22. 11. 2021

Čerpacích stanic se stojanovým výdejem AdBlue je mezi
členskými firmami České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu
(ČAPPO) již 236. To znamená oproti roku 2019 nárůst asi
o třetinu. Poptávka po AdBlue se zvyšuje ruku v ruce
s růstem prodejů motorové nafty i s modernizací a
obměnou dieselového vozového parku. Nedávné prudké zdražení, a
hlavně nedostatek močoviny způsobila podle odborníků zbytečná
panika a snaha nakoupit komoditu do zásoby. Distributoři proto
jednoduše nestíhali prodejce zavážet. V současnosti je na
všech oslovených čerpacích stanicích AdBlue běžně k dostání a
někde již ceny klesají. Například plošná cena pro držitele
některých tankovacích karet činí aktuálně necelých 26 korun za
litr.
Vodný roztok močoviny s obchodním názvem AdBlue, který
tvoří z 32,5 % technicky čistá močovina
a z 67,5 % demineralizovaná voda, je nezbytný pro
většinu moderních dieselových motorů. Jeho používání není žádnou
novinkou. Emisní norma Euro 6 zavedená od září 2014 totiž přinesla
razantní snížení emisí oxidů dusíku (NOx) o 80 %. Toho se
dosahuje pomocí technologie úpravy výfukových plynů takzvanou
selektivní katalytickou redukcí (SCR) právě s využitím AdBlue.
Před katalyzátor výfukových plynů je vstřikován vodný roztok
syntetické močoviny, díky čemuž vozidlo z výfuku vypouští
místo NOx převážně vodní páru a dusík.
Přísnější předpisy nutí výrobce využívat technologii SCR vedle
nákladních vozidel také u výkonnějších dieselů osobních
vozidel s objemem motoru nad 1,6 litru. AdBlue se tak
nevyhnutelně stává standardem v nabídce čerpacích stanic, a to
nejen balené v kanystru. ČAPPO v Česku
k 31. 10. 2021 eviduje již 236 čerpacích stanic
se stojanovou technologií pro výdej AdBlue. Jejich počet tak za
poslední dva roky vzrostl téměř o třetinu. Z toho 155
z nich jsou stanice uzpůsobené také pro tankování AdBlue
osobními vozidly, což znamená bezmála trojnásobný počet oproti roku
2019.
I prodeje AdBlue se podle ČAPPO výrazně zvyšují, což souvisí
s růstem prodeje motorové nafty i s modernizací a
obměnou vozového parku dieselových nákladních, užitkových a
osobních automobilů."Výrazně vyšší dynamiku zaznamenáváme
v odběrech AdBlue prostřednictvím výdejních stojanů. Zatímco
prodeje AdBlue baleného v kanystrech za prvních devět měsíců
letošního roku meziročně vzrostly o 17 procent, odběry AdBlue
ze stojanů ve stejném období narostly o
29 procent,"potvrzuje Damir Duraković, generální ředitel
nákupní aliance Axigon, která poskytuje tankovací karty Shell a
EuroOil.
Prudké zdražení zemního plynu, který je nezbytný pro výrobu
močoviny, donutilo výrobce omezit produkci AdBlue a nutně vedlo
k růstu jeho ceny. Podle odborníků ale na trh stále proudí
dostatečné množství odpovídající standardní poptávce."Obavy
související s informacemi o omezování produkce předními
dodavateli AdBlue způsobily paniku, kdy lidé začali nakupovat
močovinu do zásoby. To jednak vyhnalo ceny ještě výš, jednak
nárazově způsobilo nedostatek komodity na prodejních místech.
Problém však spočíval především v logistice. Dodavatelé
jednoduše nestíhali čerpací stanice zavážet,"vysvětluje Ivan
Indráček s tím, že potřebné množství AdBlue vyrobené je a
s tím, jak opadla snaha se předzásobit, jsou čerpací stanice
vesměs již dostatečně zásobené a cena močoviny by měla zase
klesat.
Podle Václava Louly, tiskového mluvčího ČAPPO, vzniklou situaci
nemohou petrolejářské firmy ovlivnit, protože nejsou výrobci ani
distributory této kapaliny."Je ale smutným paradoxem, že
v době světového trendu ochrany klimatu a snižování emisí
škodlivých látek se musíme zabývat triviálním problémem nedostatku
jednoduché chemické sloučeniny, která je zásadní pro provoz velmi
důležitých segmentů dopravy," říká Václav Loula a potvrzuje,
že vysoká poptávka v kombinaci s omezenou produkcí může
způsobovat problémy v logistice. V posledním týdnu se
však situace se zásobováním AdBlue zlepšila a čerpací stanice ČAPPO
jsou zaváženy odpovídajícím množstvím močoviny dle smluvních
vztahů.
Oslovená obsluha čerpacích stanic různých dodavatelů napříč
republikou shodně potvrzuje, že problém s dostupností AdBlue
v danou chvíli skutečně nastal, ale nyní je kapalina běžně
dostupná. Cena močoviny čerpané z výdejního stojanu se
v současnosti většinou pohybuje od 30 do 60 korun za litr,
přičemž již u některých petrolejářů začíná skutečně klesat.
"Například na čerpacích stanicích EuroOil lze tankovat
AdBlue za 29,90 koruny na litr. Stejně jako u benzínu či
nafty však i u této komodity existuje výhodnější, takzvaná plošná
cena. S námi poskytovanou tankovací kartou vychází litr AdBlue
pro firmu či živnostníka v celé síti Shell dokonce na 21,39
koruny za litr, respektive necelých 26 korun s DPH,"říká Damir
Duraković a dodává, že od začátku listopadu již plošná cena
AdBlue klesla o dvě koruny. To by mělo stejně jako u benzínu či
nafty předznamenávat další vývoj standardních cen na stojanech
čerpacích stanic. Ty mají vždy určitou setrvačnost, zatímco plošné
ceny bezprostředně reflektují aktuální vývoj na trzích.
Autor: LUKÁŠ POLOLÁNÍK, Zdroj: TZ