3. 5. 2013
Po skončení zimního provozu by se měla věnovat mycímu
provozu zvláštní péče. Důležité je odsolení a vyčištění prostoru i
technologie a její nastavení na letní provoz.

Význam údržby myček po zimní sezóně
Podle odborníků na mycí technologie je údržba mycí linky po
zimní sezóně velice důležitá. Samozřejmě záleží na intenzitě
provozu v průběhu zimního období. V případě velmi
vytížených myček po provozně náročných měsících je vhodná kompletní
údržba mycí linky včetně jejího příslušenství. Při této údržbě
dojde k prověření stavu mycího zařízení. Z toho získá provozovatel
přehled o stavu zařízení a případných nutných investicích na další
období. Provozovatel tak má možnost naplánovat investice dle akcí
probíhajících pro zákazníky a tak snížit provozní náklady mycího
zařízení. Prodlouží se jednak životnost a předejde se poruchám.
Marco Cremonini z firmy Italmec považuje údržbu myčky po zimní
sezóně za velmi důležitou, mycí linka a ČOV měla být preventivně
zkontrolována a doporučuje umýt halu a samotné zařízení.
Údržba po zimě v ručním mytí
Také v případě samoobslužného ručního
vysokotlakého mytí je nutno provádět speciální údržbu po
zimním období. Myčky automaticky odpojí zimní nezámrzný provoz na
základě zvýšení denních teplot. Provozovatel může v případě potřeby
zvýšit teplotu vody, která je používána na mytí vozidel. V rámci
pravidelné servisní údržby doporučuje promazat otočné části
podstropních ramen a mycích pistolí.
Nejčastější zdroje poruch
Profylaktická kontrola po zimě je základem prevence vážnějších
poruch. V období mezi servisními prohlídkami je třeba věnovat
mycí technologii pravidelnou pozornost. Přestože se výrobci,
neustále v procesu zdokonalování mycí techniky, snaží
především o snižování poruchovosti, k závadám myček
v náročném provozu dochází. Jedná se zejména o elektronické
součástky, které výrobci myček vesměs nakupují od specializovaných
dodavatelů elektroniky. Závady tohoto druhu nemají většinou vliv na
poškození vozidla, ale spíše na kvalitu mytí nebo nefunkčnost
myčky. Z našich dlouholetých zkušeností výrobců technologií
vyplývá, že velkým úskalím bývá porucha dávkovacího systému chemie,
která zásadním způsobem ovlivňuje kvalitu mytí.
Není ale rozhodně dobré čekat až na pravidelný servis a nebo
postupně dospět do kritické situace, kdy zůstane mycí linka zcela
mimo provoz. Pozorný a starostlivý provozovatel mycí linky může
v řadě případů určité závady předvídat. Personál může
rozpoznat například hlučnou převodovku, protékající trysky, nízký
tlak vody nebo reagovat na reklamace zákazníků, na špatný výsledek
mytí. "V tom případě je vždy na místě bez otálení přivolat
servis, který závadu včas odstraní a mnohdy zabrání následným a
ještě větším škodám," radí Volfová.
Provádíme přechod na letní provoz
Jedním z nejdůležitějších kroků při přechodu na letní provoz je
kompletní vyčištění stroje a čistírny odpadních vod. Čištění stroje
prostřednictvím vysokotlakého zařízení není jednoduché a pokud je
neodborně provedeno, hrozí poškození mycí linky tlakovou vodou. Je
třeba mít na paměti, že karoserie mycího portálu odolává pouze
rozstřiku vody odletující z rotujících kartáčů, ale nikoliv
vniknutí paprsku vody pod vysokým tlakem. Zde hrozí zatečení vody
pod karoserii a poničení elektronického řídicího systému a
elektrické výstroje.
Vzhledem ke složitosti zařízení by měl čištění provádět
proškolený pracovník obsluhy za přítomnosti servisního technika.
Lepší ale je svěřit čištění stroje společně s jímkami
okruhu ČOV servisní firmě v rámci servisní profylaktické
kontroly mycího provozu. Po vyčištění mycí linky a ČOV se
zkontroluje i funkčnost zařízení v jímkách. Velký vliv na
závady či na množství stížností zákazníků na kvalitu mytí má
kvalita vody a vhodnost používané chemie. Kvalita vody je dána
vstupními hodnotami - zejména tvrdostí a eventuálně obsahem železa.
Ne každá voda je pro mytí vozidel vhodná a většina čistíren
odpadních vod se s nevhodnou vodou těžko vyrovnává. V takovém
případě je nutné kvalitu vody řešit její úpravou na vstupu,
v součinnosti s dodavateli myčky, ČOV a mycí chemie.
Dále by mělo následovat nakonzervování a promazání celého
zařízení předepsaným způsobem a prostředky. Při této činnosti je
možno i doškolit obsluhu zařízení na provádění úkonů denní údržby.
Nakonec je zpravidla potřeba přistoupit k nastavení parametrů mycí
linky. Zde je třeba upravit dávkování chemie na letní provoz a
zprovoznění okruhů speciální chemie, například okruhu nanášení
odstraňovače hmyzu,který je přes zimu nefunkční.
Mycí hala a boxy
Mimo kontroly a seřízení technologie mycího prostoru je třeba
zhodnotit opotřebení budovy mycí linky a dalšího zařízení, jako
jsou vrata či topná tělesa, a naplánovat případné stavební opravy
na letní měsíce, které jsou pro stavební práce vhodné a kdy počet
mytí zpravidla klesá. Pokud se na některých kovových částech objeví
stopy koroze, nedoporučuje se uspěchat jejich překrytí další
vrstvou laku. Poradit se s odborníkem znamená vždy
efektivnější ochranu proti dalšímu rezivění příslušných dílů do
budoucna. V žádném případě by se ale nemělo na průběžnou
ochranu proti korozi rezignovat: vždyť i rezatá linka přeci pořád
docela spolehlivě myje a rez na konstrukci mycí haly či mycích boxů
na funkci myčky vliv nemají. Provozní slepotou tohoto druhu se
odpovědný personál či sám provozovatel podepisuje nejen na
snižování životnosti mycí technologie, ale odpuzuje své zákazníky.
Ti ztrácejí při pohledu na rezavou myčku důvěru v její
správnou funkčnost. Přestože jsou vesměs s výslednou kvalitou
mytí spokojeni, raději příště zamíří ke konkurenčnímu mycímu
provozu, který na první pohled znamená menší nebezpečí
potenciálního poškození jejich vozidla.
"Výměna" vody prospěje kvalitě mytí
Doporučuje se celý mycí prostor dokonale umýt,
opláchnout čistou vodou, včetně stěn. V zimním období
dochází k poměrně silnému vnosu mechanických nečistot a
solí do sedimentačního a recyklačního systému. Voda
a usazené kaly jsou po zimě zasolené a zvýšený obsah soli
v mycí vodě vždy zhoršuje mycí výsledek. Z těchto důvodů je
nutno zkontrolovat hladiny sedimentů v jímkách včetně zjištění
stupně zasolení recyklované vody a případně jímky i sběrné žlaby
nechat vyčistit. U technologie ČOV doporučujeme v případě čištění
jímek i servisní údržbu, pokud není prováděna na ČOV pravidelná
smluvní servisní údržba. Pokud proběhne péče předepsaným způsobem,
snižují se provozní náklady na čištění recyklované vody v okruhu
mycích linek.
Pozor, kaly z podzemních jímek jsou kontaminovány ropnými
produkty a jejich likvidaci musí zajistit specializovaná firma s
příslušným oprávněním. Veškeré znečištěné vody a kaly z mycího
procesu spadají do kategorie odpadu N, tzn. třídy
nebezpečného odpadu. Servis prováděný zodpovědně s vysokou
mírou profesionality zahrnuje odčerpání maximálního množství vod
přes ČOV do kanalizace. Tímto se dá dosáhnout významné
finanční úspory, jelikož se odborně likvidují pouze kaly.
Vrata myčky v zimě dostala pořádně
zabrat
U sekvenčních vrat lze doporučit stejný postup jako u mycích
linek - zajistit celkovou prohlídku zařízení s odstraněním všech
závad. Do provozů myček by měla být osazena zásadně kvalitní
průmyslová vrata, která mají vysokou odolnost vůči klimatickým
podmínkám a dlouhodobou životnost. Přesto se musí sekvenční vrata
kontrolovat a promazávat častěji v průběhu celého zimního období.
Jde zejména o pojezdová kolečka vrat a panty držící jednotlivé
lamely vrat. Po nakonzervování dojde ke změně nastavení funkčnosti
vrat na letní provoz a celé zařízení může opět bezproblémově
sloužit.
Prevence šetří peníze i nervy
Nepříjemnost problémů generovaných v myčce stoupá
s ušlými tržbami v případě výpadků myček, v případě
reklamací zákazníků s nespokojeností s kvalitou mytí a
v nejhorším případě s rozsahem škody způsobené na vozidle
zákazníka. Tu sice vyřeší nakonec pojišťovna, ale taková příhoda
může mít vliv na snížení důvěry zákazníků a jejich odchod ke
konkurenci.
Předcházet problémům při provozu myčky samozřejmě lze, ale není
možné se jim zcela vyhnout. Václav Přibyl doporučuje, aby
v případě častých reklamací a nespokojenosti zákazníků
provozovatelé analyzovali jejich důsledky a vyvodili určité závěry.
Častá poruchovost mycí linky může mít opět několik příčin:
a) zanedbaná údržba - to lze
vyřešit zajištěním pravidelné kvalitní profylaktické péče,
b) mycí linka je za zenitem své
životnosti a poruchy vyplývají z enormního opotřebení - pak je
nezbytná výměna mycí linky za novou,
c) stroj není opotřeben, ale jsou
dodávány nekvalitní náhradní díly nebo je nekvalitní servis - toto
lze řešit změnou servisní firmy.
"Problémům se nejlépe předchází prevencí," tak zní stále
opakovaná hlavní zásada. Ze zkušeností odborníků, potvrzených nejen
provozovateli velkých značkových sítí, vyplývá, že se jednoznačně
vyplácí pravidelné preventivní prohlídky myček, při kterých se
předchází vzniku poruch a totálním výpadkům provozu.
Informovat zákazníka
Všichni odborníci se také shodují, že je třeba jasně zákazníka
informovat, jak se před mytím a při mytí vozidla chovat a jaké
úkony provést. Na informační tabuli jasně charakterizovat max. mycí
výšku a rozměry mytého vozidla. Informovat, která nestandardní
vozidla není možno umývat a která pouze s přítomností obsluhy.
Pozor na naprasklá okna! Mytí vozidel s prasklinami oken může
způsobit vážné potíže. Ale nejen proto se doporučuje do prostorů
mytí umístit monitorovací kamerový systém a pokud je to možné, mít
v exponovaných provozních špičkách na místě i obsluhu. Ta je
ideálním řešením. Před mytím může krátce prohlédnout vozidlo a
předejít nepříjemným situacím. V ostatních případech nezbývá
nic jiného, než se spoléhat na serióznost zákazníka a na perfektně
udržovanou a seřízenou mycí linku, stoprocentně připravenou na
letní mycí sezónu.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia