11. 7. 2013
Na našich cestách po čerpacích stanicích se často
zamýšlíme nad tím, proč ve srovnatelných podmínkách nacházíme
veleúspěšné a velmi pěkné čerpačky, ale také zanedbané, dalo by se
říci doslova smutné pumpy.

Na Česko se valí další americká
fastfoodová kultura. Zaplaví také čerpací stanice?
Na vině jsou lidé: majitelé, nájemci i zaměstnanci. Někdo dokáže
kolem sebe šířit optimismus, jiný blbou náladu. Kdy jindy by se
měli naši zákazníci cítit nejlépe než právě na začátku léta!
S personálem, s jejich pracovním prostředím je to zrovna
tak. Dobré nápady vylepšující image ČS nemusí stát statisíce, ale
naopak peníze přinášejí.
Na první pohled
Všichni známe chvíle, kdy je to za volantem kvůli horku
k nevydržení. V takových chvílích by měl mít personál
čerpacích stanic dvojnásobné pochopení pro své zákazníky a i když
sám stěží "tahá nohy", musí jim vyjít vstříc. O tom, zda auta
zastaví právě u té naší pumpy, už dávno nerozhoduje na prvním místě
jen potřeba natankovat či nižší cena paliva - a to ani dnes, kdy
krizová mizérie pokračuje. Právě v době, kdy se takříkajíc
láme chleba, lze rychleji rozpoznat životaschopnou čerpací stanici
či celý řetězec, protože úspěšní dokáží krizi využít jako výhodu.
Jsou jimi ti, kteří si vytvořili několik možných a realistických
scénářů bez růžových brýlí a vědí, jak dalece mohou být postiženi.
Kdo dokáže zhodnotit svou zranitelnost a na druhou stranu
mobilizovat své silné stránky, dobře ví, že není doba na
experimenty, ale na ochranu své finanční základny a dosavadního
byznysu. V praxi to znamená redukování nákladů a zvyšování
efektivnosti. Není to jen omezení počtu zaměstnanců a brigádníků,
ale i málo výnosných či ztrátových aktivit. Chybou bývá přílišné
snižování marketingových výdajů a je dobré se soustředit na
okamžité či sezónní efekty. Zašlá pumpa, na které je
na prvního pohled patrné, že to s ní jde z kopce,
nikoho nepřiláká. Je to tedy znovu i o personálu - jeho
spolehlivosti, schopnosti podávat vyšší výkony a táhnout za jeden
provaz.

Léto vybízí k pohodě a odpočinku,
chladivá zmrzlina nebo dobrá káva přijde vhod. A když k tomu
nechabí ani úsměv obsluhujícího personálu relax na čerpací stanici
nemá chybu
Přednosti letní sezóny
Jsou dlouhé dny, na silnicích mnohem více vozů, dá se toho
mnohem více stihnout v náš prospěch - jen chtít! Počínaje
instalací letního posezení v předzahrádkách, vytažením
mrazáčku či zmrzlinového stroje zákazníkům víc na oči, akčním
prodejem sezónního zboží, změnou jídelníčku na lehčí a sezónní
stravu, zvláštní nabídkou pro děti a to nejen v občerstvení,
ale vybudováním hřiště, houpačky, pískoviště nebo skluzavky
v sousedství několika slunečníků letního bistra či grilu pro
dospělé. To všechno dělejte s vědomím, že lepší příležitost
k vyššímu zisku než v letní sezóně prostě v tomto
roce mít nebudete!
Dívejte se, jak to dělá konkurence doma i v zahraničí,
shánějte informace a dělte se o ně. Neustále sledujte svoje
aktivity očima zákazníků a promítejte si, jak vypadá a jak by mohla
vypadat jejich cesta a pobyt na pumpě a dalších zařízeních:
příjezd, natankování, možnost zaparkování a servisních služeb, jak
vypadají toalety a umývárny, na které se jde vesměs nejdřív,
následné možnosti osvěžení a nákupu, co vše jejich pobyt
zpříjemňuje od úsměvu obsluhy po aktivní nabídku vybraného zboží…
to vše se u dobrých pump neustále opakuje, to vše se učí, ale
v sezóně je důležité probouzet a co nejvíce uplatnit vlastní
aktivity každého člena personálu. Nedostatek pozornosti věnované
vlastním lidem je častý prohřešek a většinou se vymstí. Máme-li
získat angažovanost zaměstnanců, je třeba vědět o hrozbách, kterým
se musí čelit. Vysvětlit, proč jsou změny nutné a co budou mít za
následek, a jasně jim říci, jak je to ovlivní. Už dopředu hledat ty
největší tahouny a ty také motivovat - čili zaplatit. Není možné
degradovat prodavače na podavače. I ve světě internetových prodejů
zůstává prodejce a prodavač tím nejdůležitějším prostředníkem mezi
výrobou a spotřebou. Pokud se vyrábí a neprodává, krize pokračuje a
všichni chudneme. A tak nejlepší pumpy mají i nejlepší prodavačky,
které si získávají úctu zákazníků a vlastní sebevědomí.

Řetězce Papa Johns Pizza a Dairy
Queen hledající masterfranšízové partnery také v Česku
Konkurence míří k silnicím
Od majitelů a provozovatelů čerpacích stanic slýcháme, jak je na
tom naše branže bídně a kdeže jsou ty zlaté časy. Asi to tak zlé
nebude, protože zahraniční konkurence u nás stále cítí svoji
příležitost. Boj "kdo s koho" se rozhodně přiostří - opět pro
někoho v jeho prospěch, pro jiného to bude konečná. Jak vyplývá
z informací České asociace franchisingu, na český trh se ještě
letos chystá vstoupit deset velkých amerických řetězců restaurací a
provozoven rychlého občerstvení, hledající nyní masterfranšízové
partnery. Například řetězec Church's Chicken je druhý největší
řetězec kuřecího rychlého občerstvení na světě. Dalším řetězcem,
který jedná o vstupu do Česka, je americká fastfoodová legenda
Dairy Queen. Řetězec nabízí nealkoholické a mléčné koktejly,
smoothies (ovocné a zeleninové koktejly) i rychlé občerstvení
v šesti tisících pobočkách po celém světě. Denny's je
restaurační koncept známý již 60 let jako America's Diner. Patří
mezi největší americké rodinné restaurační řetězce, ale v Evropě
zatím nejsou a Česká republika má být pro Denny's testovacím trhem.
V současné době provozuje 2100 restaurací v deseti zemích a je
známý nonstop provozem. O vstup na tuzemský trh má zájem i Papa
John's Pizza, třetí největší řetězec pizzerií na světě. Podle České
asociace franchisingu míří na tuzemský trh také zmrzlinářský
řetězec Cold Stone Creamery, Great American Cookies prodávající
čokoládové sušenky, řetězec provozoven specializovaných na prodej
prémiové ručně míchané zmrzliny a dezertů Marble Slab Creamery a
také americká preclíková jednička Pretzel Maker. Dalším
zmrzlinářským řetězcem, který míří do Česka, je Rita's Italian Ice,
v USA provozuje stovky prodejen. Zájem o české zákazníky má také
americký řetězec Broaster Chicken…
Z této zprávy nevyplývá pro mnohé provozovatele ČS nic jiného
než opětovně přehodnotit svoji nabídku, svůj produktový mix a
cenovou strategii v reakci na pravděpodobné změny
v potřebách a možnostech "vlastních" dosavadních zákazníků,
kdy se jejich nákupní chování a projevy pomyslné "věrnosti" mohou
dál výrazně změnit. O to více je nutné sledovat jejich potřeby,
preference a nákupní modely při tvorbě vlastního portfolia a
investičních rozhodnutí nebo i uvažovat o franšíze například
s některým z uvedených řetězců a s jejich pověstí
silných hráčů. Je to na vás!
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia