MERO může nahradit Družbu ropovodem TAL

Společnost MERO má zajištěnou alternativní dopravní trasu pro případ, že by politická krize na Ukrajině zastavila přítok ropy z Ruska ropovodem Družba.

MERO Nelahozeves
V Centrálním tankovišti ropy (CTR) v Nelahozevci jsou uskladněny státní strategické zásoby ropy až na 94 dní provozu v případě, že by došlo k problémům s dodávkou ropy ropovody Družba nebo TAL

Jako jeden z akcionářů západoevropského ropovodu TAL má možnost využití přednostního práva na volnou kapacitu ropovodu TAL, která je pro potřeby českých rafinérií v následujících měsících dostatečná natolik, aby v případě potřeby plně nahradila ropovod Družba.
Společnost MERO je v rámci mezinárodního systému včasného vyrozumění v nepřetržitém kontaktu s přepravci na jižní větvi ropovodu Družba, jímž do České republiky přitéká přes území Slovenska a Ukrajiny ropa z Ruska. "Momentálně nemáme od našich partnerů žádné signály ohledně možného neplánovaného přerušení dodávek na ropovodu Družba. V případě jakýchkoliv nenadálých událostí na trase ropovodu bude MERO včas informováno, aby mohlo situaci okamžitě řešit," tvrdí generální ředitel společnosti MERO Jaroslav Pantůček.  Pokud by k přerušení dodávek na Družbě došlo, má MERO pro ruskou ropu zajištěnu alternativní dopravní trasu. Díky nákupu pětiprocentního podílu v ropovodu TAL, na který navazuje společností MERO vlastněný ropovod IKL, má MERO přednostní právo na objednávky volné kapacity. "Vzhledem k nepředvídatelné situaci na Ukrajině jsme si již minulý týden předjednali potenciální navýšení toku ropovodem TAL. Sjednaný objem může plně nahradit dodávky ropovodem Družba, na nichž je závislý provoz rafinerie v Litvínově," dodává Pantůček. Před nákupem podílu v TAL bylo MERO v postavení tzv. třetí strany, kdy byly nejprve upřednostňovány požadavky akcionářů. "Nyní můžeme jako akcionář volnou kapacitu ropovodu TAL  využívat bez omezení. Současná situace potvrzuje náš předpoklad, že nákupem podílu v ropovodu TAL se opět zvýšila bezpečnost dodávek ropy do České republiky," vysvětluje Pantůček. 
V případě přerušení dodávek ropovodem Družba může MERO zajistit přepravu ruské ropy alternativní trasou s využitím námořní cesty. Tankery dovezou ropu z Černého moře přes průplavy Bospor, Dardanely a přes Jaderské moře až do Terstu, odkud bude přepravována ropovody TAL a IKL do České republiky.  V Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi je navíc k dispozici kolem jednoho milionu tun ruské ropy ve vlastnictví Správy státních hmotných rezerv (SSHR), kterou je možné pro potřeby rafinérie v Litvínově do jedné až dvou hodin začít čerpat. Rafinérie v Kralupech nad Vltavou ruskou ropu nezpracovává a je bez problémů zásobována ropovody IKL a TAL.
V roce 2013 činila přeprava Družbou do České republiky 4 miliony tun ropy, celková kapacita ropovodu je 9 milionů tun ročně. Ropovod IKL přepravil do ČR loni 2,6 milionu tun ropy, jeho maximální kapacita je 11 milionů tun ročně.  V Centrálním tankovišti ropy (CTR) jsou uskladněny státní strategické zásoby ropy. V areálu CTR se nachází celkem 16 nádrží: čtyři o jednotlivém objemu 50 000 m3, šest o objemu 100 000 m3 a šest o objemu 125 000 m3. Zásoby pro potřeby Správy státních hmotných rezerv vystačí zhruba na 60 až 70 dní, celkově SSHR disponuje zásobami ropy a ropných produktů na 94 dní provozu.

 

Autor: TZ, Zdroj: MERO

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek