5. 5. 2017
Automobilem roku, alespoň z hlediska pozornosti,
kterou mu věnovala česká média, se v loňském roce stal
jednoznačně nový model v nabídce mladoboleslavské automobilky
s názvem Kodiaq. Až sedmimístné SUV přináší do svého segmentu
velký prostor, chytré detaily a hlavně efektivní
výkony.

Koncernoví sourozenci
V Mladé Boleslavi začíná s Kodiaqem nová "esúvečková"
éra. I když úplně prvním zástupcem této kategorie byl v roce
2009 malý Yeti, teprve v souvislosti s Kodiaqem se ve
Škodovce hovoří o ofenzivě v segmentu SUV. Ještě letos se
objeví nová generace modelu Yeti, následovat bude SUV kupé na bázi
Kodiaqu pro Čínu a ještě jedno malé SUV velikosti Fabie. Kodiaq si
dával se svým odhalováním trochu načas. Vlastně byl představen až
poté, co se začali prodávat jeho koncernoví sourozenci Seat Ateca a
Volkswagen Tiguan druhé generace.
S nimi má mladoboleslavská novinka mnoho společného,
zároveň je z nich největší. Na první pohled Kodiaq působí jako
docela široký automobil, při pohledu z boku se zase zdá až
neskutečně dlouhý, takže byste neuvěřili, že je pouze o 4 cm delší
než Octavie. Délka vozu je 4697 mm, výška (i s ližinami) 1676
mm, šířka 1880 mm a rozvor 2791 mm. Vůz je postaven na modulární
platformě koncernu Volkswagen s příčně uloženými motory (MQB),
kde hraje velkou roli odlehčená konstrukce s rozsáhlým využitím
vysokopevnostní oceli. S tím souvisí i žádaná redukce
hmotnosti, takže se základním motorem TSI a pohonem předních
kol Kodiaq váží pouze 1452 kg, nejlehčí čtyřkolka s motorem
1,4 TSI je o necelých 90 kg těžší.

Prémiové zpracování
První dojem z Kodiaqa je skoro prémiový. Ve srovnání
s korejskými a japonskými SUV je zpracování a materiály i
technologie zobrazovačů o generaci dál. Tak skvěle čitelné palubní
přístroje jsem v automobilovém mainstreamu už dlouho neviděl.
Úrovní zpracování interiéru překonává Kodiaq dokonce i Superb.
Základem je hlavně perfektní ergonomie, celá přístrojová deska
sází, jak je u Škody zvykem, na přehlednost. Trochu jsem ale tápal
v novém infoteinmentu, chvilku mi trvalo najít logiku
ovládání. Když člověk ví, jak na to, není to žádný problém. Je ale
pravda, že čím více funkcí něco má, tím složitější je se k nim
dostat…

Škoda opět válcuje konkurenci využitím vnitřního prostoru.
Jestliže vpředu se s dostatkem místa počítá, prostor na
zadních sedadlech se nedá popsat jinak než jako velkorysý. 720
litrů podle metodiky VDA nenabízí nikdo, 2065 litrů po sklopení
sedadel druhé řady se pak blíží hodnotám užitkových automobilů.
Jako první model české automobilky může být Kodiaq vybaven na přání
i třetí řadou sedadel. Díky možnostem sklápění, podélnému posunu
druhé řady sedadel a nastavení sklonu opěradel se může interiér
auta přizpůsobit specifickému počtu osob i množství jejich
zavazadel. Kodiaq má i mnoho tzv. simply clever detailů - rovných
30. Zmínil bych třeba ochranu hran dveří, elektricky ovládaná
dětská pojistka v zadních dveřích nebo opěrky hlavy poskytující
oporu při spaní. Za příplatek je k mání (u Škody poprvé) také
žádaný vyhřívaný volant.

Pět pohonných jednotek, tři převodovky
V nabídce je pět příčně uložených přeplňovaných čtyřválců.
Základem je motor 1.4 TSI o výkonech 92 a 110 kW. Silnější
disponuje systémem vypínání druhého a třetího válce při nízkém
zatížení (ACT), pro nejnáročnější zákazníky je určen dvoulitr 2.0
TSI o výkonu 132 kW. Dieselové alternativy se zkratkou TDI mají
zdvihový objem 2,0 litru a výkony 110 a 140 kW. Všechny motory jsou
vybaveny systémem start/stop a rekuperací brzdné energie, diesely
využívají k redukci oxidů dusíku systém SCR, takže vedle hrdla
nádrže na naftu je ještě jedno menší na redukční činidlo
AdBlue. V závislosti na konkrétní motorizaci může být vůz
vybaven buď šestistupňovou ručně řazenou, nebo samočinnou
převodovkou DSG se šesti nebo sedmi stupni. Nová sedmistupňová
dvouspojková převodovka má u Škody premiéru. Jedná se o variantu
určenou pro pohonné jednotky s točivým momentem až
600 N.m.
Testovaný model byl v nejvýkonnější dieselové specifikaci.
Dvoulitrový agregát dosahuje výkonu 140 kW a točivého momentu 400
N.m a dodává se pouze se sedmistupňovou převodovkou DSG. Motor a
převodovku musím hodnotit jako skvělé, zátah a vůbec celková
dynamika je špičková, se silným dvoulitrem lze zároveň jezdit i
docela úsporně, což dokládá průměrná spotřeba mezi 6,5 až 7,0 litry
na 100 km. Možná občas trochu tápala převodovka, ale díky pádlům na
volantu se s tím řidič může vypořádat bez problémů.
S podobnou kombinací jsem jezdil i v Superbu a byl
nadšený, tady to není jiné.
Bezproblémové jízdní vlastnosti
Také podvozek Kodiaqu není žádnou revolucí. Některé díly přední
nápravy typu MacPherson jsou z hliníku, víceprvková zadní
náprava je naopak ocelová. Kodiaq ve výbavových stupních Active a
Ambition má 17palcová kola z lehkých slitin, standardem
varianty Style jsou kola 18palcová. Za příplatek pak nabídne také
19palcová kola. U většiny modelů najdete pohon všech kol, jehož
srdcem je elektronicky řízená lamelová spojka Haldex páté
generace.
Jízda je příjemná. Posilovač řízení využívá elektromechanický
posilovač a samotné řízení v zásadě nemá přímou zpětnou vazbu.
Na druhou stranu je skoro sametové bez vibrací do volantu a velmi
přesné. Také nastavení podvozku je povedené. Přes 18palcová kola
byl komfort odpružení velmi dobrý, to samé lze říci i na odtlumení
vnějších hluků v interiéru. Stabilita ve vysokých rychlostech nad
150 km/h je rovněž příkladná. Ostrá jízda terénem ani sportovní
jízda serpentinami řidiče Kodiaqu neláká, v tomto ohledu nové
škodovce chybí trochu emoce. Automobil řidiče vůbec neprovokuje
k tomu, aby se mu snažil dostat na limit. A když se pak
rozhodne se o to snažit, automobil mu nijak nevychází vstříc a
spíše se snaží být odtažitý. To je ale problém většiny dnešních
SUV, a tak si zábavu za volantem musí řidič obstarat jiným způsobem
- možností je několik. Pohoda při řízení například láká
k aktivaci tempomatu a poslechu muziky…
Testovaný automobil měl příplatkový systém volby jízdního
profilu Driving Mode Select s režimy Normal, Eco, Sport nebo
Individual. Nejnáročnější zákazníci si mohou připlatit za adaptivní
podvozek DCC, který se přizpůsobí řidičově stylu jízdy, pro jízdu
mimo silnice je zase připraven režim Offroad, který mimo jiné
umožňuje kontrolovanou jízdu z prudkého srázu i za
nepříznivých adhezních podmínek.
Auto za bezmála milion korun
Základní model Kodiaqu přijde na 677 900 Kč a můžete si
vybrat, zda si pořídíte motorizaci 1.4 TSI (110 kW)
s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol,
nebo šestistupňovou automatickou převodovkou DSG a pohonem pouze
předních kol. Testovaný model byla však v nejvyšší výbavě
Style za 950 900 korun, ale výbava byla bez nedostatků. Ve
standardu jsou totiž například přední, zadní i mlhové světlomety
LED, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí
zahrnující i nastavení vnějších zpětných zrcátek, startování
tlačítkem, zadní parkovací kamera, 18palcová kola, palubní počítač
s barevným displejem, vyhřívání předních i zadních sedadel a
audiosystém Canton s 10 reproduktory, subwooferem a digitálním
ekvalizérem.

Autor: Jiří Kaloč