15. 9. 2022
Navzdory vyšší ceně se tankování prémiových paliv
vyplatí, myslí si dvě třetiny motoristů
Jejich názory mapoval MOL při uvedení nové generace
prémiových paliv MOL Evo 3 plus
Z průzkumu společnosti MOL Česká republika vyplývá, že téměř
tři čtvrtiny českých motoristů mají povědomí o benefitech
prémiových paliv. Přes 45 % respondentů uvedlo jako hlavní výhodu
čištění motoru, zhruba 18 % si tato paliva spojuje s nižší
spotřebou a 10 % s menšími dopady na životní prostředí. Celých 65 %
se zároveň přiklání k tomu, že se vyplatí prémiové palivo tankovat
alespoň občas, navzdory jeho vyšší ceně. Avšak v odpovědi na
otázku, zda oni sami kvalitnější naftu či benzin tankují,
odpovědělo kladně pouze 17 %. Společnost MOL mapovala názory
motoristické veřejnosti u příležitosti uvedení nové řady
aditivovaných paliv EVO Plus 3 na český trh.
Odborníci se shodují, že přirozenou bariérou většího rozšíření
prémiových paliv je jejich vyšší cena. Ostatně sami respondenti
průzkumu se domnívají, že tato paliva používají především movitější
majitelé nových vozů (61 %odpovědí). Nicméně už druhá nejčastější
odpověď na tuto otázku ukazuje, že je možné se na věc dívat i z
jiného úhlu:34 %respondentů vyslovilo přesvědčení, že prémiová
paliva tankují uvědomělí řidiči. A právě role prémiových paliv v
údržbě vozu, může v příštích letech vést k jejich většímu
rozšíření.
"Jsem moc rád, že od září nabízíme našim zákazníkům na čerpacích
stanicích vylepšená paliva. Nová prémiová řada je inovována o
účinné složky pro kontrolu usazenin, zpomalení koroze či o
patentovaný modifikátor tření. Prémiové pohonné hmoty tak ještě
lépe pečují o motory aut, poskytují lepší výkon i úsporu ve
spotřebě. Podle výsledků testů je palivo EVO plus s trojitým
efektem nejlepším palivem, jaké jsme doposud dokázali představit na
českém trhu. Na jeho kvalitu se kromě Česka mohou spolehnout i
motoristé na Slovensku a v dalších deseti zemích střední a
jihovýchodní Evropy," říká Jan Semotán, ředitel maloobchodu MOL
Česká republika.
Povědomí o nutnosti zodpovědnějšího přístupu k údržbě vozidla se
promítlo také do odpovědí respondentů palivového průzkumu. Zdá se,
že vyšší pořizovací ceny vozidel povedou řadu motoristů ke zvýšení
péče o svá vozidla, ve snaze co nejvíce prodloužit jejich
životnost. "V našem průzkumu se k tomuto názoru přiklánělo42
%respondentů a následně64 %uvedlo, že se v reakci na tento trend
bude snažit vlastnit vozidlo déle," potvrdil Jan Semotán.
Důraz na udržitelnost, výkon a péči o motor se odráží i ve
složení nových paliv, v jejichž popředí figurují tři hlavní
složky: účinné aditivum pro efektivní kontrolu usazenin,
patentovaný modifikátor tření a účinný inhibitor koroze. Balíček
speciálně vyvinutých komponent zásadním způsobem přispívá
k čištění všech částí motoru, snižuje tření a zamezuje korozi
v přívodním palivovém systému
"Prémiová paliva se vyplatí čerpat pravidelně alespoň občas,
například před delší cestou na dovolenou či každé třetí tankování,
dále na pročištění palivových soustav u starších vozů, nebo naopak
jako jednu z důležitých součástí péče o auto zcela nové. Já
osobně věřím v dlouhodobý pozitivní vliv prémiových paliv a
čerpám je pokaždé," uvedl k využití prémiových paliv Václav
Loula, nezávislý expert kvality z české asociace
petrolejářského průmyslu a obchodu ČAPPO.
Účinky nové generace paliv EVO plus společnost MOL ověřovala
pomocí speciálního testu na motorové brzdě. Principem testování
bylo srovnat parametry vylepšeného a původního paliva.
Graf znázorňuje křivku, která ukazuje, že měřený výkon nového
stooktanového prémiového paliva MOL Evo 3 Plus je vyšší než
předchozí generace stooktanového paliva (přibližně o 1kW). Jan
Semotán tento výkon pro představu přirovnává k síle zhruba 4
koňských sil, což je přibližný ekvivalent váhy rezervní pneumatiky,
o které je vůz lehčí. Nová generace 100oktanového paliva MOL EVO
Plus se tedy vyznačuje přibližně o1 %vyšším tzv. stechiometrickým
poměrem, který udává poměr paliva a vzduchu u zážehových motorů ve
směsi nasávané do válce motoru.
"Zkušenosti při vývoji čerpáme i z našeho působení
v rally závodech. V rámci naší spolupráce s mistrem republiky
Janem Kopeckým testujeme naše závodní paliva EVO racing, která
využívá sedm z deseti špičkových týmu české rally. Poznatky z
tohoto vysoce konkurenčního prostředí se snažíme aplikovat i při
vývoji paliv pro naše maloobchodní zákazníky. S palivy EVO
jsme uspěli i u společnosti Škoda, které naše prémiové EVO plus
dodáváme k takzvanému prvoplnění do nově vyrobených vozů
Škoda," dodal závěrem Jan Semotán.
Autor: MOL Česká republika, s. r. o., Zdroj: Tisková zpráva