Nečistota, zašlý lak a koroze stojanů odpuzuje zákazníky

Přestože se obsluha denně snaží stojany čistit a agregát výdejního stojanu stále spolehlivě funguje, zašlý a vybledlý lak stojanů navíc často s viditelnými stopami koroze zkracují jeho "morální" i technickou životnost.

Koroze Stojanů_1

Od tropů po polární kruh

Klimatické podmínky, vlhkost, teplota vzduchu a jeho znečištění, voda a půda působí na karosérie výdejních stojanů. Pokud povrchová úprava není schopna povrch karosérie výdejních stojanů dokonale ochránit, podléhá korozi a v důsledku může přispět k výraznému poškození celého výdejního stojanu. Přední výrobci proto věnují velikou pozornost kvalitě a odolnosti povrchových úprav materiálu karosérií stojanů, aby zajistili dlouhodobě co nejvyšší spolehlivost výdejních stojanů při provozu ve velmi náročných podmínkách. Karosérie výdejních stojanů musí být navrženy tak, aby splňovaly normové požadavky na korozní odolnost pro průmyslové a přímořské prostředí s mírnou salinitou, průmyslové prostředí s vysokou vlhkostí a agresivní atmosférou, chemické závody, loděnice a doky a pro prostředí s převážně trvalou kondenzací a s vysokým znečištěním ovzduší. Velmi často jsou vystaveny provoznímu prostředí, ve kterém musí odolávat působení vlhkého přímořského podnebí rovníkových států s vysokými teplotami, vlhkostí a solí, či naopak nízkým sibiřským teplotám nebo suchým, prašným a horkým podmínkám v Africe.
Je potěšitelné, že výdejní stojany z produkce tradičního českého výrobce ADAST splňují nejpřísnější kritéria a díky tomu nacházejí široké uplatnění po celém světě. Velkou zásluhu na tom má průběžně prováděné komplexní vyhodnocení odolnosti povrchových úprav. Odolnost materiálu jednotlivých komponent je podrobena tvrdým a velice přísným testům metodami, jako jsou například mřížkové testy, odtrhové zkoušky přilnavosti, nebo jde o stovky hodin v prostředí neutrální solné mlhy.

Už žádné odlupování nátěrů

Povrchové úpravy výdejních stojanů se mohou lišit typem použitého nátěrového systému, například na bázi akrylátu, polyuretanu, epoxidové pryskyřice aj. Trvanlivost nátěrů také ovlivňuje vhodný tvar a úprava hran konstrukce karosérie, a zejména provedení spojů. Zásadní pro trvanlivost nátěrů je však vždy kvalitní předúprava lakovaného povrchu, jejíž kvalita významně ovlivňuje výslednou jakost celého nátěrového systému. Například nekvalitním odmaštěním povrchu může dojít k tvorbě puchýřů a odloupání všech vrstev laku až na holý kov.
Ačkoliv někteří výrobci ojediněle určité komponenty stojanů vyrábějí z vodivých kompozitů (laminátů) nebo eloxovaného duralu, celá řada výrobců se po experimentech s moderními materiály u nových řad stojanů často vrací k tradičním materiálům na bázi oceli, ze kterých se v současnosti viditelné části výdejních stojanů většinou zhotovují. Také v případě výdejních stojanů značky ADAST jsou aktuálně všechny díly karosérie vyráběny z ušlechtilých materiálů s vysokou životností a nízkými nároky na údržbu, a výrobce zaručuje jejich dokonalou antikorozní ochranu.
K výrobě nerezových komponent výdejních stojanů je použita "potravinářská ocel" s austenitickou strukturou nemagnetické fáze slitiny uhlík-železo, s hlavními legujícími složkami chrómem, niklem a molybdenem. Potravinářská ocel má vynikající odolnost proti korozi v prostředí voda, ovzduší bez významnějších koncentrací chloridů nebo kyselin a má široké použití od potravinářského průmyslu, zemědělství a farmacie až po chemický průmysl nebo architekturu.
Lakované díly jsou vyrobeny z kvalitních ocelových plechů, které procházejí procesem důkladné pasivace, odmaštění, následuje nanesení reaktivního základového nátěru, tmelu, po jemném broušení se nanese plnicí lak a na závěr dvouvrstvý krycí lak. Na přání zákazníka může být také výdejní stojan opatřen nano-technologickým lakem s obsahem křemíku. Velkou výhodou nano-laku je vysoká odolnost proti poškrábání a oděru, povrch je velmi hladký a odpuzuje běžné nečistoty a prach, což kromě prodloužení trvanlivosti povrchové úpravy výrazně usnadňuje běžnou údržbu a čištění.

Vizitka provozovatele

Perfektní vzhled výdejních stojanů má přímý i nepřímý vliv na vnímání dané čerpací stanice zákazníky. Výdejní stojan je jednou z prvních věcí, se kterými zákazník přijde při tankování do styku a podle jeho stavu a čistoty si utváří obraz o úrovni provozovatele. I když jsou díly vnějšího krytování opatřeny kvalitními nátěry nebo jsou vyrobeny z nerezavějící oceli, je velice důležité věnovat jejich údržbě pravidelnou pozornost zejména v zimním období, kdy na jednotlivé díly působí aerosoly chloridových přípravků používaných pro údržbu vozovek.
Pro údržbu se používají běžné přípravky autokosmetiky. Karosářské díly se doporučuje pravidelně omývat teplou vodou se saponátem. Důkladně by se měl povrch stojanů očistit od zbytků solí, prachu a mastnot. Neméně důležité pro udržení dlouhodobého perfektního vzhledu stojanu je pravidelná obnova konzervačního povlaku, jímž je ošetřen mimo jiné povrch každého stojanu ADAST, který opouští brány výrobního závodu v Adamově. Používají se zásadně prostředky doporučené výrobcem.

Obnovu laku starých stojanů přenechte profesionálům

Na řadě čerpacích stanicích v Česku se můžeme setkat s velmi starými stojany, které svým majitelům spolehlivě slouží deset, dvacet i více let. Technologie povrchových úprav v době, kdy byly vyráběny, nedosahovala zdaleka dnešní úrovně, a tak karosérie těchto stojanů nesou známky koroze, barvy jsou mnohde vybledlé a exponovaná místa zejména v okolí držáků pistolí nesou šrámy intenzivního opotřebení. Vzhledem k tomu, že agregát stojanu včetně elektroniky stále spolehlivě slouží, řada provozovatelů považuje investici do výměny výdejních stojanů jen z důvodu estetických za neefektivní a jejich snahou je renovace povrchových úprav karosérie. Tu je třeba kompletně svěřit odbornému servisu, neboť veškeré, byť "jen lakýrnické" počiny na místě (a mnohdy za provozu) jsou v příkrém rozporu se základními zásadami bezpečnosti práce. Je třeba si uvědomit, že se příslušný pracovník pohybuje v prostředí s nebezpečím výbuchu!
Pro kvalitní renovaci povrchové ochrany karosérie výdejního stojanu nestačí jen povrch odmastit a nastříkat nebo natřít autolakem. Zkušený servis by měl stojan prohlédnout a doporučit nejefektivnější rozsah a způsob revitalizace. Pokud bude agregát v pořádku, postačí oprava povrchu karosérie. Aby povrchová úprava nevzala hned po roce či dvou za své, vyplatí se komponenty stojanu rozebrat a odvézt do lakovny, kde se postarají o dokonalé odmaštění a případné otryskání původního laku a nanesení nového nátěrového systému. Přednost by měly dostat sice o něco nákladnější, zato však kvalitnější vysoce odolné a barevně stabilní laky na bázi polyuretanu, práškové technologie s následným vypálením apod.). Další zajímavou variantou pro provozovatele čerpacích stanic, u kterých se nevyplatí instalace nových stojanů, je odprodej starých stojanů s výměnou za profesionálně repasované.

Koroze Stojanů_2

Autor: Antonín Fajce a Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Přidat nový komentář

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek