Levná ropa nepřináší jen pozitiva

Cena ropy klesá mnohem rychleji, než posiluje dolar, respektive než oslabila koruna. Před začátkem intervence vyšel litr této suroviny na 12,60 koruny, krátce po ní cena stoupla na 13,80, nyní je ale na nejnižší hodnotě od roku 2010 - litr vyjde na 9,80. Teoreticky by tak měl být benzin či nafta s daní o pět korun levnější a firmám, které ropu zpracovávají, by měly náklady klesnout o třicet procent.

Pokles ceny ropy

Pozitivní zprávy a očekávání ale brzdí představa německého trhu. "Začínáme pociťovat určité ochlazení poptávky z Německa, kam dodáváme většinu naší produkce," potvrdil Otto Daněk, ředitel Atasu Náchod, výrobce a vývozce elektromotorů.
Problematické je kvůli situaci na Ukrajině i Rusko. Vývoz do této země omezují jak sankce zavedené Evropskou unií, tak odvetné sankce ruské strany. Země je navíc oslabená poklesem cen ropy a dovoz je ztížen klesající hodnotou rublu.
Český vývoz tam byl proto v říjnu meziročně o 18,5 procenta nižší. Pro české firmy to znamenalo výpadek tržeb 1,9 miliardy korun.
"V Rusku jsou cítit dopady sankcí. Také je pro obchodování s touto zemí negativní citelné oslabení rublu, které tamním firmám zdražuje dovoz," říká Vladimír Truksa, finanční ředitel Wikov Industry. Ten si stěžuje i na nižší cenu ropy, která snižuje solventnost a investiční sílu těžebních společností.
"Současnou cenu ropy vnímám proto jako hraniční hodnotu. Pokud by tento klesající trend měl pokračovat dále, bylo by to pro firmy navázané na těžební průmysl a jejich dodavatele nepříjemné," popisuje.
Oživení české ekonomiky se už projevuje i v útratách firem a domácností. Ty podle Davida Marka pokrývají zhruba 80 procent své spotřeby dovozem.
"Že domácí poptávka konečně převzala významnější roli, je zřejmé z temp dovozu, která ve druhém i třetím čtvrtletí předstihují vývozní dynamiku," říká analytička statistického úřadu Drahomíra Dubská.
Dovoz strojů a dopravních prostředků proto vzrostl o 15 procent, dovoz průmyslového spotřebního zboží pak o 8,3 procenta. Vyšší útraty firem i domácností tak paradoxně nepomáhají růstu ekonomiky, protože se za ně kupuje hlavně dovážené zboží.

Autor: Roman Šitner, Radek Bednařík, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek