28. 4. 2017
Ceny pohonných hmot u dálnic a hlavních silničních tahů
jsou obecně výrazně vyšší než ve zbytku republiky. Motoristé si
musejí na litru připlatit až 5 korun. Dle šetření Úřadu pro ochranu
hospodářské soutěže je vše v pořádku a odborníci se shodují,
že vyšší ceny benzínu a nafty u dálnic mají tržní, ale i čistě
ekonomické důvody. Firmy a podnikatelé tyto cenové rozdíly
eliminují využitím plošných cen.
Přestože je trh pohonných hmot vysoce konkurenční, především u
dálnic a rychlostních komunikací bývají ceny benzínu a nafty
výrazně vyšší. Na tento fakt se v posledních letech zaměřil i
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v rámci svého
sektorového šetření, v němž však neshledal žádné vážné
nedostatky či aspekty projevů protisoutěžního chování pumpařů.
"Podstatné je, že provedené sektorové šetření ÚOHS potvrdilo, že
v sektoru čerpacích stanic a cen pohonných hmot nedochází
k porušování zákona o hospodářské soutěži," uvádí
Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace
petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), a upozorňuje,
že prodej paliv je naopak jedním z mála oborů, který
standardně a viditelně ještě před vjezdem na čerpací stanici i před
tankováním informuje zákazníka o aktuální ceně paliva.
Rozdíly v cenách za litr paliv mezi pumpami na dálnicích a
ve zbytku republiky mohou být značné. "Koncem roku 2015 jsme zažili
i okamžiky, kdy ceny u čerpacích stanic u dálnice D1 byly až o
9 Kč/l vyšší než ve zbytku republiky. V současnosti u D1
natankujete naftu za 34,90 Kč/l, zatímco například
v Královéhradeckém kraji řidiči běžně tankují za 29,90 Kč/l,"
upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní
aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty
euroShell a EuroOil. I když je to pro motoristy nepříjemné, vyšší
ceny pohonných hmot u dálnic jsou zřejmě naprosto přirozeným jevem.
"Je to podobné jako s jakýmkoli jiným zbožím: na exponovaných
místech se prodává obvykle za vyšší ceny," upozorňuje Ivan
Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů
ČR. Lze přitom pozorovat různou cenovou úroveň
v závislosti na vytíženosti dopravní tepny. "U cen pohonných
hmot lze vidět korelaci výše ceny paliva a hustoty provozu na
konkrétní komunikaci. Tomuto tvrzení by odpovídala i naše zjištění,
kdy různé dálniční a rychlostní komunikace jsou 'různě drahé',"
připomíná výsledky sektorového šetření ÚOHS jeho předseda
Petr Rafaj.
Kromě ceny za "exkluzivitu místa" však existují i čistě
ekonomické důvody vyšších cen. "Postavit dálniční pumpu často
znamená postavit dlouhou elektrickou přípojku nebo rozsáhlé
parkovací plochy a podobně. To jsou investice, které samy o
sobě nevydělávají, ale nějak musejí být uhrazeny," uvádí
Ivan Indráček. S tím souvisejí i vyšší
provozní náklady. "Dálniční čerpací stanice vyžadují nejen vyšší
investiční náklady, ale i vyšší počet zaměstnanců, vyšší náklady na
údržbu a podobné záležitosti spojené s obvyklým nonstop
provozem. Provozní náklady se tak podílejí na vyšších prodejních
cenách,"dodává Václav Loula s tím, že stejná
situace je i na ostatních evropských dálničních stanicích.
Proti lokálním cenovým výkyvům využívají firmy a podnikatelé
takzvané plošné ceny pohonných hmot, které umožňují tankovat za
jednotnou vyhlašovanou cenu v rámci celé sítě čerpacích
stanic, a mít tak výdaje za pohonné hmoty pod kontrolou. "Tankování
v režimu plošné ceny umožňuje držiteli tankovací karty
načerpat palivo i na nejdražších čerpacích stanicích na D1 za
stejnou cenu jako v jiných lokalitách ve zbytku republiky,"
uvádí Damir Duraković. Není tedy nutné například
sjíždět z dálnice a hledat levnější pumpu, aby se řidič
vyhnul cenové přirážce ve stovkách korun na jednu nádrž. "Plošné
ceny nejsou žádnou novinkou. Zatímco dříve však byly dostupné jen
velkým korporacím, dnes je mohou využívat i malé a střední firmy,"
vysvětluje Damir Duraković s dodatkem, že plošné ceny pro
členy nákupní aliance Axigon jsou dlouhodobě pod cenovým průměrem
ve všech krajích, přičemž navíc nejsou podmíněné žádnou minimální
výtočí.
AXIGON, a. s., je nákupní aliance
sdružující 10 000 malých a středních firem. Její členové ročně
tankují přes 20 mil. litrů pohonných hmot, díky čemuž mají trvalou
slevu 1,20 Kč/l na tankování u Shellu, 0,50 Kč/l u
EuroOilu (Čepro) a přístup k tzv. plošným cenám v těchto
dvou sítích v rámci celé České republiky.
Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu
(ČAPPO) je dobrovolným zájmovým sdružením petrolejářských
společností, které trvale provozují na území České republiky
zpracování a přepracování ropy na ropné výrobky, nákup a prodej
ropy nebo ropných produktů, přepravu a skladování ropy
a ropných produktů, výrobu, zpracování a distribuci
alternativních motorových paliv nebo jejich komponent, výzkum a
vývoj v petrolejářském průmyslu, zkušebnictví petrolejářských
produktů, sítě čerpacích stanic na pohonné hmoty a terminály na
ropu a ropné produkty.
SČS - Unie nezávislých petrolejářů ČR
je oborovým sdružením nezávislých petrolejářů (provozovatelů
čerpacích stanic, distributorů ropných produktů, výrobců biopaliv
apod.) působících na českém trhu. Založena byla v roce 2006 a do
léta 2014 působila pod názvem Společenství čerpacích stanic
ČR.
Posláním Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
(ÚOHS) je zajistit takové fungování trhů, které bude v
souladu s pravidly hospodářské soutěže a bude přinášet prospěch
spotřebitelům. ÚOHS také dohlíží na zadávání veřejných zakázek a
koncesí, zajišťuje dohled podle zákona o významné tržní síle při
prodeji zemědělských a potravinářských výrobků a jejím zneužití a
monitoruje a poskytuje poradenství v otázkách veřejné podpory v
České republice.
Autor: LESENSKY.CZ s.r.o.