Marže pumpařů nerostou,

...konkurence na trhu to nedovolí, říká v rozhovoru šéf oborové asociace ČAPPO Martin Durčák a dodává: "Situace na trhu s pohonnými hmotami se však za poslední rok a čtvrt dramaticky zlepšila." Ostatně jako dlouholetý ředitel společnosti Benzina má s nekalou konkurencí, která prodávala levnější palivo bez odvodu DPH, zkušenosti. "Z trhu zmizel například dovoz ze skladů ve slovinském Mariboru, který by za normálních podmínek nedával ekonomický smysl. Přeprava do Česka totiž vychází na nejméně jednu korunu za litr," říká také Durčák.
Durčák Martin TK
Od zavedení 20milionové kauce uplynul více než rok. Jak se to projevilo na tržbách značkových sítí čerpacích stanic?
Když se podíváme na regiony, ve kterých se koncentrovali podezřele levní prodejci, tak rozdíl v cenách klesl z původních 2,50 koruny na zhruba jednu korunu za litr. To již není pro zákazníky tak atraktivní, prodej značkových čerpacích stanic v těchto regionech vzrostl o 30 i 40 procent. Ale je třeba upozornit, že se tyto stanice pouze vracejí na hodnoty, na kterých byly před šesti a více lety.

Jisté rozdíly v cenách mezi značkovými a levnými prodejci paliv však přetrvávají...
Pokud někdo prodává s marží 0,50 ko- runy za litr, tak je to na hranici rentability. Samozřejmě je možné ušetřit, ale jen za cenu nižších provozních standardů, omezeného osvětlení, nedostatečné obsluhy a front u pokladny nebo i nižších bezpečnostních standardů.

Cena ropy i produktů na světovém trhu padá, ale pokles cen u čerpacích stanic je sotva znatelný. Znamená to, že si prodejci zvýšili prodejní marži?
Ropa sice zlevnila, ale je třeba vzít v potaz pokles kurzu koruny vůči dolaru. Tyto dva vlivy jdou dlouhodobě proti sobě. Růst marže není s ohledem na konkurenční prostředí na trhu reálný. Dnes je v Česku okolo sedmi tisíc čerpacích stanic s různou dostupností.

Můžete tedy s klidným svědomím říci, že marže čerpadlářů se za poslední půlrok nezvýšila?
Marži je třeba počítat až v průměru za celý rok. Jsou období, kdy se blíží nule, a jiná období, kdy se blíží čtyřem korunám. Poslední tři roky se roční průměrná marže značkových prodejců pohybovala okolo dvou korun, a letos to bude podobné číslo.

Trh s benzinem a naftou zmenšují nejen černé dovozy, ale také nástup alternativních paliv. Jak rychlý dle vašeho soudu bude?
Nevěřím tomu, že za 10 let bude jezdit polovina aut na stlačený zemní plyn - CNG. Tradiční paliva budou ještě dlouhou dobu převažovat. Alternativní paliva mají šanci jen díky daňovému zvýhodnění. Lidé a firmy se vystavují riziku, že toto zvýhodnění nevydrží navždy. Pokud vláda zjistí, že dramaticky klesá výběr spotřební daně z benzinu a nafty, tak zasáhne a zdaní alternativní paliva typu CNG.

Zájem tradičních prodejců pohonných hmot o prodej CNG či dobíjecí stojany pro elektromobily zatím není vysoký...
Otázkou je, co bude dříve. Zda se nejprve rozšíří automobily s alternativním pohonem a prodejci naskočí do rozjetého vlaku, nebo zda prodejci postaví síť plnicích či dobíjecích stanic a několik let je budou provozovat se ztrátou, než se objeví dostatek zákazníků.

Majitel firmy Robin Oil Jiří Zoubek na konferenci v Ústí nad Labem zapochyboval o smyslu a efektivitě kontrol kvality pohonných hmot ze strany České obchodní inspekce. Sdílíte jeho názor?
ČOI se snaží o vyvážený přístup, kontroluje všechny provozovatele čerpacích stanic se stejnou intenzitou. Jedna věc mohou být drobné odchylky u poctivých prodejců, které nemají žádný negativní dopad na výkon motoru. Na druhé straně jsou neznačkové čerpačky někde ve dvoře, kde míchají do nafty převodovkové a transformátorové oleje a kde skutečně může nastat poškození motoru auta. Právě na tyto prodejce by se podle mého názoru měla ČOI více zaměřit.

Podvody s DPH sice téměř zmizely, ale z vašich slov je zřejmé, že se podvádí dál.
Je to tak. Jedna věc je míchání olejů do nafty, druhá namíchání vyššího procenta daňově zvýhodněné biosložky do benzinu či nafty. V obou případech hrozí poškození motoru. Těchto podvodů se dopouštějí firmy a jednotlivci, kteří by jinak na trhu nepřežili. Využívají při tom faktu, že kontroly ČOI nechodí o víkendu.

Stejně zůstává záhadou, jak se na malém českém trhu může dlouhodobě uživit sedm tisíc čerpacích stanic...
Je to malý hospodářský zázrak. Dlouhodobě přetrvávající daňové podvody vytvořily podhoubí pro tento stav. Je třeba vzít v úvahu, že většina čerpacích stanic se již zaplatila a provozovateli stačí pokrýt provozní náklady. Čerpací stanice v málo lukrativních lokalitách jsou dnes neprodejné, stačí se podívat do nabídek některých realitních kanceláří. Značkoví prodejci otevírají nejvýše jednu novou čerpačku za rok, obvykle na nových úsecích dálnic. Jinak se už nové nestavějí.

Je reálné očekávání, že ceny benzinu a nafty opět klesnou pod 30 korun za litr?
To je velmi těžké predikovat. Možná byste se mohl zeptat v České národní bance, zda bude ještě intervenovat na měnovém trhu.

Autor: David Tramba, Zdroj: Ekonom

Diskuse

  • Petr, 14. 11. 2014 21:00: Dotaz??? Tak jsem se prý dočkali. V Náchodě ve Vysokově prý bude po Shellce Ono. No jestli to je pravda, tak manageri stáhli .... a budou jim moct předat celou síť?? Ještě tu je Benzina, to už asi nebude 1 na trhu???????? Jak to teda bude??????
    • Petr, 14. 11. 2014 21:02: Chtěl jsem říct, jestli taky bude Benzinu ořezávat o pumpy???
    Reagovat na komentář
  • Petr, 14. 11. 2014 21:34: Ještě bych rád vzkázal představitelům(managerum) z Benziny a Shellu, jestli chcete vidět pořádný výtoče a fronty u stojanů, kde stojí fronty aut v několika řadách ve dne v noci, tak u Vás to teda fakt není, ale běžte se podívat na pumpy Ona. tak to je skutečnost. Trutnov - ceny dnes Mn32,90 Ba 32,90. A ty Vaše kauce?? No nevím koho jste s tím chtěli zlikvidovat. možná nějakýcho chudáka přepravce co vozil naftu z Čepra do JZD. Ten totiž skončit musel!!!!!!!Jen tak dál. Ať se daří!!!!!
      Reagovat na komentář
    • Ivan, 17. 11. 2014 18:22: Martin Durčák = hrobař českého petrochemického průmyslu.
        Reagovat na komentář
      • Petr P. , 21. 11. 2014 07:35: Bohužel kauce splnily svůj účel. Zlikvidovaly zejména malé firmy, které regionálně bránily velkým v prosazení. Díky osobním vazbám se tam nemeli možnost prosadit. A teď už mají cestu volnou. A nyní se konečně uvolnila cesta pro ty, co mají mnohem větší možnosti podvodů. Kdyby nebylo takových hlupáků, jako výše jmenovaný, tak by se i u nás prodávaly PHM za nižší ceny ( myslím od Čepra a Unipetrolu) a stát by tím neustále vcybíral víc na daních. Dovoz by se nevyplatil a zase by ubylo podvodů. Proč asi vozí někteří z Rakouska a Německa, když je cena stejná , nebo vyšší, navíc dražší doprava ... . Jestli to nebude rozdílem v přiznaném množství. A ONO - tam netankuji, na jejich produkty ujedu od plné do plné cca o 70-80 km méně. Proč asi ? Že by kvalita ? Páni na celnici, začněte něco dělat, co váš dozor na sklad v České Lípě ? Pajc ?
          Reagovat na komentář
        Přidat nový komentář

        Petrol Magazín

        Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
        Aktuální číslo

        Přihlašte se k odběru novinek