15. 12. 2015
Společnost Unicode Systems rozhodně nezůstává pozadu ve
sledování potřeb a nových trendů budoucích čerpacích stanic. Pro
blízkou budoucnost proto připravuje řadu projektů. V tomto
smyslu posiluje svůj tým i o specialisty z oboru. Jedním
z nich je i Mgr. Pavel Chrást, business konzultant
společnosti.

Z vašeho pracovního zařazení vyplývá, že společnost
Unicode Systems má ambice stát se nejen softwarovou, ale i
konzultační firmou.
To rozhodně ne. Ale na druhou stranu - dnes můžete
i v naší branži občas potkat několik velmi renomovaných
konzultačních firem, jejichž pracovníci mají ovšem velmi málo
zkušeností se specifickými požadavky a prostředím, ve kterém
petrolejářský retail pracuje. A to se týká nejen České republiky,
ale celé Evropy. Já osobně sice pracuji na pozici konzultanta, ale
rozdíl oproti konzultačním firmám je, že u nás každý člen týmu nese
svou část odpovědnosti za konečný tvar příslušného projektu a tím i
za efektivitu své konzultační činnosti.
Naše společnost disponuje více než dvacetiletými
zkušenostmi v oboru, na který se 100% specializuje. Pracujeme
pro několik tisíc čerpacích stanic a řadu velkých sítí v šesti
zemích Evropy. Ale "jen" programovat nestačí. Složitost našich
projektů velmi často vyžaduje kromě několika desítek "tradičních"
IT pracovníků - programátorů - i stále více analytiků, projektových
manažerů, ale také specialistů na obor, pro který pracujeme.
V našich řešeních se musíme snažit o jistý přesah, o spojení
požadavků trhu s co nejmodernějšími IT technologiemi. A to bez
praktických provozních znalostí není možné. Kromě odborníků na
provoz čerpacích stanic zaměstnáváme i technické specialisty na
výdejní a provozní technologie a nedávno jsme rozšířili náš tým o
marketingovou specialistku a specialisty na moderní platební
systémy.
Jak společnost Unicode Systems tento potenciál
využívá?
V poslední době používáme v komunikaci
s našimi klienty slogan: "Pracujme společně na spokojenosti
vašich zákazníků." Takto je možné asi nejlépe charakterizovat směr
naší práce do budoucna. Na konci každého řešení, od pokladního
systému přes věrnostní aplikace až po ergonomii tankovacího
automatu, je vždy tím nejdůležitějším prvkem zákazník na čerpací
stanici. Jeho spokojenost může velmi ovlivnit i dodavatel IT. Ať už
je to kvalitním a rychlým odbavením na pokladně nebo dobře
navrženým věrnostním systémem či komfortem u samoobslužného
tankování. To bez určité znalosti provozu stanice nebo bez
zkušeností se zvyklostmi zákazníka dnes už není možné.
Hodně nás obohacují právě naši zákazníci, naše
spoluúčast na řešení jejich problémů nám přináší spousty podnětů,
které se snažíme "přetavit" zpět do našich řešení. Velmi často
přicházejí s novými nápady naši programátoři, zejména pokud
jde o nové technologie. Schopnosti pracovníků našich dvou
softwarových divizí zase umožňují nám ostatním nabídnout to správné
řešení zákazníkovi do praxe. Náš ředitel nám často klade na srdce:
"Všichni jsme dělníci IT, hlavou buďme v oblacích, ale boty
musíme mít stále od nafty a benzinu… ".
Z pozice své funkce jste asi často v kontaktu
s čerpacími stanicemi a s manažery velkých sítí. Ale co
nové trendy?
Abychom získali obraz o budoucích trendech,
investuje Unicode Systems do dalšího rozvoje našich znalostí nemalé
prostředky. Například letos jsme navštívili konferenci ERPEC/IDAC
v Londýně, která delegovala skutečně praktické odborníky
z celého světa. Mnoho nových zkušeností jsme zde získali,
další jsme si ověřili. Skutečnou špičkou v moderních trendech
"petrol retailu" je však říjnová výstava a konference NACS
v Las Vegas, kam jsme letos akreditovali dva naše IT manažery.
Základní zkušeností je, že 90 % moderních retailových aktivit,
včetně čerpacích stanic, se bez sofistikovaných řešení IT zkrátka
neobejde.
Jak tedy na nové trendy reaguje Unicode Systems?
Máme ucelenou řadu produktů, která pokrývá
prakticky všechny potřeby petrolejářského retailu od jednotlivých
čerpacích stanic až po velké sítě. Bez neustálé inovace však
nemůžeme hovořit o podpoře nových trendů. Spousta producentů IT buď
jen kopíruje realitu a dotahuje potřeby trhu, nebo se na druhé
straně nechají nekriticky okouzlit moderními trendy IT. Negativním
příkladem takové "IT technokracie" budiž jistá móda cloudových
řešení pro back office čerpacích stanic. Pokud v cloudu
uchováváte pasivní dokumenty, je toto řešení na místě, ale pokud
vzdálenému serveru svěříte i náročné procesy (a postačí i prostá
uzávěrka směn na 300 stanicích), dostanete se do problému
s výkonem. Terrabytová úložiště dat a seberychlejší
komunikační linky jsou vám v tomto případě
k ničemu.
Důležité je najít rovnováhu mezi moderními
technologiemi a jejich efektivitou pro daný účel, to je naše cesta.
Dnes už nemá smysl srovnávat jednotlivé, kupříkladu pokladní
systémy, jak umí prodávat zboží, jaké umí napojit výdejní stojany
nebo kdo z výrobců POS má barevnější obrazovku. To umějí
vyřešit různým způsobem všichni. Našim cílem je zejména rozvoj
nadstavbových a doplňkových systémů, vlastností a služeb
prostřednictvím pokročilé implementace IT.
Nadstavbové systémy? Například centrální head office
nebo věrnostní systémy?
Head office nabízí dnes každý, ale důležité jsou
dva aspekty: za prvé integrace do firemních systémů - například do
SAP, a za druhé nabídka dalších podsystémů ať už pro management
sítě, nebo pro podporu prodeje. Včetně jejich vzájemné integrace.
Dnes už nestačí odeslat z pumpy uzávěrku faxem a přepsat ji do
Excelu. Komplexní HOS systém musí obsahovat kromě základních
reportů o prodeji a skladech, cenotvorby a jiných "povinných"
základů také kupříkladu podporu logistiky závozů PHM, management
fleetových karet s vazbami na bankovní účty držitelů, dále
různé nadstavby nad databázemi, které umožňují provozovateli mít
nejen přehled o proběhlých skutečnostech, ale i orientaci do blízké
budoucnosti. Mluvím o tzv. Data Miningu, tedy o získávání
netriviálních skrytých a potenciálně užitečných informací z dat,
které mají velké sítě ze svého provozu k dispozici. V tom
vidíme velký potenciál. Každá větší síť čerpacích stanic má dnes
svoje "Big Data", ale stále je ještě neumí plně využívat. V řadě
užitečných nadstavbových systémů ještě zmiňme věrnostní systémy,
které jsou včetně příslušné integrace rovněž součástí našich
řešení.
Správná implementace věrnostních systémů a jejich
zacílení na příslušné segmenty zákazníků je ovšem klíčem
k úspešnosti takového řešení. Zejména tehdy, využijeme-li
zpětnou vazbu prostřednictvím zmiňovaného Data Miningu
k optimalizaci dalších kroků a komunikace směrem
k individuálnímu zákazníkovi čerpací stanice, nebo ke
konkrétní skupině zákazníků.
A co "nadstavbové systémy" pro druhý konec tohoto
řetězce - kupříkladu mobilní aplikace?
Mobilní technologie jsou prozatím zásadně nevyužitý
potenciál - zejména pro mládež, tedy tzv. Generation, Y a
Millennians.
Tyto technologie budou podle našeho názoru
v blízké budoucnosti základní komunikační linií ve vztahu mezi
provozovatelem čerpací stanice a zákazníkem. Ale
v branži čerpacích stanic nepůjde jen o triviální platební
aplikace, kterými začíná být trh postupně nasycován. Inspirací ve
světě už máme dostatek - například systém Speedpass+ Exxon Mobile
USA, nebo podobná aplikace, kterou provozuje Shell Velká
Británie.
Cestou je propojení věrnostních aktivit a
marketingových akcí s mobilními zařízeními jednotlivých zákazníků.
Vytvoření takové věrnostní aplikace spojené s aplikací
platební je jedním z našich strategických projektů. Umožní
konkrétní a cílenou komunikaci s každým jednotlivcem. Navíc bude
možné zohlednit individuální nákupní chování na základě získaných
dat o složení nákupního koše. To povede k ještě přesnějšímu
zacílení promoakcí a akčních nabídek. Provozovatel dokáže jednoduše
doručit atraktivní nabídku až do kapsy libovolného zákazníka. Tento
mechanismus může být využit k odměňování zákazníka, nasměrování na
konkrétní čerpací stanici i jeho aktivizaci v případě dlouhodobé
"absence" na ČS. Co je zde zásadní myšlenkou, je moment překvapení.
Zákazník nesbírá body s mlhavou vidinou zisku nějaké odměny v
časově neurčité budoucnosti. Zde je zákazník odměňován průběžně
podle vlastního nákupního jednání. Z pasivního odměňovacího portálu
se tak stává aktivní nástroj na budování loajality zákazníka na
základě vytvořených pozitivních emocí.
Zapojení dalších partnerů do tohoto modelu je
následně logickým krokem. Zákazníkům s vysokým nájezdem km tak může
být např. nabídnut motorový olej, prémiové palivo podle ročního
období nebo prostřednictvím cross-marketingu třeba i nové zimní
pneu. Zákazník jezdící v zimě do hor takto může obdržet voucher na
skipas atd... Možnostem konkrétního odměňování se zde meze klást
nebudou. Podle našeho názoru je toto také jedna
z nejdůležitějších cest k vytvoření loajality mladých
zákazníků ke značce.
Jaké připravujete novinky v oblasti bezobslužného
tankování?
Letos v září jsme na MSV Brno představili novou,
ucelenou řadu tankovacích automatů. Jedná se o osvědčené modely
CardManager, tentokrát však nově rozšířené o verze Compact, Slim a
Built-In. Řada těchto čtyř konstrukčních řešení nyní pokrývá
potřeby různých provozních modelů na čerpacích stanicích, od
klasického "stojanu" přes 2 typy menších zařízení určených přímo na
ostrůvek až po zařízení zabudované jako doplněk výdejního stojanu.
Všechny modely umožňují buď platbu jen "venku", nebo kombinovaný
provoz s pokladnou v shopu. Samozřejmostí je kompletní
škála platebních metod od hotovosti přes bankovní a flotilové karty
až po speciální CNG karty. Bankovní karty podporujeme i
bezkontaktní, novinkou je platba bez předautorizace u banky, kdy
odpadá obtěžující předvolba množství PHM nebo částky - což je první
řešení svého druhu v České republice. Zajímavostí je, že
design, ergonomii a konstrukci nové řady tankovacích automatů pro
nás kompletně zpracovávalo designové Studio Martina Tvarůžka,
držitele ceny Red Dot Award 2015 za strojírenský design.
Na závěr mi ovšem dovolte poněkud kacířskou myšlenku
- je budoucnost bezobslužného prodeje skutečně v tankovacích
automatech? Podle našeho názoru všechny tyto "skříně" časem nahradí
zmiňované mobilní aplikace…
Pavel Chrást (1985)
vystudoval obor Sociální pedagogika - mediace a probace na
Masarykově univerzitě v Brně. Několik let pracoval jako
manažer čerpací stanice. Pět let pak zastával specializované funkce
řízení školení, kurzů a projektování interních tréninků pro
společnost OMV. Od počátku letošního roku pracuje v Unicode Systems
na pozici business konzultant.
Autor: PR Unicode Systems