13. 3. 2014
Společnost MERO má zajištěnou alternativní dopravní
trasu pro případ, že by politická krize na Ukrajině zastavila
přítok ropy z Ruska ropovodem Družba.

V Centrálním tankovišti ropy (CTR) v Nelahozevci jsou uskladněny
státní strategické zásoby ropy až na 94 dní provozu v případě, že
by došlo k problémům s dodávkou ropy ropovody Družba nebo TAL
Jako jeden z akcionářů západoevropského ropovodu TAL má možnost
využití přednostního práva na volnou kapacitu ropovodu TAL, která
je pro potřeby českých rafinérií v následujících měsících
dostatečná natolik, aby v případě potřeby plně nahradila
ropovod Družba.
Společnost MERO je v rámci mezinárodního systému včasného
vyrozumění v nepřetržitém kontaktu s přepravci na jižní
větvi ropovodu Družba, jímž do České republiky přitéká přes území
Slovenska a Ukrajiny ropa z Ruska. "Momentálně nemáme od
našich partnerů žádné signály ohledně možného neplánovaného
přerušení dodávek na ropovodu Družba. V případě jakýchkoliv
nenadálých událostí na trase ropovodu bude MERO včas informováno,
aby mohlo situaci okamžitě řešit," tvrdí generální ředitel
společnosti MERO Jaroslav Pantůček. Pokud by k přerušení
dodávek na Družbě došlo, má MERO pro ruskou ropu zajištěnu
alternativní dopravní trasu. Díky nákupu pětiprocentního podílu v
ropovodu TAL, na který navazuje společností MERO vlastněný ropovod
IKL, má MERO přednostní právo na objednávky volné kapacity.
"Vzhledem k nepředvídatelné situaci na Ukrajině jsme si již
minulý týden předjednali potenciální navýšení toku ropovodem TAL.
Sjednaný objem může plně nahradit dodávky ropovodem Družba, na
nichž je závislý provoz rafinerie v Litvínově," dodává
Pantůček. Před nákupem podílu v TAL bylo MERO v postavení
tzv. třetí strany, kdy byly nejprve upřednostňovány požadavky
akcionářů. "Nyní můžeme jako akcionář volnou kapacitu ropovodu TAL
využívat bez omezení. Současná situace potvrzuje náš
předpoklad, že nákupem podílu v ropovodu TAL se opět zvýšila
bezpečnost dodávek ropy do České republiky," vysvětluje
Pantůček.
V případě přerušení dodávek ropovodem Družba může MERO
zajistit přepravu ruské ropy alternativní trasou s využitím námořní
cesty. Tankery dovezou ropu z Černého moře přes průplavy Bospor,
Dardanely a přes Jaderské moře až do Terstu, odkud bude
přepravována ropovody TAL a IKL do České republiky.
V Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi je navíc
k dispozici kolem jednoho milionu tun ruské ropy ve
vlastnictví Správy státních hmotných rezerv (SSHR), kterou je možné
pro potřeby rafinérie v Litvínově do jedné až dvou hodin začít
čerpat. Rafinérie v Kralupech nad Vltavou ruskou ropu
nezpracovává a je bez problémů zásobována ropovody IKL a TAL.
V roce 2013 činila přeprava Družbou do České republiky 4 miliony
tun ropy, celková kapacita ropovodu je 9 milionů tun ročně. Ropovod
IKL přepravil do ČR loni 2,6 milionu tun ropy, jeho maximální
kapacita je 11 milionů tun ročně. V Centrálním
tankovišti ropy (CTR) jsou uskladněny státní strategické zásoby
ropy. V areálu CTR se nachází celkem 16 nádrží: čtyři o
jednotlivém objemu 50 000 m3, šest o objemu 100 000
m3 a šest o objemu 125 000 m3. Zásoby
pro potřeby Správy státních hmotných rezerv vystačí zhruba na 60 až
70 dní, celkově SSHR disponuje zásobami ropy a ropných produktů na
94 dní provozu.
Autor: TZ, Zdroj: MERO