13. 11. 2014
...konkurence na trhu to nedovolí, říká
v rozhovoru šéf oborové asociace ČAPPO Martin Durčák a dodává:
"Situace na trhu s pohonnými hmotami se však za poslední rok a čtvrt
dramaticky zlepšila." Ostatně jako dlouholetý ředitel společnosti
Benzina má s nekalou konkurencí, která
prodávala levnější palivo bez odvodu DPH,
zkušenosti. "Z trhu zmizel například dovoz ze skladů ve slovinském
Mariboru, který by za normálních podmínek nedával ekonomický smysl.
Přeprava do Česka totiž vychází na nejméně jednu korunu za litr,"
říká také Durčák.

Od zavedení 20milionové kauce uplynul více než rok. Jak se
to projevilo na tržbách značkových sítí čerpacích stanic?
Když se podíváme na regiony, ve kterých se koncentrovali podezřele
levní prodejci, tak rozdíl v cenách klesl z původních 2,50 koruny
na zhruba jednu korunu za litr. To již není pro zákazníky tak
atraktivní, prodej značkových čerpacích
stanic v těchto regionech vzrostl o 30 i
40 procent. Ale je třeba upozornit, že se tyto stanice pouze
vracejí na hodnoty, na kterých byly před šesti a více lety.
Jisté rozdíly v cenách mezi značkovými a levnými prodejci
paliv však přetrvávají...
Pokud někdo prodává s marží 0,50 ko- runy za litr, tak je to na
hranici rentability. Samozřejmě je možné ušetřit, ale jen za cenu
nižších provozních standardů, omezeného osvětlení, nedostatečné
obsluhy a front u pokladny nebo i nižších bezpečnostních
standardů.
Cena ropy i produktů na světovém
trhu padá, ale pokles cen u čerpacích
stanic je sotva znatelný. Znamená to, že
si prodejci zvýšili prodejní marži?
Ropa sice zlevnila, ale je třeba vzít v
potaz pokles kurzu koruny vůči dolaru. Tyto dva vlivy jdou
dlouhodobě proti sobě. Růst marže není s ohledem na konkurenční
prostředí na trhu reálný. Dnes je v Česku okolo sedmi tisíc čerpacích stanic s
různou dostupností.
Můžete tedy s klidným svědomím říci, že marže čerpadlářů
se za poslední půlrok nezvýšila?
Marži je třeba počítat až v průměru za celý rok. Jsou období, kdy
se blíží nule, a jiná období, kdy se blíží čtyřem korunám. Poslední
tři roky se roční průměrná marže značkových prodejců pohybovala
okolo dvou korun, a letos to bude podobné číslo.
Trh s benzinem a naftou zmenšují nejen černé dovozy, ale také
nástup alternativních paliv. Jak rychlý
dle vašeho soudu bude?
Nevěřím tomu, že za 10 let bude jezdit polovina aut na stlačený
zemní plyn - CNG. Tradiční paliva budou
ještě dlouhou dobu převažovat. Alternativní paliva mají šanci jen díky daňovému zvýhodnění.
Lidé a firmy se vystavují riziku, že toto zvýhodnění nevydrží
navždy. Pokud vláda zjistí, že dramaticky klesá výběr spotřební
daně z benzinu a nafty, tak zasáhne a zdaní alternativní paliva typu CNG.
Zájem tradičních prodejců pohonných hmot o
prodej CNG či dobíjecí stojany pro elektromobily zatím není
vysoký...
Otázkou je, co bude dříve. Zda se nejprve rozšíří automobily s
alternativním pohonem a prodejci naskočí do rozjetého vlaku, nebo
zda prodejci postaví síť plnicích či dobíjecích stanic a několik
let je budou provozovat se ztrátou, než se objeví dostatek
zákazníků.
Majitel firmy Robin Oil Jiří Zoubek na konferenci v Ústí nad Labem
zapochyboval o smyslu a efektivitě kontrol kvality pohonných hmot ze
strany České obchodní inspekce. Sdílíte jeho názor?
ČOI se snaží o vyvážený přístup, kontroluje všechny provozovatele
čerpacích stanic se stejnou intenzitou. Jedna věc mohou
být drobné odchylky u poctivých prodejců, které nemají žádný
negativní dopad na výkon motoru. Na druhé straně jsou neznačkové
čerpačky někde ve dvoře, kde míchají do nafty převodovkové a transformátorové oleje a
kde skutečně může nastat poškození motoru auta. Právě na tyto
prodejce by se podle mého názoru měla ČOI více zaměřit.
Podvody s DPH sice téměř zmizely, ale z vašich slov je
zřejmé, že se podvádí dál.
Je to tak. Jedna věc je míchání olejů do nafty, druhá namíchání vyššího procenta daňově
zvýhodněné biosložky do benzinu či nafty. V obou případech hrozí poškození motoru.
Těchto podvodů se dopouštějí firmy a jednotlivci, kteří by jinak na
trhu nepřežili. Využívají při tom faktu, že kontroly ČOI nechodí o
víkendu.
Stejně zůstává záhadou, jak se na malém českém trhu může
dlouhodobě uživit sedm tisíc čerpacích
stanic...
Je to malý hospodářský zázrak. Dlouhodobě přetrvávající daňové
podvody vytvořily podhoubí pro tento stav. Je třeba vzít v úvahu,
že většina čerpacích stanic se již zaplatila a provozovateli stačí
pokrýt provozní náklady. Čerpací stanice v málo lukrativních lokalitách jsou
dnes neprodejné, stačí se podívat do nabídek některých realitních
kanceláří. Značkoví prodejci otevírají nejvýše jednu novou čerpačku
za rok, obvykle na nových úsecích dálnic. Jinak se už nové
nestavějí.
Je reálné očekávání, že ceny benzinu a nafty opět
klesnou pod 30 korun za litr?
To je velmi těžké predikovat. Možná byste se mohl zeptat v České
národní bance, zda bude ještě intervenovat na měnovém trhu.
Autor: David Tramba, Zdroj: Ekonom