28. 8. 2015
Plány na uzavření rafinérií v České republice
společnost PKN Orlen nemá. Unipetrol naopak v rámci strategie
2013-2017 deklaruje připravenost investovat 19 mld. Kč do konce
roku 2017.

Plány na uzavření českých rafinérií PKN Orlem
nemá
Opakovaně jsme deklarovali, i prostřednictvím
vyjádření majoritního akcionáře - společnosti PKN Orlen, že plány
na uzavření rafinérií v České republice společnost nemá. Toto
stanovisko jsme prezentovali také zástupcům vlády České republiky.
Pokud někdo bez zjevných argumentů tvrdí opak, vyvolává na trhu
neopodstatněnou a zbytečnou nervozitu a poškozuje nejen zájmy naší
společnosti, ale také zájmy našich akcionářů a investorů. Jedním z
pilířů naší současné strategie, která byla představena v roce
2013, je naopak maximální propojení a synergie rafinérských kapacit
s navazující petrochemickou výrobou a maloobchodním prodejem.
Proto jsme také nedávno uskutečnili akvizici minoritních podílů v
České rafinérské. Celkové náklady na tyto akvizice dosáhly částky
šest miliard korun. Po převzetí podílů ve společnosti Česká
rafinérská od společností Shell a ENI se nám podařilo navýšit
využití rafinérských kapacit na hodnotu přesahující 90 %. Tento
výsledek je v situaci nadměrných rafinérských kapacit
v celé Evropě zcela mimořádný.
19 miliard Kč investic do roku 2017
Pokud jde o budoucí investiční výdaje, v rámci
strategie 2013-2017 Unipetrol deklaruje připravenost investovat 19
mld. Kč do konce roku 2017. CAPEX plán na roky 2013-2017 do
rafinérského segmentu je 3,5 miliardy korun. Je také třeba zmínit,
že výše investic Unipetrolu v posledních osmi letech dosáhla
22 miliard korun. Rafinérie jsou dobře integrovány do našich
petrochemických aktiv i maloobchodu. Máme některé moderní jednotky
jako například FCC a hydrocracker.
Revize přepravního tarifu surové ropy
Ve věci jednání se společností MERO považujeme téma
výše logistických nákladů na přepravu surové ropy do našich
rafinérií za opravdu důležité. Požadujeme revizi přepravního
tarifu, který by měl být vypočten na základě regulatorní metodiky.
Jsme přesvědčeni, že nový přepravní tarif by měl být nižší než ten,
který Česká rafinérská platí již od roku 1996 a který zahrnuje
náklady amortizace na vybudování ropovodu IKL. Tyto náklady dnes
již nejsou oprávněné.
Jednání se všemi obchodními partnery
vždy považujeme za přísně důvěrná a podrobnosti zveřejňujeme až v
případě, že je dosaženo vzájemné dohody. Považujeme to za
profesionální přístup a nedílnou součást standardní podnikatelské
kultury. Vzájemná důvěra a respekt jsou totiž důležitými
předpoklady pro nalezení oboustranně přijatelného
řešení.
Autor je generálním
ředitelem společnosti Unipetrol
Autor: Marek Switajewski, Zdroj: PETROLmedia