31. 7. 2014
Zmrzliny jsou lákadlem a drobným luxusem, který si může
každý dovolit. Je jen na majiteli či nájemci ČS, jak dokáže jejich
tržní potenciál využít! Na zmrzlině je možné postavit úspěšnou
prodejní akci, kdy se stává odměnou za nákup paliva. Jindy se sem
za ní jezdí jen proto, že je nejlepší široko daleko!

Zmrzlinový trh má co dohánět
Možná je to teplým průběhem první poloviny roku, možná i chytrým
rozhodnutím předních výrobců zmrzliny dát více peněz na televizní
reklamu. Důležité je, že zmrzliny se zatím prodává více než
v předchozím roce. Algida i Prima shodně věří, že dosavadní
růst prodejů se udrží po celou letní sezónu a že bude překonána
dosavadní slabá průměrná spotřeba tří litrů zmrzliny na osobu, což
představuje asi 34 milionů litrů balené zmrzliny. V přepočtu na
nanuky o obsahu 55 ml si lidé koupili ročně 55 nanuků proti 81
ještě před pěti lety, kdy spotřeba zmrzlin na osobu činila 4,5
litru. To jsou reálné dopady jak krizových jevů, tak i klimaticky
nevyrovnaných letních období. Pro trh se zmrzlinou jsou rozhodující
čtyři "letní" měsíce: květen, červen, červenec, srpen. Pokud se
vydaří i duben se zářím, je vyhráno pro celý rok! Když však nevyjde
jaro jako loni, obchodníci i provozovatelé čerpacích stanic nakoupí
nanuků méně. Kupříkladu trh s balenou zmrzlinou loni klesl objemem
až o sedm procent! Na horších číslech se podepsal studený start
loňského jara a léta. V dubnu ještě ležel sníh a v květnu i
v červnu přišly povodně, obchodníci se málo zásobili a takový
skluz se už nedožene. Z údajů agentury AC Nielsen sledující útraty
lidí vyplývá, že více než třetinu nakoupených zmrzlin tvoří nanuky
v impulsním balení k okamžité spotřebě, zbytek jsou
nákupy větších balení. Je škoda, že k dispozici nejsou údaje o
"výtoči" nebalených zmrzlin do kornoutu.

Značky s televizní reklamou
K promovaným zmrzlinám samozřejmě patří v první řadě
novinky. Začněme od A, tedy Algidou (Unilever):
Unilever patří mezi přední hráče na trhu zmrzlin s širokým
portfoliem pod značkami a produktovými řadami: Algida, Míša,
Magnum, Big Milk, Max, Calippo, Cornetto, Nogger, Ben&Jerry's,
Carte D´or, Viennetta, Tvaroháček a Ruská zmrzlina. První místo
mezi nanuky si stále suverénně drží tradiční Míša, který se
rozrostl o nové varianty: Míša v citrónu, Míša v malinách
a Míša v jahodách. Letos Unilever přináší řadu novinek a to
jak v portfoliu vaničkových zmrzlin, tak zmrzlin impulzního
charakteru distribuovaných mimo jiné na čerpacích stanicích.
V portfoliu Max zmrzlin najdete novinky Calippo Bubble Gum a
nový Max X- Pop. Pod značkou Big Milk se letos objevil Big Milk
Cookie - zmrzlina s vanilkovou příchutí mezi dvěma kakaovými
sušenkami. Magnum slaví 25. výročí a přichází s novinkou v
Magnum Silver s Marc de Champagne, která bude součástí velké
kampaně na oslavu tohoto výročí. Další zajímavou příchutí a zároveň
žhavou novinkou je Magnum Strawberry White.
Doprovodné propagační a spotřebitelské akce se zaměřují na sezónní
místa s velkou frekvencí potenciálních konzumentů. Vysokým
standardem společnosti Unilever je poskytování kompletních služeb
zahrnující dodání mrazicích boxů a POS materiálů. Se zákazník -
prodejci je samozřejmá úzká spolupráce i při výběru nejvhodnějšího
portfolia. Na čerpacích stanicích dobře vědí, že pokud obchodní
zástupce Algidy uvidí příjemný personál, čistotu prostředí i
mrazicích boxů, doplněné a správně vyskladněné zboží
v dostatečné zásobě, správně označené výrobky, mohou očekávat
i vstřícnou reakci a benefity pro nejlepší prodejce.
Společnost Bidvest se značkou Prima zásadně ovlivňuje český a
slovenský trh. Prima je významnou původní značkou a zákazníkům
přináší kvalitní zmrzliny s oblíbenými příchutěmi.
Nejžádanější z cca 15 příchutí kopečkové zmrzliny
s velkým náskokem zůstává vanilková, následují ji čokoládová
a oříšková. Také na pumpách má úspěch hlavně s "Mrožem" a jeho
tvarohovo-ovocným obsahem. Mrož a další nanuk Pegas patří mezi dvě
nejprodávanější značky v České republice. Oblíbenost této skupiny
výrobků neustále roste a je navíc každoročně výrazně reklamně
podporována. Prima je rovněž největším výrobcem polárkových dortů,
čelí však konkurenci levných a tedy méně kvalitních "polárkáčů"
jiných výrobců. Doménou Primy je i ruská zmrzlina, kterou letos
nově balí také do kornoutu. Bidvest vyvíjí, vyrábí a dodává
zmrzlinu Prima do obchodů, cukráren a restaurací.
Ve vlastním moderním závodě v Opavě vyrobí
12 milionů litrů zmrzliny za rok.

