25. 6. 2013
Zkapalněný zemní plyn (LNG) se v České republice zatím
neprosadil, nyní se však zdá, že i toto alternativní palivu by se
na našem trhu mohlo v nejbližší budoucnosti objevit.

Doprava LNG po Dunaji do Lince je
ekonomicky nejvýhodnější alternativou
Na zasedání Asociace NGV to oznámili představitelé české pobočky
s tím, že LNG by se mělo dovážet do střední Evropy z oblasti
Kaspického moře ve speciálních tankerech po Dunaji. Cílovou stanicí
by měl být říční terminál pro LNG v rakouském Linci,
z nějž by se pak plyn vozil v cisternách do České
republiky.
Návrh na projekt financovaný z prostředků Evropské unie
částkou 128 milionů € byl podán do Bruselu v únoru 2013.
Zda získá podporu, by mělo být známo v nejbližších dnech;
první vyhodnocení evropskými úřady bylo plánováno do konce června.
Z českých institucí nebo velkých plynárenských společnosti
jako je RWE, E.ON nebo Vemex se kromě Asociace NGV projektu zatím
nikdo neúčastní. Přímo pro asociaci by z evropských peněz
připadla jen část podpory ve výši asi 200 tisíc € určená na
přípravu studie. Zatímco dovážet zkapalněný zemní plyn po silnici
by bylo drahé, využití vodní cesty po Dunaji nabízí ekonomicky
schůdný způsob, jak nové palivo do České republiky dostat. Hlavní
objem prostředků dodají investoři. O které společnosti se
jedná, představitelé Asociace NGV zatím neuvedli, ale údajně se
jedná o několik subjektů z celé Evropy.
Zatím se uvažovalo o tom, že by zkapalněný zemní plyn mířil
do ČR z Polska. Na baltském pobřeží se staví mořský terminál na
LNG, který by měl být dokončen v příštím roce. O tuto
severní cestu se zasazovala děčínská firma Chart Xerox, která
nabízí stavbu zásobníků a čerpacích stanic na LNG.
Autor: jk, Zdroj: dopravní noviny