7. 1. 2015
Nejlevnější a nejdražší pumpu v Česku dělí 40 kilometrů
a 11 korun za litr benzinu. U Neratovic stojí litr naturalu 27,50
koruny, na některých místech v Praze naopak i více než 38 korun.
Při natankování octavie tak řidiči zůstane v peněžence o více než
pět set korun méně.

Takový cenový rozdíl Češi dosud nikdy nezažili. Ještě před rokem
bylo extrémem pět korun za litr.
Situace je důsledkem toho, že ceny benzinu teď klesly nejvíc za
posledních sedm let - a přitom se rychle zvětšují rozdíly v tom, za
kolik ho jednotlivé pumpy prodávají. Zatímco dříve řidiči korunové
rozdíly příliš neřešili, dnes mohou na plné nádrži výrazně
ušetřit.
Benzin zlevnilo to, že ceny ropy letos začaly prudce klesat. Do
výrazných rozdílů v cenách jednotlivých pump se pak promítá, že
čerpací stanice nadnárodních řetězců zlevňují jen neochotně, na
rozdíl od nezávislých pump. Ty prodávají s minimálním ziskem a cenu
snižují podle toho, jak průběžně klesá cena v rafineriích. "Že se
ceny mezi čerpacími stanicemi tak liší, je důkaz, že neexistují
dohody a každý se chová podle sebe," říká šéf Společenství
čerpacích stanic Ivan Indráček.
Zatímco dříve byly průměrné ceny benzinu v celém Česku víceméně
srovnatelné, teď se rozdíly mezi jednotlivými regiony stále více
prohlubují. Průměrná cena za litr tak je v Praze o čtyři koruny
vyšší než v Jihočeském kraji, který je se 30 korunami nejlevnější v
celé zemi. Celorepublikový průměr je nyní 32 korun za litr
naturalu.
Kromě Prahy je benzin nejdražší i v dalších velkých městech - Brně
či Plzni. A také na dálnicích, kde často zastavují řidiči
služebních vozů, kteří na cenu příliš nehledí.
"Ukazuje se, že je pořád dost řidičů, kteří jsou ochotni tankovat
draho. Kdyby hledali levnější benzin, musely by pumpy zlevňovat
více," dodává Indráček. Vyšší ceny v Praze vysvětluje tím, že ve
městě prakticky chybí nezávislí prodejci a trh ovládají nadnárodní
řetězce. Důvodem nižších cen může být i neochota řidičů riskovat
dopravní komplikace po cestě k levnějšímu palivu.
Naopak v levných krajích je řada neznačkových čerpacích stanic a
řidiči jsou tam na cenu více citliví. Například v Moravskoslezském
kraji není žádná čerpací stanice, která by prodávala litr benzinu
nad 36 korun. V Praze je to přitom stále běžná cena.
Další zlevňování benzinu v Česku je pak zřejmě jen otázkou času.
Pomůže mu to, že cena ropy dál padá - nyní se pohybuje okolo
padesáti dolarů za barel. Řidiči tak profitují z toho, že kartel
států těžících ropu OPEC v čele se Saúdskou Arábií zahlcuje trh
ropou, přestože poptávka po ní se nezvyšuje. Cílem je oslabit novou
konkurenci, která těží nákladnějším způsobem například z břidlic.
To se jí při nízkých cenách nevyplatí.
"Předchozí propad ropy se do cen u čerpacích stanic ještě plně
nepromítl. Protože ropa dál zlevňuje, lze počítat s tím, že
průměrná cena benzinu ještě klesne," předpokládá analytik
Raiffeisenbank Michal Brožka.
Další zlevnění u českých pump může přinést i to, že průměrná marže
je nyní navzdory nižším cenám stále nebývale vysoká. Pumpaři si v
průměru nechávají více než pět korun za prodaný litr. "Za běžnou
marži se přitom považují dvě koruny. Ještě před rokem byl zisk
běžně i padesát haléřů na litr," doplňuje šéf Společenství
čerpacích stanic Ivan Indráček.
Před dvěma lety byla přitom řada sítí čerpacích stanic v Česku
dokonce i ve ztrátách. Zapříčinila to cenová válka, kterou na jaře
2012 odstartovala síť Shell. Tento značkový řetězec tehdy začal na
řadě míst prodávat za ceny nejlevnějších pump. Nezávislí prodejci i
ostatní značkové sítě tak museli s cenou ještě níž, aby nepřišli o
zákazníky. V té době řada pumpařů dokonce mluvila o tom, že jim
hrozí bankrot.
Autor: Roman Šitner, Michal Kopřiva, Zdroj: Hospodářské noviny