Mercedes-Benz testuje v Německu palivo E20

Mercedes-Benz spolupracuje s chemickými společnostmi Clariant a Haltermann na zavádění druhé generace bioetanolu do běžného provozu. Do testovacích vozidel čerpá směs benzínu a celulózového ethanolu ze zemědělských zbytků v poměru 80:20.

Mercedes a E20
Ve testovací flotile Mercedesu na palivo E20 jsou zastoupeny třídy A, B i E.

Tento ethanol se vyrábí za použití zemědělského odpadu , jako je například pšeničná sláma. Celý rok bude Mercedes testovat toto palivo na flotile automobilů, která budou tankovat na nové čerpací stanici v areálu firmy ve Sttutgartu, která byla postavena pouze kvůli tomuto projektu. Díky oktanovému číslu vyššímu než 100 je toto palivo velice účinné, zároveň snižuje produkci skleníkovýchj plynů o 20 %, neboť celulózový ethanol vykazuje při spalování v podstatě nulové emise CO2. "Naším úkolem je vymýšlet nová řešení pro mobilitu budoucnosti. Vidíme velký potenciál v oblasti druhé generace biopaliv s ohledem na udržitelnost a snížování emisí skleníkových plynů. Benzín s 20 procenty etanolu, který chceme používat v nejnovějších zážehových motorech BlueDIRECT nabízí optimální účinnost a vysoké úspory emisí skleníkových plynů," vysvětluje Peter Lueckert, ředitel divize motorů a vstřikování paliva ve společnosti Daimler AG.
Celulózový etanol pochází od společnosti Clariant, která sídlí ve městě Straubing a zpracovává ročně přibližně 4500 tun zemědělských zbytků, tedy především slámy z obilí nebo kukuřice. V závodě Haltermann v Hamburku se pak bioetanol mísí s vybranými složkami na palivo E20.
Směs E20 obsahující 20% etanolu a 80% benzínu není žádnou novinkou.V Brazílii se používá již od roku 1970, od roku 1993 pak byl v této jihoamerické zemi přijat zákon, který zavádí povinné přimíchání ethanolu do benzinu v objemu 22 procent, přičemž nejvýše může směs obsahovat 25 % a nejméně 20 % ethanolu. Ethanol v brazilských pohonných hmotách ovšem pochází z cukrové třtiny, ostatně její pěstování tvoří 2,2 % HDP Brazílie, zaměstnává okolo milionu lidí a produkcí ethanolu byla Brazilie donedávna světovou jedničkou. Energetická bilance při výrobě brazilského ethanolu ukazuje, že vyrobené energie je cca 8x až 10x více než energie vstupní. Použití ethanolu tak vede k uspoření cca 200 kg CO2 eq. na tunu třtiny. Při spotřebě okolo 12 milionů m3 ethanolu jakožto paliva Brazílie zredukuje emise skleníkových plynů o 25,8 tun CO2 eq více než kdyby se zde prodával pouze obyčejný benzín.
Studie zadaná společností BP zveřejněná v září 2013 pak mimo jiné došla také k závěru, že používání pokročilých biopaliv druhé generace a zejména směsi E20 z celulózového ethanolu je v současné době nákladově-efektivnější způsob, než snižování emisí použitím plug-in hybridů.

Autor: jk, Zdroj: PetrolPlaza

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek