3. 1. 2017
Do popředí zájmu top manažerů automobilového průmyslu se
vrátily elektromobily a otázky pohonu. Na prvním místě v žebříčku
nejdůležitějších trendů tak nahradily konektivitu, kterou pro
budoucnost viděli jako nejdůležitější loni. Vyplývá to z osmnáctého
ročníku průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey, jehož se
zúčastnilo bezmála tisíc výkonných manažerů ze 42 zemí, včetně
České republiky.

I když elektromobily v letošním ročníku průzkumu
představují hlavní trend (za číslo jedna ho označilo 50 %
respondentů), čtyři pětiny respondentů z řad šéfů
automobilek se domnívá, že budoucnost představují spíše palivové
články. Podle 62 % z nich dokonce baterie jako pohon
budoucnosti selžou v důsledku nedostatečné
infrastruktury.
Celých 78 % šéfů automobilek se domnívá, že
vodíkové palivové články představují hlavního konkurenta pro
baterie. Poukazují především na to, že vodíkový pohon je
mnohem životaschopnější s ohledem na stávající
infrastrukturu a čas "dotankování".
Převážná většina respondentů se také shodne, že
existence dieselových pohonů je s ohledem na jejich
dopad na životní prostředí dlouhodobě neudržitelná.
Vypadá to, že dopad aféry Dieselgate na
automobilový průmysl je naprosto zásadní.
Za technologického lídra šéfové dále považují
BMW, a to jak v elektromobilitě, tak v autonomním
řízení. V loňském roce druhá Toyota se pak propadla
v obou ukazatelích na čtvrté místo za druhou Teslu a
třetí Hondu.
BMW zaznamenalo úspěch i v očekávání růstu
tržního podílu, kde na prvním místě vystřídalo Toyotu. Úspěch
bavorské automobilky očekává 58 % top manažerů automobilového
průmyslu. Volkswagen naopak neobhájil pozici v TOP 3 a propadl
se na šesté místo. Největší posun vpřed zaznamenal Daimler/Mercedes
Benz, který se posunul ze šestnáctého místa na třetí, mezi
odpověďmi respondentů ze Severní Ameriky dokonce místo první.
Pokles tržního podílu pak manažeři nejvíce očekávají u Fiat
Chrysler a indických automobilek Mahindra a Tata.
Osmnáctého ročníku průzkumu KPMG Global
Automotive Executive Survey se zúčastnilo 953 respondentů
z řad vrcholných představitelů automobilového průmyslu.
Respondenti byli vybíráni tak, aby vzorek zahrnoval nejen
tradiční výrobce automobilů, ale také zástupce ICT společností.
Třetina respondentů zastupuje evropské společnosti, 13 %
pochází se severní Ameriky, 13 % z jižní, 15 %
reprezentuje Indii a přilehlé země jihovýchodní Asie, 9 % Čínu
a 10 % zbytek Asie včetně Japonska a Jižní Koreje. Dvě třetiny
společností z průzkumu mají obrat vyšší než miliardu
dolarů, polovina pak vyšší než 10 miliard
dolarů.
Autor: jk, Zdroj: KPMG