LNG budoucností nákladní dopravy?

Součástí letošního listopadového pražského veletrhu CzechBus byla letos také konference o využití LNG v dopravě. S využitím zkapalněného zemního plynu počítá ostatně Národní akční plán čistá mobilita (NAPČM) a do pěti let by mělo v České republice vyrůst asi pět LNG stanic, čímž by mělo být zajištěno její plné pokrytí pro toto alternativní palivo.

LNG 1
LNG stanice pro kamiony v nizozemském Tilburgu

První byly ruské traktory

LNG neboli Liquefied Natural Gas je zemní plyn  ve zkapalnělé  formě. V přírodě se v podstatě nevyskytuje a k jeho zkapalnění  dochází až po vytěžení, aby byl schopný transportu. Zkapalňování je však energeticky náročné, a přestože je zemní plyn hned po ropě druhé energeticky nejvydatnější palivo, tímto procesem se jeho energetická bilance rapidně snižuje. Podle indexu ERoEI (Energy Returned on Energy Invested) má LNG hodnotu 8, zatímco zemní plyn 20 a ropa z blízkého východu 30. Jenže jak po silnici, tak lodí může být zemní plyn dopravován pouze ve zkapalnělé formě, a tak se celkem logicky objevila myšlenka využít jej přímo jako palivo pro spalovací motory. První pokusy s využitím této kapaliny k pohonu spalovacích motorů se datují do 50. let minulého století, kdy v SSSR zkoušeli na LNG traktory, v současnosti se LNG nejvíce využívá v silniční dopravě k pohonu velkých nákladních vozidel a uvažuje se i o autobusech. Úspěšně se již LNG využívá ve vozových parcích technických služeb nebo chladírenských aut, kde kapalný plyn slouží nejen k pohonu spalovacího motoru, ale také jako chladicí médium.

LNG 2
LNG Terminal Hammerfest Norsko

Třikrát delší akční rádius

LNG zaujímá asi 600krát menší objem než vytěžený zemní plyn, ve srovnání se stlačeným zemním plynem (CNG) se jeho objem zmenší třikrát. Z toho plyne, že se stejnou nádrží vozidlo na LNG ujede trojnásobnou vzdálenost než v případě CNG. Akční rádius nákladních vozidel na LNG se tak může pohybovat až okolo 1 000 kilometrů, zatímco s CNG se jedná o 250 až 300 kilometrů. Výhod zkapalněného zemního plynu již využívají některé globální obchodní nebo transportní společnosti jako například DHL, Tesco, UPS či Coca-Cola a přizpůsobují se i výrobci. Nejvíce LNG vozidel jezdí v Číně, USA nebo Austrálii, zatímco v evropské dálkové kamionové dopravě se prosazuje jen pozvolna. Poptávku po LNG nastartoval nástup emisní normy Euro 6, která zpřísňuje limity výfukových exhalací (zejména oxidů dusíku) pro vznětové motory a řešením pro dopravce při zachování rozumných nákladů je právě zkapalněný plyn. V současné době je na starém kontinentu registrováno asi 500 LNG vozidel, jejich počet ale pomalu roste. Asi 80 procent z nich je z Británie a Beneluxu, zbytek provozují dopravci z Francie, Itálie, Polska, Skandinávie a Španělska. V České republice zatím nebylo registrováno žádné LNG vozidlo. Kamiony s pohonem na LNG má již v nabídce italské Iveco nebo švédské Volvo, stejně koncipované modely pak představila i Scania a uvažuje o nich i MAN nebo Mercedes. Na veletrhu CzechBus byl například k vidění městský autobus polské značky Solbus Solcity 12 s pohonem na LNG, který jezdí již od roku 2012 na pravidelných linkách v některých polských městech.
Pro získání LNG lze zkapalnit potrubní zemní plyn nebo nakoupit LNG v některém z LNG terminálů a následně je na místo určení dopravit cisternami po silnici, železnici nebo případně lodí. Pro Českou republiku se jeví jako nejvhodnější nově budované terminály v Polském Świnoujście a na chorvatském Krku. Druhou variantou, při které se spojuje využívání CNG  i LNG zároveň, jsou tzv. LCNG stanice, které pro výrobu CNG   využívají právě LNG.

LNG 3
Plnící stanice LNG v Německu

První plnicí stanice na LNG v ČR už příští rok

Podle posledních studií by mělo LNG do roku 2035 dosáhnout poměrně významného podílu v silniční dopravě, v současné době je roční poptávka odhadována na 96 milionů tun za rok. V Evropě dnes řidiči kamionů a autobusů mohou využívat 80 LNG stanic, koncem roku 2016 by jich mělo být ještě o 50 více. V té doby by jedna z nich měla stát i na území České republiky, jak o tom při demonstraci technologie LNG v rámci akce v Dunajské Stredě referovali zástupci společností Vemex a Gazprom. Podle Hugo Kysilky ze společnosti Vemex bude Česká republika potřebovat první LNG stanici právě v roce 2016. "Do pěti až deseti let by se měl LNG v ČR začít využívat výrazněji hlavně v nákladní dopravě. Ve střednědobém horizontu budou vozidla dálkové přepravy na LNG velmi rychle přibývat, protože zde jsou úspory pro dopravce opravdu výrazné a návratnost krátká. Česká republika má k tomu navíc i několik výrazných předpokladů. Leží ve středu Evropy a projíždí přes její území velká část dopravy přepravních firem. Rádi bychom se právě na zavádění této technologie u nás a na Slovensku v rámci skupiny Gazprom Germania významně podíleli. Máme plán vybudovat LNG stanici i na Slovensku, ale zatím situaci jen monitorujeme," dodává Hugo Kysilka. Do pěti až deseti let by se měl LNG v ČR začít využívat velmi výrazně a odhaduje se, že v roce 2030 bude u nás registrováno okolo 1300 vozidel na LNG.

