20. 3. 2017
Největší tuzemští odborníci z oblasti elektromobility
představili své vize o budoucnosti a možnostech elektrického pohonu
v dopravě v Loučni na 4. ročníku tradiční konference o
čisté mobilitě. Hlavním partnerem akce byl letos energetický gigant
ČEZ.

Bude letošní rok znamenat tolik očekávaný průlom a definitivní
bod zvratu v penetraci elektromobilů na českých silnicích? Co
na to automobilky a stavitelé dobíjecí infrastruktury? A jak
zareagují další alternativní pohony? To byly témata letošního
ročníku.
"Objemy registrací nových elektromobilů v prvních dvou
měsících letošního roku dávají naději na další růst. Jako
provozovatel největší sítě dobíjecích stanic v České republice
bychom tento růst chtěli znovu výrazně podpořit výstavbou nové
dobíjecí infrastruktury, která umožní elektromobilům plynulejší
pohyb i mezi největšími městy," uvedl jeden z přednášejících
Tomáš Chmelík z útvaru čisté technologie ČEZ.
Cílem společného setkání v Loučni bylo nejen představení aktivit
jednotlivých resortů v oblasti podpory čisté mobility nebo shrnutí
plnění úkolů, které vyplývají z Národního akčního plánu čisté
mobility."Největším úkolem bylo připravit půdu pro aktualizaci
stávajícího Národního akčního plánu čisté mobility. Letošní zima
jasně ukázala, že silniční doprava zejména ve městech je hlavním
zdrojem emisí zdraví škodlivých látek do ovzduší. Např. v Praze se
silniční doprava podílí na celkových emisích jemných prachových
částic PM2,5 z více než 60 % a na celkových emisích oxidů dusíku 56
%. Nepochybně tak musíme rozvíjet a podporovat různé formy
alternativní dopravy a související infrastruktury," řekl mimo jiné
Vladislav Smrž, náměstek pro řízení sekce politiky životního
prostředí a mezinárodních vztahů Ministerstva životního prostředí
ČR.
Po loňských 271 nových registracích elektromobilů přibylo letos v
lednu a únoru v ČR dalších 68 nových elektromobilů.Od začátku
roku 2012 tak na českých silnicích začalo jezdit 1067
elektromobilů, nejvíce (367) jich bylo zaregistrováno v roce
2015. Při uvažovaném průměrném nájezdu jednoho vozu cca 15 tisíc
kilometrů ročně se celková spotřeba elektřiny pro tento objem
elektrických aut pohybuje kolem 2,3 milionu kWh, tj. ekvivalent
roční spotřeby 1 tisíce domácností.
Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i
v České republice se elektrická auta definitivně stávají
běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech
oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů. Nedávná
studie společnosti Roland Berger předpokládá v roce 2020 v ČR
roční prodej až 7 tisíc vozidel s elektrickým pohonem. To
představuje asi 3 % trhu a jen malé zaostávání za zeměmi západní
Evropy, kde se tento podíl očekává mezi 5 a 10 %.
Národní akční plán (NAP) Čistá mobilita počítá v následujících
letech s rychlým rozvojem počtu plnících a nabíjecích stanic po
celé České republice. Projekt Elektromobilita ČEZ reaguje na tento
trend výstavbou sítě veřejných dobíjecích stanic. Z celkových
71 jich je 26 rychlodobíjecích; zbytek sítě tvoří tzv. stanice
normálního dobíjení. Další veřejné rychlodobíjecí stanicevybuduje
Elektromobilita ČEZ v letech 2017-18na hlavních tazích napříč
Českou republikou.Celkem 42 stanicumožňujících dobití většiny běžné
kapacity baterií za 20 až 30 minutvznikne díky grantu z evropského
programu CEF.Nad rámec těchto stanic bude vybudována také jedna
lokalita kombinující integraci dobíjecích stanic, systému pro
ukládání energie a výroby z obnovitelného zdroje.
Ta v průběhu letošního a příštího roku vybuduje po celé ČR další
desítky veřejných stanic, zejména rychlodobíjecích. Více než 40
jich vznikne díky grantu z evropského programu Connecting Europe
Facility (CEF), jehož prostřednictvím Evropská komise podporuje
propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní
silniční sítě TEN-T.
Autor: TZ