4. 1. 2021

Pandemie koronaviru dál drtí ekonomiku České republiky.
Za tři čtvrtletí klesla celková spotřeba pohonných hmot o šest
procent. Výraznější pokles byl u automobilových benzinů, kde za
hodnocené období klesla spotřeba o osm procent, nafta si i díky
kamionové dopravě pohoršila pouze o pět procent.
Nejvýraznější propad poptávky byl v dubnu, kdy automobilové
benziny klesly o 33 % a motorová nafta o 20 % v porovnání se
stejným obdobím roku 2019. Ukončení nouzového stavu, postupné
uvolňování restrikcí a pomalé zlepšování ekonomické kondice
v řadě odvětví vedlo k mírnému nárůstu poptávky po
benzinech už v letních měsících (červenec-září). Proti
stejnému období loňského roku to byl nárůst o 2 %. U nafty se pak
zvýšená poptávka projevila až v září a to o 3 %. Pokles
poptávky po pohonných hmotách úzce koresponduje i s poklesem HDP o
7-8 procent.
Automobilové benziny
Celkový objem dodávek automobilových benzinů na trh ČR za 9
měsíců roku 2020 dosáhl hodnoty 1116 tisíc tun (1,488 mld. litrů).
Proti stejnému období roku 2019 (1215 tisíc tun) je to pokles o 8
%. I když došlo od poloviny ledna k výraznému snížení cen
pohonných hmot o více než 6 Kč/l, byl tento cenový pozitivní faktor
eliminován nastupující pandemií koronaviru, která výrazně ochromila
život v České republice. K omezení došlo prakticky ve všech
odvětvích včetně nákladní i osobní dopravy. Potvrdilo se také, že
vývoj spotřeby reaguje na pokles výkonnosti ekonomiky. Zhruba ze 40
% HDP ovlivňuje růst výdajů domácností na dopravu. Lidé necestovali
ani v rámci individuální motorizace, a to jak turistické, tak
do zaměstnání v řadě odvětví. Služební cesty podnikových
flotil byly také výrazně omezeny. Příhraniční styk, který
často sloužil k nákupům levnějších pohonných hmot v ČR
(zejména oproti SRN, Rakousku, Slovensku) se zejména ve 2.
čtvrtletí 2020 zastavil. Z důvodů uzavření hranic klesly
prodeje pohonných hmot u čerpacích stanic v příhraničních
oblastech o více než 60 % a některé musely být dočasně uzavřeny. Po
květnovém a zejména červnovém rozvolnění se postupně zvedala i
spotřeba pohonných hmot. Ke zvýšení prodejů benzinů došlo zejména
v červenci na 196 milionů litrů a v srpnu na 201 milionů
litrů, což představuje proti srovnatelným měsícům roku 2019 nárůst
o dvě procenta. Vyšší poptávka byla spojena především s domácí
individuální turistikou a nízkými cenami pohonných hmot.
Motorová nafta
Celkový objem dodávek motorové nafty na trh ČR dosáhl za 9
měsíců roku 2020 hodnoty 3588 tisíc tun (4,271 mld. litrů). Proti
stejnému období roku 2019 (3759 tisíc tun) klesla meziročně
spotřeba o 5 procent. Pokles spotřeby nafty byl oproti benzinům
nižší především z důvodů mezinárodní kamionové dopravy a
veřejné nákladní tuzemské dopravy pro zajištění zásobování trhu
důležitými komoditami. Vývoj v poklesu spotřeby nafty byl pak
ovlivněn poklesem ekonomiky. Na spotřebu nafty má vliv vývoj
ukazatele HDP z 80 %. Spotřeba nafty byla od poloviny března až
do června citelně ovlivněna poklesem přepravních výkonů v
důsledku řady omezení v průmyslové výrobě, stavebnictví a dalších
odvětvích. V individuální dopravě se rovněž projevil nouzový stav a
omezený pohyb osob. K určitému zlepšení ve spotřebě pohonných
hmot došlo až v průběhu 3. čtvrtletí (červenec-září). Nižší
ceny pohonných hmot v ČR ve srovnání s okolními státy
(Německo, Rakousko, Slovensko, Itálie, Chorvatsko) se projevily ve
vyšším zájmu o domácí turistiku v období červenec-září.
Propady v prodejích nafty o 11 až 20 % v jarních měsících
se tak v letních měsících dostaly na úroveň jen 96 % až 98 %
roku 2019. Například v září dosáhla měsíční spotřeba nafty na
hodnotu 536 milionů litrů (index 103%), zatímco v dubnu to
bylo jen 398 mil. litrů (index 80%).
Druhá vlna
Ve čtvrtém čtvrtletí došlo k druhé vlně a dalšímu omezení
pohybu, což samozřejmě negativně ovlivnilo vývoj spotřeby pohonných
hmot. Postupné uvolňování restrikcí od konce listopadu by mělo vést
k návratu do lepší kondice ekonomik ČR, což doprovodí i
zvýšená spotřeba nafty, benzinů i leteckých paliv. Poptávku by měla
podporovat i současná nízká cena pohonných hmot, ale vše se
nejspíše projeví až v průběhu roku 2021. Za celý rok 2020 lze
proto očekávat pokles u benzinů o 7-9 procent a u nafty o 5-7
procent.
I nadále se ovšem bez pohonných hmot neobejdeme. Stále se jedná
o strategickou komoditu, a proto i v dnešní době je prioritou
zajištovat dostatek zdrojů, plynule zásobovat český trh a zároveň
plnit i stanovené ekologické cíle. Nicméně, strukturu stávajícího
vozového parku s převahou spalovacích motorů na benzin i naftu a
dosavadní vývoj prodejů nových automobilů s převahou
benzinových a naftových verzí je nutné respektovat. To samé platí i
pro celý petrolejářský obor, pro který je prioritou vedle bezpečné
výroby hlavně produkce kvalitních pohonných hmot se snižující se
uhlíkovou stopou.
Autor: Václav Loula, Zdroj: PETROLmagazín