Impulsní výrobky nebo rodinná balení?
Na čerpacích stanicích jsou jednoznačně lépe prodejná impulsní
balení zmrzlin k okamžité konzumaci. Z informací od obou
hlavních dodavatelů vyplývá, že lidé si dopřejí raději kvalitnější
nanuky, ale vyšším prodejům brání zdražování ze strany prodejců.
Cenová doporučení výrobců pro maloobchod se pohybují pro 50 ml
zmrzlinu kolem 10 -12 Kč u 100 ml je to 20 - 25 korun. Nejlevněji
vycházejí vodové zmrzliny, nejdráže prémiové značky. Shopy
čerpacích stanic využívají svého výlučného postavení a zmrzliny tu
jsou většinou vždy dražší.
Na počátku sezóny přichází každý z výrobců s několika
novinkami a současně s poměrně masivní reklamou na
podporu jejich prodeje. Téměř pokaždé se alespoň z jedné
z novinek stane hit i na několik sezón! Široký sortiment
zmrzlin pokrývá požadavky všech segmentů trhu a to jak
v impulsních výrobcích, tak v rodinných baleních. Jak
roste význam restauračních zařízení a bister u ČS, objevuje se i
více prodejních mrazáků, kde se z gastrovan na kopečkovou
zmrzlinu (nejčastěji o obsahu 2,5 l až 4,5 l) efektivně
prezentuje před zraky zákazníků. Připravují z ní dezerty
a poháry, podává se také jako příloha k palačinkám nebo
zákuskům a slouží i k impulsním prodejům do kornoutů.
Nejoblíbenější jsou klasické příchutě, ale v tomto segmentu se
vždy objevují další, často méně známé příchutě s cílem nalákat
konzumenty na něco neobvyklého, neznámého, na nový chuťový
zážitek.
Roste nabídka točených zmrzlin
Točené zmrzliny skrývají velký prodejní potenciál, ne vždy je
ale dodržována receptura a kvalita produktu tak bývá velice
rozdílná, což ve finále kazí jméno všem výrobcům a zároveň
prodejcům. Své by o tom mohl vyprávět majitel čerpací stanice
Jaroslav Botek v Těšeticích-Vojnici na Hané.
V přilehlé cukrárně - navíc s pěkným dětským hřištěm -
šestým rokem připravují kvalitní točené zmrzliny již na třech
strojích: vanilkovou a čokoládovou, dále višňovou a smetanovou a
nově vanilkovou se šmoulí. Dále to je zmrzlina Pařížský krém
s jemnou čokoládovou příchutí, Mascarpone
s jogurto-tvarohovou příchutí, ovocný sorbet a celá řada
dalších. Doslova bomba jsou ale ceny: od 50ml kornoutu za 12 korun
po nejžádanější pohár za pětatřicet kaček. S tím nejdražším - VIP
pohárem za pětačtyřicet, si život osladí i ti největší mlsouni.
"V dobré sezóně míváme z cukrárny a výtočí zmrzliny více
než z výtočí pohonných hmot," říká pan Botek. Vůbec se
nedivíme. Kvalita, chuť, vizuální dojem i všechny další služby jsou
tu na jedničku!
Věřme, že v této sezóně prodeje balených a točených zmrzlin
doznají výrazně vyšších čísel než v letech minulých a to i na
čerpacích stanicích. Vývoj počasí tomu zatím nasvědčuje a
s pomocí dodavatelů při podpoře prodeje a také rozumnými
cenovými relacemi přímo "na place" by se to mělo podařit!

Prima zpráva pro čerpací stanice
Na naše otázky odpovídá Lukáš Dědek, brand manager značky Prima
zmrzlina
Jaké je vaše portfolio - o jaké produkty je na ČS
největší zájem?
Pokud jde o prodejnost produktů na čerpacích stanicích, pak
jednoznačně hovoříme o impulsních zmrzlinách. Prima zmrzlina je
nesporně spojena se svou nejúspěšnější řadou, a tou je Mrož. Pro
Mrože je typická kombinace jahod a tvarohu v lité formě
s čokoládovou polevou, výběr kvalitních surovin bez použití
náhražek, jako jsou různá dochucovadla nebo rostlinné tuky.
V posledních třech letech ji rozšiřujeme i o čistě ovocné
zmrzliny v podobě Jahod v čokoládě, Malin v čokoládě
nebo letos nově i Dření v tubě. Výrobky pod značkou Mrož jsou
nejprodejnější zmrzliny na českém trhu. Další prodejně silnou řadou
na čerpacích stanicích jsou smetanové zmrzliny Pegas premium, kde
je opět kladen velký důraz na kvalitu použité suroviny. Oproti
ovocnému Mrožovi jsou zmrzliny Pegas sytější, protože jejich
receptury obsahují smetanu, mléko, oříšky a čokoládu.
Uvádíte na trh nějaké novinky v tomto
roce?
Každý rok máme několik stěžejních novinek. V impulsní zmrzlině je
naší vlajkovou lodí zmrzlina Mrož, kde se nám daří každoročně
uvádět minimálně jednu prodejně úspěšnou novinku. Po loňském Mroži
tvaroh se smetanou, který se stal nejúspěšnější novinkou roku 2013,
letos přicházíme se dvěma tubami s dření Mrož. Jedna s lesními
plody a druhá pro Mrože s typickými jahodami. Mroží jízdu je
potřeba obohatit o novinky. Jednou z nich je právě dřeň
z lesních plodů v novém balení. Tentokrát se všechny mlsné
jazýčky mohou těšit na pořádnou porci svěžího lesního ovoce v tubě.
Je možné zapomenout na vodové zmrzliny, tahle tuba v sobě ukrývá 55
% ovoce! Rozdíl je skutečně patrný! Druhou klíčovou řadou jsou
zmrzliny Pegas Premium, pro které jsou typickými surovinami
smetana, mléko, oříšky, čokoláda a vanilka. Tam jsme letos nabídku
rozšířili o netypickou smetanovou zmrzlinu s ovocným topingem
zabalenou do svěžího ovocného sorbetu. Pegas Fruit je
s červeným ovocem a Pegas Exotic obsahuje toping a sorbet
z exotických plodů. Každoročně také přicházíme
s netradičními zmrzlinami. Letos je takovou novinkou Chocomilk
v bílé čokoládě a Keks. Oboje je smetanová zmrzlina a u
Chocomilku ještě v kombinaci s čokoládovou, to celé je
zabalené do tabulky bílé čokolády. Keks si můžete dát i jako
svačinu, protože je to smetanová zmrzlina mezi dvěma čokoládovými
sušenkami.
Jaké jsou vaše doprovodné služby?
Snažíme se dělat na čerpacích stanicích akce, využíváme poutače.
Naši obchodní zástupci na jednotlivých čerpacích stanicích
provádějí pravidelné návštěvy a doplňují mrazicí boxy tak, aby
nabídka zboží byla úplná a lákala zákazníka ke koupi.
Je možné u vás získat propagační materiál, poutače,
slunečníky, mrazáčky? Chystáte nějakou větší promo
akci?
V prodejních místech jsou umístěny obrandované mrazicí boxy,
menu s nabídkou zmrzlin, popř. také vlaječky. Například na
čerpací stanici Měřín na D1 máme na štítu střechy plachtu
s logem Prima Mrož. Samozřejmě se snažíme v místě prodeje
zviditelnit a forma propagace je vždy na dohodě
s provozovatelem dané čerpací stanice.
Jaká jsou vaše doporučení pro úspěšný prodej na
pumpách?
Mít plný mrazák a v něm pěkně vyskládané zboží v cenách
blízkých naším doporučením. Mrazák vždy bez námrazy, která hned
ukazuje na kolísání teplot a tedy i na kvalitu péče ze strany
prodejce. Samozřejmě musí být umístěný na frekventovaném a
viditelném místě. Nanuky se pak prodávají samy!

Bidvest Czech Republic
Společnost Bidvest Czech Republic vznikla přejmenováním
společnosti Nowaco po jejím začlenění do nadnárodní skupiny
Bidvest, která je největším světovým distributorem potravin do
gastronomie mimo území USA. Společnost Bidvest působí na trhu
od roku 1991 a vlastní značku Prima zmrzlina. Poslední 4 roky se
snaží budovat distribuční místa pro Prima zmrzlinu i na čerpacích
stanicích v České republice.
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia