)
- doplňková zařízení (mycí linky, samoobslužné mycí boxy,
zařízení pro prodej LPG v lahvích, stravovací provoz)

Další návazná legislativa
Výše uvedená legislativní pravidla spadají do Zákona o pohonných
hmotách. Projekce, výstavba a provozování čerpacích stanic se řídí
řadou návazných legislativních opatření a technických norem, které
je možné rozdělit do následujících hlavních skupin:
Požární bezpečnost
Základním předpisem je zákon o požární ochraně, vyhláška o
stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního
dozoru (vyhláška o požární prevenci), vyhláška o technických
podmínkách požární ochrany staveb a vyhláška o technických
požadavcích stavby. Vedle těchto předpisů platí české technickém
normy, z nichž nejdůležitější jsou ČSN 65 0201 Hořlavé
kapaliny - Prostory pro výrobu a manipulaci a ČSN 65 0202 Hořlavé
kapaliny - Plnění a stáčecí výdejní čerpací stanice. Další širokou
skupinou jsou normy o požární bezpečnosti staveb.
Ochrana životního prostředí
Do této skupiny patří především legislativa k ochraně vod
reprezentovaná vodním zákonem, legislativa k ochraně ovzduší,
kde je stěžejním zákon o ochraně ovzduší a vyhlášky týkající se
emisních limitů a zjišťování emisí ze stacionárních zdrojů. Velmi
důležitým předpisem je zákon o chemických látkách a chemických
přípravcích a zákon o prevenci závažných havárií. Do oblasti
ochrany životního prostředí patří i ustanovení zákona o odpadech a
zákona o obalech.
Z oblasti ochrany ovzduší je nutné připomenout povinnost
provádět denně kontrolu účinnosti rekuperačního systému benzínových
par a vést o těchto kontrolách evidenci.
Statistika a hlášení státním orgánům
Za nejdůležitější lze považovat tato hlášení:
- Údaje o prodeji pohonných hmot na čerpacích stanicích pro účely
jejich evidence (Vyhláška č. 133/2010 Sb., příloha č. 15)
- Údaje o pohonných hmot pro účely jejich evidence (Vyhláška č.
133/2010 Sb., příloha č. 14)
- Roční dotazník o provozu čerpacích stanic pohonných hmot,
plnicích a nabíjecích stanic (Crs (MPO) 1-01)
- Pololetní výkaz o síti čerpacích stanic pohonných hmot,
plnicích a nabíjecích stanicích (Crs (MPO) 2-02)
Metrologie a kontroly na čerpacích
stanicích
Jedná se o velmi důležitou oblast, která je řešena především
zákonem o metrologii, vyhláškou, kterou se zajišťuje jednotnost a
správnost měřidel a měření, vyhláškou, kterou se stanoví měřidla
k povinnému ověřování a měřidla podléhající schválení typu,
nařízením vlády, kterým se stanoví technické požadavky na měřidla
technickými normami pro odběr vzorků.
V této souvislosti je třeba akcentovat nastavení a kontrolu
měřidel na výdejních stojanech, která je zvlášť důležitá pro
motoristy a v poslední době i pro celní a daňové kontrolní
orgány.
Zvláštní kapitolou kontroly je kontrola jakosti prodávaných
pohonných hmot ve smyslu vyhlášky č. 133/2010 Sb., o jakosti a
evidenci pohonných hmot. Kontrolu provádí Česká obchodní inspekce a
zjištěné výsledky zveřejňuje, což je signálem pro zákazníky o
úrovni péče příslušného provozovatele o kvalitu prodávaných
produktů.
Podmínky podnikání
Základním dokumentem je živnostenský zákon. Provozování
čerpacích stanic je živností volnou. Při plánování lokality stanice
je třeba dbát ustanovení již zmíněného stavebního zákona a zákona o
uzemním plánování a omezení plynoucí z vyhlášených ochranných
zón.
Bezpečnost na čerpacích stanicích, ochrana zdraví a
prevence havárií
Bezpečnost je chápána především jako bezpečnost zákazníka a
obsluhy. Vedle předpisů vydaných státem a majících obecnou platnost
vydávají značkové distribuční společnosti vlastní předpisy, které
řeší bezpečnostní problémy hlouběji a detailněji. Základními
dokumenty jsou zejména zákon o ochraně veřejného zdraví, zákon o
péči o zdraví lidu, zákon o technických požadavcích na výrobky,
zákon o inspekci práce, zákon o obecné bezpečnosti výrobků, zákon,
kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci v pracovně právních vztazích a o zajištění bezpečnosti a
ochrany zdraví při poskytování služeb mimo pracovně právní vztahy,
zákoník práce a celá řada prováděcích legislativních předpisů a
nařízení vlády.
Problematika bezpečnosti je na čerpacích stanicích řešena také
celou řadou technických norem, které stanoví technické parametry
osvětlení, akustiky, fyzické ochrany objektu, protivýbuchové
prevence, grafických značek a pod. Čerpací stanice na tankování
zkapalněných ropných plynů a plnicí stanice stlačeného zemního
plynu musí splňovat podmínky nakládání s tlakovým zařízením.
V posledním období nastal rozvoj nabíjecích stanic pro
nabíjení baterií elektromobilů. To je však na samostatnou stať.
Průvodce složitým labyrintem legislativy se
vyplatí
Uvedený výčet předpisů a technických norem není vyčerpávající,
je však ukázkou legislativní složitosti podnikání na čerpací
stanici. Řada předpisů se vzájemně prolíná a navazuje na sebe. Je
proto zcela jasné, že provozovatel a obsluha musí mít odpovídající
vzdělání a praxi v oboru. Každopádně se vyplatí problematiku
provozní legislativy čerpací stanice svěřit do péče specializované
firmy, která je schopna sledovat aktuální vývoj příslušných zákonů,
vyhlášek a norem. Provozovatel je nepřímo a v některých
případech i přímo zodpovědný i za dodržování předpisů zákazníky,
kteří se by se měli řídit bezpečnostními pokyny provozovatele
čerpací stanice.
Bezpečnost na čerpacích stanicích
V novém seriálu přední odborníci v oboru a specialisté
členských firem ČAPPO budou postupně rozebírat jednotlivé
bezpečnostní situace při výstavbě a provozu čerpacích stanic.
Autor: PR, Zdroj: ČAPPO