Lokomotiva na CNG poprvé na české trati

Na české tratě poprvé vyrazil vlak tažený lokomotivou, kterou poháněl stlačený zemní plyn. Vlak vyjel včera z Opavy a cíl měl v Hlučíně. Zatím se jedná o ověřovací provoz lokomotivy 714 CNG, která je společným projektem Českch drah, společnosti Vítkovice Doprava a Výzkumného ústavu železničního.

Lokomotiva na CNG

Podle zprávy Českých drah se jedná o vůbec první nasazení pohonu CNG na železniční trati ve střední Evropě. 15 metrů dlouhá lokomotiva pak patří k nejvýkonnějším strojům svého druhu v celé Evropě. Lokomotiva má dva motory o výkonu 260 kW, přičemž původní palivová nádrž na naftu byla nahrazena svazky tlakových lahví, jejichž objem činí 3430 litrů. To umožní dojezd na vzdálenost až 1500 km.
Lokomotiva s označením 714.801 nyní bude tahat osobní vlaky Českých drah na pravidelných spojích, její domovskou stanicíc bude nádraží Opava východ, kde chce společnost Vítkovice Doprava vybudovat i plnícíc stanici. Plnit se zde budou nejen lokomotivy, ale i autobusy a využívat ji budou koneckonců i ostatní motoristé. Zatím bude plnění zásobníků lokomotivy prováděno z mobilního zásobníku plynu, který je umístěn v opavské stanici
Lokomotiva je schopna na jedno naplnění tlakových náfrží ujet okolo 1500 km, záleží samozřejmě na hmotnosti vlaku. Mezi Opavou a Hlučínem by měla tahat čtyři vagóny. Provoz lokomotivy je o zhruba 40 procent levnější než u lokomotivy s podobnými parametry na naftu a kromě toho je i ekologický, protoželokomotiva neprodukuje žádné prachové částice a má výrazně nižší emise oxidu dusíku, oxidu uhličitého i uhelnatého. Lokomotiva 714.801 s plynovým pohonem bude jezdit na uvedené trati po celý letošní rok, přičemž první vyhodnocení její efektivity bude provedeno po zhruba čtvrt roce.

Autor: jk

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek