20. 7. 2015
Ve Wolsburgu pracují na automatizovaném systému nabíjení
stejnosměrným proudem (DC). Na automatických nabíjecích stanicích
"e-smartConnect" bude díky tomu nabíjení mnohem kratší,
efektivnější a komfortnější.

Nová generace elektromobilů bude disponovat
akumulátory s vysokou kapacitou. Zvýšení hustoty energie a
kapacity akumulátorů umožní realizovat dojezd více než 500 km. Bude
to krok k "plnohodnotné elektrifikaci" individuální dopravy
s velkými počty prodaných vozů.
Pro rychlé nabíjení těchto zásobníků energie
jsou nezbytné velmi vysoké nabíjecí výkony 80 až více než 150 kW.
Toho lze dosáhnout s technikou rychlého nabíjení stejnosměrným
proudem, předpokladem jsou však kabely s velkým průměrem.
Vzhledem k jejich hmotnosti a neohebnosti je manipulace
s nimi obtížná. Cílem vývoje systému e-smartConnect je proto
automatické zapojení rychlonabíjecího konektoru DC do zásuvky
vozidla. V kombinaci s automatizovaným parkováním je tak
zaručena minimální časová náročnost a nejvyšší míra komfortu a
bezpečnosti ovládání.
Připojení rychlonabíjecího konektoru k vozidlu
je realizováno prostřednictvím kabelu, který vyžaduje minimální
ovládací síly, a lehkého robota Kuka "LBR iiwa". Robot zasune
vidlici do zásuvky precizně a citlivě díky sedmi osám pohybu a
integrovaným senzorům točivého momentu.
Automatizovaný proces rychlonabíjení začíná
komunikací mezi vozidlem a nabíjecí stanicí. Elektromobil předá
nabíjecí stanici své identifikační údaje, opačným směrem jsou
přeneseny údaje o cílové poloze pro automatické parkování. Pro
dosažení nezbytné přesnosti zaparkování vozu - nabíjecí zásuvka
vozidla se musí nacházet v cílové oblasti o rozměru 20 x 20
centimetrů - tak lze kromě příslušných zařízení okolní
infrastruktury používat také asistenční systémy vozidla. Kamera na
podávacím rameni robota určuje navíc polohu nabíjecí zásuvky
s přesností na jeden milimetr. Následně robot uchopí konektor
DC ve stojanu a zapojí jej do nabíjecí zásuvky. Poté se automaticky
posune dál, aby obsloužil další elektromobily.
Po ukončení nabíjecího procesu obdrží robot povel
k odpojení konektoru DC. Po jeho vysunutí ze zásuvky vůz
automaticky opustí parkovací místo a uvolní nabíjecí stanoviště pro
další vozidlo, aby bylo zajištěno optimální vytížení rychlonabíjecí
stanice.
Systém je předurčen pro použití ve veřejném prostoru,
protože technologie e-smartConnect dokáže celý proces monitorovat a
vyloučit jakýkoli nebezpečný kontakt mezi robotem a člověkem. Tím
je umožněna spolupráce mezi člověkem a robotem bez nutnosti
dodatečných bezpečnostních bariér.

Autor: TZ, Zdroj: Volkswagen