Léto svědčí dobrým nápadům

Na našich cestách po čerpacích stanicích se často zamýšlíme nad tím, proč ve srovnatelných podmínkách nacházíme veleúspěšné a velmi pěkné čerpačky, ale také zanedbané, dalo by se říci doslova smutné pumpy.
Americke fastfoody 1
Na Česko se valí další americká fastfoodová kultura. Zaplaví také čerpací stanice?

Na vině jsou lidé: majitelé, nájemci i zaměstnanci. Někdo dokáže kolem sebe šířit optimismus, jiný blbou náladu. Kdy jindy by se měli naši zákazníci cítit nejlépe než právě na začátku léta! S personálem, s jejich pracovním prostředím je to zrovna tak. Dobré nápady vylepšující image ČS nemusí stát statisíce, ale naopak peníze přinášejí.

Na první pohled

Všichni známe chvíle, kdy je to za volantem kvůli horku k nevydržení. V takových chvílích by měl mít personál čerpacích stanic dvojnásobné pochopení pro své zákazníky a i když sám stěží "tahá nohy", musí jim vyjít vstříc. O tom, zda auta zastaví právě u té naší pumpy, už dávno nerozhoduje na prvním místě jen potřeba natankovat či nižší cena paliva - a to ani dnes, kdy krizová mizérie pokračuje. Právě v době, kdy se takříkajíc láme chleba, lze rychleji rozpoznat životaschopnou čerpací stanici či celý řetězec, protože úspěšní dokáží krizi využít jako výhodu. Jsou jimi ti, kteří si vytvořili několik možných a realistických scénářů bez růžových brýlí a vědí, jak dalece mohou být postiženi. Kdo dokáže zhodnotit svou zranitelnost a na druhou stranu mobilizovat své silné stránky, dobře ví, že není doba na experimenty, ale na ochranu své finanční základny a dosavadního byznysu. V praxi to znamená redukování nákladů a zvyšování efektivnosti. Není to jen omezení počtu zaměstnanců a brigádníků, ale i málo výnosných či ztrátových aktivit. Chybou bývá přílišné snižování marketingových výdajů a je dobré se soustředit na okamžité či sezónní efekty. Zašlá pumpa, na které je na prvního pohled patrné, že to s ní jde z kopce, nikoho nepřiláká. Je to tedy znovu i o personálu - jeho spolehlivosti, schopnosti podávat vyšší výkony a táhnout za jeden provaz.

Americke fastfoody 6   Americke fastfoody 7
Léto vybízí k pohodě a odpočinku, chladivá zmrzlina nebo dobrá káva přijde vhod. A když k tomu nechabí ani úsměv obsluhujícího personálu relax na čerpací stanici nemá chybu

Přednosti letní sezóny

Jsou dlouhé dny, na silnicích mnohem více vozů, dá se toho mnohem více stihnout v náš prospěch - jen chtít! Počínaje instalací letního posezení v předzahrádkách, vytažením mrazáčku či zmrzlinového stroje zákazníkům víc na oči, akčním prodejem sezónního zboží, změnou jídelníčku na lehčí a sezónní stravu, zvláštní nabídkou pro děti a to nejen v občerstvení, ale vybudováním hřiště, houpačky, pískoviště nebo skluzavky v sousedství několika slunečníků letního bistra či grilu pro dospělé. To všechno dělejte s vědomím, že lepší příležitost k vyššímu zisku než v letní sezóně prostě v tomto roce mít nebudete!
Dívejte se, jak to dělá konkurence doma i v zahraničí, shánějte informace a dělte se o ně. Neustále sledujte svoje aktivity očima zákazníků a promítejte si, jak vypadá a jak by mohla vypadat jejich cesta a pobyt na pumpě a dalších zařízeních: příjezd, natankování, možnost zaparkování a servisních služeb, jak vypadají toalety a umývárny, na které se jde vesměs nejdřív, následné možnosti osvěžení a nákupu, co vše jejich pobyt zpříjemňuje od úsměvu obsluhy po aktivní nabídku vybraného zboží… to vše se u dobrých pump neustále opakuje, to vše se učí, ale v sezóně je důležité probouzet a co nejvíce uplatnit vlastní aktivity každého člena personálu. Nedostatek pozornosti věnované vlastním lidem je častý prohřešek a většinou se vymstí. Máme-li získat angažovanost zaměstnanců, je třeba vědět o hrozbách, kterým se musí čelit. Vysvětlit, proč jsou změny nutné a co budou mít za následek, a jasně jim říci, jak je to ovlivní. Už dopředu hledat ty největší tahouny a ty také motivovat - čili zaplatit. Není možné degradovat prodavače na podavače. I ve světě internetových prodejů zůstává prodejce a prodavač tím nejdůležitějším prostředníkem mezi výrobou a spotřebou. Pokud se vyrábí a neprodává, krize pokračuje a všichni chudneme. A tak nejlepší pumpy mají i nejlepší prodavačky, které si získávají úctu zákazníků a vlastní sebevědomí.

Americke fastfoody 4   Americke fastfoody 5
Řetězce Papa Johns Pizza a Dairy Queen hledající masterfranšízové partnery také v Česku

Konkurence míří k silnicím

Od majitelů a provozovatelů čerpacích stanic slýcháme, jak je na tom naše branže bídně a kdeže jsou ty zlaté časy. Asi to tak zlé nebude, protože zahraniční konkurence u nás stále cítí svoji příležitost. Boj "kdo s koho" se rozhodně přiostří - opět pro někoho v jeho prospěch, pro jiného to bude konečná. Jak vyplývá z informací České asociace franchisingu, na český trh se ještě letos chystá vstoupit deset velkých amerických řetězců restaurací a provozoven rychlého občerstvení, hledající nyní masterfranšízové partnery. Například řetězec Church's Chicken je druhý největší řetězec kuřecího rychlého občerstvení na světě. Dalším řetězcem, který jedná o vstupu do Česka, je americká fastfoodová legenda Dairy Queen. Řetězec nabízí nealkoholické a mléčné koktejly, smoothies (ovocné a zeleninové koktejly) i rychlé občerstvení v šesti tisících pobočkách po celém světě. Denny's je restaurační koncept známý již 60 let jako America's Diner. Patří mezi největší americké rodinné restaurační řetězce, ale v Evropě zatím nejsou a Česká republika má být pro Denny's testovacím trhem. V současné době provozuje 2100 restaurací v deseti zemích a je známý nonstop provozem. O vstup na tuzemský trh má zájem i Papa John's Pizza, třetí největší řetězec pizzerií na světě. Podle České asociace franchisingu míří na tuzemský trh také zmrzlinářský řetězec Cold Stone Creamery, Great American Cookies prodávající čokoládové sušenky, řetězec provozoven specializovaných na prodej prémiové ručně míchané zmrzliny a dezertů Marble Slab Creamery a také americká preclíková jednička Pretzel Maker. Dalším zmrzlinářským řetězcem, který míří do Česka, je Rita's Italian Ice, v USA provozuje stovky prodejen. Zájem o české zákazníky má také americký řetězec Broaster Chicken…
Z této zprávy nevyplývá pro mnohé provozovatele ČS nic jiného než opětovně přehodnotit svoji nabídku, svůj produktový mix a cenovou strategii v reakci na pravděpodobné změny v potřebách a možnostech "vlastních" dosavadních zákazníků, kdy se jejich nákupní chování a projevy pomyslné "věrnosti" mohou dál výrazně změnit. O to více je nutné sledovat jejich potřeby, preference a nákupní modely při tvorbě vlastního portfolia a investičních rozhodnutí nebo i uvažovat o franšíze například s některým z uvedených řetězců a s jejich pověstí silných hráčů. Je to na vás!

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek