29. 5. 2017
Rčení z titulku asi nenadchne milovníky naftových
motorů, čím dál více ale platí pro investory. Od září 2015, kdy
propukla aféra Dieselgate, dělá nafta starosti nejen akcionářům
Volkswagenu. Nejvíce trápí výrobce, v jejichž programech hrají
dieselové motory prim.

Nafta škodí hlavně investorům v Evropě. Aféra Dieselgate
rozděluje automobilové akcie na poražené, méně poražené a dva
vítěze. Vítězové, Ferrari a Tesla, jsou ve srovnání s ostatími
malí, jejich auta ale jezdí výhradně na benzin a elektřinu.
Potvrdily se obavy, že Dieselgate doběhne i americkou odnož
Fiatu Chrysler. Americké ministerstvo spravedlnosti podalo žalobu,
podle níž firma lže o nečistotách, které vypouští její terénní vozy
Jeep a pick-upy RAM s dieselovými motory. Souběžně se žalobou
proti Fiatu Chrysler se spustilo vyšetřování údajných podvodů
s měřením emisí v německém Daimleru. To může zhatit
ambice výrobce mercedesů prorazit na americkém trhu
s naftovými motory.
Mezi méně poražené patří americký General Motors a francouzský
výrobce peugeotů a citroënů PSA Group. Od září 2015 akcie GM
přidaly zhruba 12 procent a PSA více než pětinu. Obě ale nechává
v prachu za sebou vysoce oktanový benzin a proud z baterií.
Ferrari část akcií vrhlo na burzu po vypuknutí Dieselgate, přesto
od té doby jejich cena vzrostla takřka o 64 procent. Ve stejném
období hodnota Tesly, která je sice ve ztrátě, vzrostla díky
popularitě elektroaut o 35 procent (a překonala dočasný prudký
propad na začátku roku 2016).
Nové úsloví je: "Benzin a proud patří do aut, akciím jejich
výrobců prospívají."
Zdroj: Hospodářské noviny