9. 7. 2014
Společnost Lukoil loni v Česku prohloubila svou ztrátu.
A to navzdory rostoucím tržbám. Do ztráty firmu poslaly vysoké
finanční náklady - úroky z úvěrů i dopady oslabení
koruny.

Nový designový koncept interiéru
shopů čerpacích stanic Lukoil se opravdu povedl
Lukoil v Česku minulý rok utržil 7,7 miliardy korun, což je o 16
procent více než o rok dříve. Provozní zisk se díky tomu téměř
zdvojnásobil z 33 na 64 milionů korun. Firma ale zůstává ve ztrátě,
která vzrostla o polovinu na 49 milionů korun.
"Loňský rok zaostal za očekáváním, i kvůli velkým změnám ve firmě
a reorganizaci," říká šéf Lukoilu Czech Republic Radim Špůrek. V
Česku se síti nedařilo tak dobře jako v dalších zemích střední
Evropy, a to i přesto, že se firmě dařilo snižovat provozní náklady
- snížila počet zaměstnanců i mzdové náklady.
Vzrostly tržby za palivo i služby, naopak mírně poklesly u prodeje
zboží. A právě to chce Lukoil změnit. Na prvních dvou pražských
stanicích otevřel na zkoušku obchody Žabka, na kterých spolupracuje
s řetězcem Tesco.
"Lidé žijí v tom, že je na pumpách drahé zboží. Zkoušeli jsme
zlevňovat, ale zákazníci na to nereagovali, proto jsme zvolili
partnera, kterému budou lidé věřit, že není drahý," popisuje
Špůrek. Podle něj se už ukazuje, že to skutečně funguje. Lidé více
nakupují a přibylo i pěších zákazníků.
Stanice, které kolem sebe mají dostatek zákazníků, pro něž může
být zajímavé si tam dojet nebo dojít nakoupit, se tak mají proměnit
na malé samoobsluhy. A ty by se tak mohly v budoucnu objevit na 15
až 19 z celkových 44 čerpacích stanic skupiny.
Cenově dostupné obchody ale nebudou na stanicích, kde většina
zákazníků jen zastaví při cestě a pořídí si drobné občerstvení. V
těchto případech chce jít Lukoil spíše cestou bageterií Panos, na
kterých spolupracuje s belgickou firmou La Lorrain.
V oblasti prodeje paliva chce Lukoil dále ceny nastavovat tak, aby
byl levnější než hlavní značkové sítě pump, zároveň se zase
nepouští do cenových válek s neznačkovými pumpami. "Snažíme se
cílit na lidi, kteří chtějí kvalitu, ale koukají se na cenu,"
popisuje Špůrek. Vymezovat se cenou proti hlavním konkurentům je
ale podle něj možné jen proto, že jsou malým hráčem. Lukoil si
chválí současné tažení proti nezdaněnému palivu. "Na trhu je
viditelná změna, zmenšil se podíl šedé zóny na celkových
prodejích," míní Špůrek a doplňuje, že ceny některých pump nejsou
reálné a jsou pod cenami rafinerií.
Vyšší výtoč
Lukoil se snaží být levnější než jiné značkové pumpy. Na jeho
čerpací stanice sice zajíždí více zákazníků, ti ale natankují méně
litrů paliva, než je průměr u dražších pump.
7,7 miliardy
korun utržila loni v Česku síť čerpacích stanic Lukoil. Ani nárůst
obratu ale nestačil k dosažení zisku. Firma skončila ve ztrátě 49
milionů.
Autor: Roman Šitner, Zdroj: Hospodářské noviny