LNG 4
Polský autobus Solbus jezdí na linkách ve Varšavě na LNG

Modrý koridor

Podmínkou pro rozšíření kamionové dopravy na LNG po celé Evropě je vybudování dostatečné infrastruktury. Právě kvůli tomu vznikl projekt tzv. Modrých koridorů, které by měly zajistit dostatečně hustou síť LNG stanic pro nákladní vozidla. Svůj podíl na tom má i schválení evropské Směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva a následně Národní akční plány členských zemí. Do pěti let tak počítá i u nás Národní akční plán čistá mobilita s výstavbou nejméně 5 LNG stanic ve vzdálenosti nejdále 400 km od sebe. "Pro celou Českou republiku by stačily tři stanice rozmístěné u hlavních tahů, popřípadě zde může být umístěna i zkapalňovací jednotka," myslí si Jiří Šimek, místopředseda představenstva společnosti E.on a zároveň také místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS). 
Podle francouzského Ministerstva energetiky a životního prostředí je rozvoj LNG jako silničního paliva nejefektivnějším způsobem, jak splnit aktuální ekologické normy stanovené evropskou legislativou. LNG má emise oxidu uhličitého ve srovnání s naftou nižší o 20 procent, emise oxidu síry o 100 procent, oxidů dusíku  až o 90 procent a pevných částic o 99 procent. Také hlučnost motoru je o 50 procent nižší. Ale asi vůbec největším lákadlem pro dopravce je schopnost ušetřit na palivu ve srovnání s naftou až 25 procent. Nevýhodou je, že i přes tepelně izolovanou nádrž se plyn při delší odstávce z vozidla odpařuje. Z tohoto důvodu není LNG vhodné pro osobní dopravu. Naopak v lodní dopravě se LNG využívá již od roku 1964, přičemž pohání především tankery, které dopravují LNG na dlouhé vzdálenosti. Určité možnosti lze pro LNG najít také v železniční dopravě.

LNG 6Tankování kryogenní nádrže kamionu zkapalněným zemním plynem

Centrem technologií LNG je Děčín

Je to trochu paradoxem, ale zatímco se u nás technologie LNG rozvíjejí jen velmi pomalu, sídlí zde jeden z nejvýznamnějších evropských dodavatelů LNG technologií. Společnost Chart Ferox Děčín je součástí koncernu Chart Industries s celosvětovým pokrytím a pobočkami v USA, Číně, Austrálii, Velké Británii a Německu a celosvětově uznávaným výrobcem kryogenních zařízení a systémů na skladování, dopravu a distribuci zkapalněných technických plynů (O2, N2, Ar), CO2 a uhlovodíků, tedy zejména zkapalněného zemního plynu (LNG).
Základní výrobkové portfolio děčínské pobočky tvoří široké spektrum vakuově izolovaných kryogenních zásobníků v objemech od několika stovek litrů, takzvaných "balených plynů", standardních zásobníků do 80 m3 až po speciální inženýrské zásobníky do objemu 1 000 m3, mobilní a transportní zařízení, atmosférické odpařovače a vakuově izolovaná potrubí. Systémy pro LNG zahrnují satelitní odpařovací terminály, plnicí stanice a palivové systémy pro nákladní automobily, autobusy a lodě. Kromě výroby se též firma zabývá montážemi, opravami a repasemi kryogenních zařízení. "Čerpací stanice LNG se mimochodem vyznačují jednoduchou konstrukcí, tichým chodem, nízkými investičními náklady, nepatrnou energetickou náročností na samotné stanici i nízkými náklady na její údržbu," počítá výhody provozování LNG stanice Jan Kurel ze společnosti Chart Ferox.

LNG 5
Stojan stanice Shell na tankování LNG v kanadskem Ontariu

23 procent trhu v roce 2025

Výhledy LNG jako paliva pro dopravu jsou podle expertů, kteří dostali slovo na konferenci v Praze, veskrze pozitivní. Podle zprávy Mezinárodní plynárenské unie (IGU) rostou od roku 2000 dodávky LNG nejrychleji ze všech jiných zdrojů plynu, při průměru kolem 7 procent ročně, a LNG bude dále zvyšovat svůj podíl na trhu s plynem nejméně do roku 2020. Do Evropy bylo už v roce 2013 dodáno 51,5 mld. m3 LNG, tedy přibližně jedna osmina veškerého importovaného plynu. Katar, který je největším exportérem LNG na světě, vyvezl v roce 2014 téměř 77 milionů tun LNG, což byla přibližně jedna třetina celosvětové dodávky. Celosvětově obchod LNG dosáhl 241,1 milionů tun v roce 2014 a vzrostl o 4,3 milionu tun oproti roku 2013. To byla druhá nejvyšší dosažená hodnota, těsně za 241,5 milionu tun obchodovaných v roce 2011. Dle předpokladů se podíl LNG v energetickém mixu EU bude v roce 2035 pohybovat okolo 23 procent.

LNG 7
Zaoceánský tanker na transport LNG

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek