4. 2. 2014
Mercedes-Benz spolupracuje s chemickými společnostmi
Clariant a Haltermann na zavádění druhé generace bioetanolu do
běžného provozu. Do testovacích vozidel čerpá směs benzínu a
celulózového ethanolu ze zemědělských zbytků v poměru
80:20.

Ve testovací flotile Mercedesu na
palivo E20 jsou zastoupeny třídy A, B i E.
Tento ethanol se vyrábí za použití zemědělského odpadu , jako je
například pšeničná sláma. Celý rok bude Mercedes testovat toto
palivo na flotile automobilů, která budou tankovat na nové čerpací
stanici v areálu firmy ve Sttutgartu, která byla postavena
pouze kvůli tomuto projektu. Díky oktanovému číslu vyššímu než 100
je toto palivo velice účinné, zároveň snižuje produkci
skleníkovýchj plynů o 20 %, neboť celulózový ethanol vykazuje při
spalování v podstatě nulové emise CO2. "Naším
úkolem je vymýšlet nová řešení pro mobilitu budoucnosti. Vidíme
velký potenciál v oblasti druhé generace biopaliv s ohledem na
udržitelnost a snížování emisí skleníkových plynů. Benzín s 20
procenty etanolu, který chceme používat v nejnovějších zážehových
motorech BlueDIRECT nabízí optimální účinnost a vysoké úspory emisí
skleníkových plynů," vysvětluje Peter Lueckert, ředitel divize
motorů a vstřikování paliva ve společnosti Daimler AG.
Celulózový etanol pochází od společnosti Clariant, která sídlí ve
městě Straubing a zpracovává ročně přibližně 4500 tun zemědělských
zbytků, tedy především slámy z obilí nebo kukuřice. V závodě
Haltermann v Hamburku se pak bioetanol mísí s vybranými složkami na
palivo E20.
Směs E20 obsahující 20% etanolu a 80% benzínu není žádnou
novinkou.V Brazílii se používá již od roku 1970, od roku 1993 pak
byl v této jihoamerické zemi přijat zákon, který zavádí povinné
přimíchání ethanolu do benzinu v objemu 22 procent, přičemž
nejvýše může směs obsahovat 25 % a nejméně 20 % ethanolu. Ethanol v
brazilských pohonných hmotách ovšem pochází z cukrové třtiny,
ostatně její pěstování tvoří 2,2 % HDP Brazílie, zaměstnává okolo
milionu lidí a produkcí ethanolu byla Brazilie donedávna světovou
jedničkou. Energetická bilance při výrobě brazilského ethanolu
ukazuje, že vyrobené energie je cca 8x až 10x více než energie
vstupní. Použití ethanolu tak vede k uspoření cca 200 kg
CO2 eq. na tunu třtiny. Při spotřebě okolo 12 milionů
m3 ethanolu jakožto paliva Brazílie zredukuje emise
skleníkových plynů o 25,8 tun CO2 eq více než kdyby se
zde prodával pouze obyčejný benzín.
Studie zadaná společností BP zveřejněná v září 2013 pak mimo jiné
došla také k závěru, že používání pokročilých biopaliv druhé
generace a zejména směsi E20 z celulózového ethanolu je
v současné době nákladově-efektivnější způsob, než snižování
emisí použitím plug-in hybridů.
Autor: jk, Zdroj: PetrolPlaza