Lukoil doplatil na oslabení koruny

Společnost Lukoil loni v Česku prohloubila svou ztrátu. A to navzdory rostoucím tržbám. Do ztráty firmu poslaly vysoké finanční náklady - úroky z úvěrů i dopady oslabení koruny.

Lukoil Bar_1
Nový designový koncept interiéru shopů čerpacích stanic Lukoil se opravdu povedl


Lukoil v Česku minulý rok utržil 7,7 miliardy korun, což je o 16 procent více než o rok dříve. Provozní zisk se díky tomu téměř zdvojnásobil z 33 na 64 milionů korun. Firma ale zůstává ve ztrátě, která vzrostla o polovinu na 49 milionů korun.
"Loňský rok zaostal za očekáváním, i kvůli velkým změnám ve firmě a reorganizaci," říká šéf Lukoilu Czech Republic Radim Špůrek. V Česku se síti nedařilo tak dobře jako v dalších zemích střední Evropy, a to i přesto, že se firmě dařilo snižovat provozní náklady - snížila počet zaměstnanců i mzdové náklady.
Vzrostly tržby za palivo i služby, naopak mírně poklesly u prodeje zboží. A právě to chce Lukoil změnit. Na prvních dvou pražských stanicích otevřel na zkoušku obchody Žabka, na kterých spolupracuje s řetězcem Tesco.
"Lidé žijí v tom, že je na pumpách drahé zboží. Zkoušeli jsme zlevňovat, ale zákazníci na to nereagovali, proto jsme zvolili partnera, kterému budou lidé věřit, že není drahý," popisuje Špůrek. Podle něj se už ukazuje, že to skutečně funguje. Lidé více nakupují a přibylo i pěších zákazníků.
Stanice, které kolem sebe mají dostatek zákazníků, pro něž může být zajímavé si tam dojet nebo dojít nakoupit, se tak mají proměnit na malé samoobsluhy. A ty by se tak mohly v budoucnu objevit na 15 až 19 z celkových 44 čerpacích stanic skupiny.
Cenově dostupné obchody ale nebudou na stanicích, kde většina zákazníků jen zastaví při cestě a pořídí si drobné občerstvení. V těchto případech chce jít Lukoil spíše cestou bageterií Panos, na kterých spolupracuje s belgickou firmou La Lorrain.
V oblasti prodeje paliva chce Lukoil dále ceny nastavovat tak, aby byl levnější než hlavní značkové sítě pump, zároveň se zase nepouští do cenových válek s neznačkovými pumpami. "Snažíme se cílit na lidi, kteří chtějí kvalitu, ale koukají se na cenu," popisuje Špůrek. Vymezovat se cenou proti hlavním konkurentům je ale podle něj možné jen proto, že jsou malým hráčem. Lukoil si chválí současné tažení proti nezdaněnému palivu. "Na trhu je viditelná změna, zmenšil se podíl šedé zóny na celkových prodejích," míní Špůrek a doplňuje, že ceny některých pump nejsou reálné a jsou pod cenami rafinerií.


Vyšší výtoč
Lukoil se snaží být levnější než jiné značkové pumpy. Na jeho čerpací stanice sice zajíždí více zákazníků, ti ale natankují méně litrů paliva, než je průměr u dražších pump.


7,7 miliardy
korun utržila loni v Česku síť čerpacích stanic Lukoil. Ani nárůst obratu ale nestačil k dosažení zisku. Firma skončila ve ztrátě 49 milionů.

Autor: Roman Šitner, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek