3. 9. 2019
Jednání premiéra a ministrů vnitra a dopravy a
policejního ředitele se zabývalo regulacemi pro kamionovou dopravu.
Doufáme, že vládu bude zajímat i názor těch, kterých se to týká,
resp. na něž opatření dopadnou. ČESMAD BOHEMIA dlouhodobě odmítá
zavedení plošného zákazu předjíždění kamionů, pokud vláda přijde se
zákazem jen v některých místech, kde zákaz pomůže plynulosti
provozu, lze jej akceptovat. Ideální by bylo dynamické ovládání
zákazových značek, jsme ve 21. století.
Dalším záměrem je rozšířit zákaz jízdy kamionů v neděli.
Měl by platit už od nedělního času 00:00 h do 22:00 h, což je
půldenní posun jeho začátku ze současné 13. hodiny. Jediným
argumentem je problém s přeplněnými parkovišti na výjezdu
z republiky na Rozvadově. Dopravu neřídí ve skutečnosti
dopravci, ale zákazníci. Objem přeprav je neměnný, to znamená, že
každé omezení doby jízdy jen znamená, že vozy budou déle stát na
již tak přeplněných parkovištích, ale nikam se neztratí. Bude jich
naopak potřeba více, aby odvezly stejný objem za kratší dobu. Po
době zákazu také dojde k zahuštění provozu, například
v pondělí ráno kolem Prahy. Jediným důsledkem tak bude, že
moravští dopravci, z nichž někteří využívají neděle, aby
zahájili přepravy s vykládkou v pondělí v Německu,
přijdou o byznys. Jejich řidiči neodjedou od rodin už
v sobotu, aby čekali někde na trase celou neděli. 'Vadit to
ovšem nebude levnější konkurenci z Balkánu nebo třeba
z Polska a ta ráda jejich zakázky převezme. Vláda by měla
českým kamionovým dopravcům, kteří ztrácejí trh o desítky procent a
dostali se s výkony pod stav před vstupem do EU, pomoci a ne
je takovým opatřením ještě víc potopit. Není validní argument o
sladění s okolními státy, v polovině zemí Evropy zákaz
jízdy vůbec neexistuje. ČESMAD BOHEMIA naopak vítá snahu o povolení
dojezdů domů. Je zoufalé, když se vracející řidič musí zastavit
v pátek odpoledne někde na parkovišti místo dojezdu
k rodině.
Prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA Josef Melzer říká: "Rozšíření
nedělního zákazu nic dobrého nepřináší. Pouze připraví o zakázky
moravské kolegy dopravce. Rádi je za ně odjedou zahraniční
konkurenti a pak stejně obsadí parkoviště na Rozvadově. Stát by se
měl zaměřit na kontrolu, zda tam nevykonávají cizí řidiči týdenní
odpočinky. To je v Evropě zakázáno, ale na rozdíl od nás to je
v Německu i kontrolováno. Proto se západní Čechy stávají
noclehárnou Evropy."
Autor: TZ ČESMAD, Zdroj: TZ ČESMAD