11. 9. 2015
Nalézt ideální provozně-obchodní řešení prodejního
prostoru čerpací stanice není vůbec jednoduché a doporučuje se
využít spolupráce se zkušenými specialisty kompetentními
v oboru čerpacích stanic.

Nezbytnost modernizace shopu
Doba, kdy stačilo provozovatelům benzinových pump zajistit
k prodeji pohonných hmot ještě fungující myčku, kompresor a vysavač
a "prodej doplňkového sortimentu" v shopu, je již nenávratně
pryč. Mnozí provozovatelé se rozhodují vyjít novým požadavkům
zákazníků a změnám jejich nákupního chování v poslední době
vstříc a posílit tak prodeje a konkurenceschopnost své stanice.
Důkazem toho je, že řada čerpacích stanic v posledních
několika letech prochází procesem komplexní či postupné
rekonstrukce (remodelingu) shopu s cílem přetvoření
stávajícího prodejního prostoru na prodejnu typu "Convenience
store". Convenience store lze definovat v češtině jako
"pohodlný a příjemný obchod". Jestliže jedním ze stěžejních trendů
v obchodě je zážitek z nákupu, pak v případě convenience
se jedná o kvalitativně nový přístup, který mění prodejnu
v pohodlné místo nejen k nákupu, ale především
k delšímu - a příjemnému - pobytu zákazníků. Shopy čerpacích
stanic se stávají jedním ze základních pilířů jejich
konkurenceschopnosti.
Právě současné notně vyostřené konkurenční prostředí
čím dál více rozevírá nůžky mezi původními shopy a moderními
prodejnami typu Convenience. Pokud posledních deset a více let
prodejna neprošla zásadní modernizací, měl by se její provozovatel
vážně zamyslet nad její realizací. Základní a nezbytnou podmínkou
je odhodlání provozovatele k překonání obav z budoucího
výsledku realizace zásadní změny v životě čerpací
stanice.
Spolupráce se specialistou
S rostoucí konkurencí se podstatně rozšířil sortiment
zboží i nabídka doprovodných služeb především v podobě stále
více žádaného občerstvení. Přechod k modernímu convenience
konceptu vyžaduje na prvním místě lokální analýzu prodejů a
zhodnocení marketingového potenciálu pro nově zaváděné služby či
pro rozšíření sortimentu o nové kategorie.
Navrhnout na základě více či méně důkladné analýzy
novou dispozici prodejny není vůbec jednoduché. Doporučuje se tuto
činnost svěřit specialistům s dostatečnými zkušenostmi a
referencemi. Velké společnosti provozující řetězce čerpacích stanic
takové specialisty ve svých řadách mají. Provozovatelům malých sítí
či jednotlivých stanic se spolupráce s odborným specialistou
rozhodně vyplatí, protože může přinést efektivní a do budoucna
konkurenceschopné řešení. Příkladem budiž projekty složitějších
rekonstrukcí prostorově poddimenzovaných shopů, kde se docílilo
ideálního a funkčního řešení, ale bylo nezbytné rozšířit prodejní
plochu za cenu drobných i větších stavebních úprav stávajícího
kiosku. Jejich provedení přinese lepší využití stávající dispozice
celého objektu služeb s tolik potřebným rozšířením prodejní
plochy.
Nenechte se zmást překrásnými prezentacemi prodejen
interiéru dodavatelů či regálů a nábytku. Tyto firmy, pokud si samy
nenajmou příslušného specialistu, však standardně plní zadání
klienta, kdy jediným podkladem je zpravidla předaná dispozice
stávající prodejny. Z podstaty své činnosti často ani neznají
nuance prodeje na čerpací stanici a prodejnu neřeší v přímé
návaznosti na category management a marketingový potenciál
příslušné lokality. Navíc nepostihují veškeré aspekty rekonstrukce
prodejny v čele s možnostmi drobných stavebních zásahů do stávající
dispozice obslužného objektu, designové skloubení materiálů a barev
stávajícího a nového vybavení, a návazné instalace (osvětlení,
instalace elektro, vody a odpadů) a řadu dalších detailů. Zákonitě
tak není docíleno ideálního provozně-obchodního řešení prodejního
prostoru čerpací stanice, které navíc často vyvolává v blízké
budoucnosti další dílčí úpravy.
Remodeling bez kompromisů?
Základem pro realizaci remodelingu shopu je stávající
dispozice prodejny včetně zázemí a sociálního zařízení. Soustředit
se pouze na přestavění regálů a novou výmalbu nestačí. Přechod na
nový a především funkční koncept prodejny s sebou přináší
často i nutné změny a zásahy do zázemí obslužného objektu čerpací
stanice. Pokud byla původní prodejna vzhledem k zákaznickému
potenciálu předimenzovaná, nepřinese remodeling potřebu rozšiřování
prostor přístavbou jako u poddimenzovaných kiosků. Stavebním
úpravám se nevyplatí vyhýbat, a přijímat namísto nich kompromisní
nebo ještě hůře provizorní řešení je chybou, kterou si pak
provozovatel po roce bude vyčítat.
Vše je potřeba během plánování remodelingu shopu
průběžně důkladně hodnotit. Obecně platí v případě velikosti
prodejní plochy stará poučka - malý krám = malý prodej. Příkladem
je rekonstrukce některých stanic EuroOil nebo RobinOil či některých
soukromých stanic. Dobře promyšlené dispoziční řešení shopu sice
vyvolalo potřebu někdy více, někdy méně zasáhnout do stavby
provozní budovy či přímo přístavbou rozšířit prodejní plochu i
zázemí. Výsledkem však bylo kýžené zvýšení prodejů. Nové prostředí
zmodernizované prodejny zlepšilo přehled zákazníků v prostorné
prodejně, navodilo pozitivní atmosféru obchodu, jež spolehlivě
působí na podvědomí zákazníků a podporuje jejich chuť nakupovat.
V neposlední řadě má nové prostředí výrazný vliv na
spokojenost obsluhy, která se na novém pracovišti cítí mnohem lépe
než ve starém krámu. Jde o jeden z důležitých motivačních
faktorů s přímým vlivem na pracovní výkon
zaměstnanců.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia