10. 3. 2014
Nejvíce problémů je možno vidět v impulsní zóně a
časté je i špatné označení cenovek u jednotlivých
výrobků.

Příklad nesprávného umístění sušenek
- Značka Zlaté je zde na 6 místech
Na čerpacích stanicích v praxi můžeme najít celou řadu chyb
v porovnání s moderním pojetím Category managementu.
Často nejsou dostatečně efektivně rozmístěny zejména impulsní
kategorie, tak aby je většina nakupujících měla šanci vidět a
rozhodnout se k jejich nákupu. Na mnoha provozovnách je také
možné najít uspořádání na regálu, které rozhodně není
v souladu se zákaznickým vnímáním kategorie a které tím
nakupujícího doslova mate. Stejně matoucí bývá i špatné označení
zboží cenovkami, což se často týká i výrobků v akci.
Nesprávné umístění impulsních kategorií na
prodejně
Impulsní kategorie, jako jsou například čokolády a sušenky, je
důležité umístit tam, kde se nakupující nejvíce pohybují. Směr
pohybu nakupujících se na čerpacích stanicích určuje zejména podle
umístění pokladny. Důležité je, aby byly tyto impulsní kategorie
pro nakupujícího viditelné, když jde směrem k pokladně. Směrem
od pokladny je to daleko méně efektivní. Dalším místem, které
určuje tok prodeje, je WC. Zde je důležité vystavit impulsní
kategorie nebo jejich druhotné umístění, aby byly viditelné hlavně
cestou z WC. Třetím takovým místem na čerpací stanici je
kávovar nebo pult teplého občerstvení, a to především
v případě, že jsou umístěny mimo pokladny.
Na čerpacích stanicích však můžeme často vidět naprostý opak.
Impulsní kategorie bývají mimo tok nakupujících, což samozřejmě
neprospívá jejich prodejům. Doporučujeme proto dobře si zmapovat
tok nakupujících na provozovně, správně rozlišovat mezi více a méně
impulsními kategoriemi a podle toho jednotlivé kategorie
rozmísťovat. Takovýto přístup pak může přinést dodatečné
prodeje.
Nepřehledný regál odrazuje nakupujícího a neprospívá
prodejům
Nakupující podle našich výzkumů i vlastních zkušeností stráví
před regálem čas pouze v řádech sekund. Z toho důvodu je
důležité, aby se v uspořádání regálu rychle vyznal a našel, co
hledá. Nejčastější chybou na provozovnách je míchání různých
kategorií nebo skupin výrobků mezi sebou. Někdy dokonce nejsou na
regálu pohromadě ani jednotlivé příchutě stejných výrobků. Jak
můžete vidět na přiloženém obrázku, občas musí nakupující výrobky
na regálech doslova hledat. Nejenže značka Zlaté je zde na šesti
různých místech, dokonce i příchutě Zlatých Polomáčených sušenek
jsou každá jinde. To zákazníkovi často ztíží a prodlouží nákup nebo
ho dokonce od něj odradí.
Při tvorbě optimálního uspořádání kategorie je důležité pochopit
její rozčlenění tak, jak ho vnímají zákazníci. Podle našich
zkušeností prvním stupněm tohoto rozčlenění je důvod nebo
příležitost k nákupu. Podle toho rozdělujeme sušenky a oplatky na
rodinné (rodinná balení nad 100 g), pro jednoho (malé balení
do 100 g, často okamžitá spotřeba), zdravé a dětské. Další
členění je pak podle značek a záleží také na specificích každého
segmentu. Všeobecně je nákup sušenek asi ze 60 % plánován
dopředu. Na čerpacích stanicích ale rozhodně převládá impulsní
rozhodnutí (tj. rozhodnutí na místě prodeje), tak jako u ostatních
kategorií (s výjimkou paliv, cigaret anebo kávy).
Dle průzkumů nákupního chování rozdělují nakupující celou
kategorii čokolády na tabulkové čokolády, čokoládové tyčinky a
bonboniéry, případně ještě na dětské čokolády. U tabulkových
čokolád se nejprve nakupující rozhodují o značce, až potom
následuje rozhodnutí o gramáži a dalším stupněm je rozhodnutí o
příchuti nebo náplni čokolády. Také u bonboniér je nejdůležitější
značka a teprve poté typ čokolády a příchuť nebo náplň. Následně se
nakupující rozhoduje o velikosti balení, které si zakoupí. U
čokoládových tyčinek, které jsou na čerpacích stanicích
nejprodávanějším segmentem z celé kategorie čokolády, zákazníci
volí nejprve značku a poté příchutě a velikosti balení (pokud je
jich více). Bonboniéry pak pro nakupující na čerpacích stanicích
nejčastěji představují možnost, jak koupit dárek na poslední
chvíli, proto zde doporučujeme volit do sortimentu spíše dárkové
bonboniéry různé cenové úrovně. Naopak čokoládové tyčinky nakupují
zákazníci na čerpacích stanicích téměř výhradně pro okamžitou
spotřebu nebo pro spotřebu na
cestě.
Chybějící nebo matoucí cenovky a druhotná umístění na
"slepých" místech
Nejčastější chybou na regálech čerpacích stanic je špatné
označení cenovek u jednotlivých výrobků. Jak víme
z průzkumů chování nakupujících, pokud nakupující nevidí cenu
výrobku, je velmi pravděpodobné, že ho to odradí od nákupu. Toto
samozřejmě platí ještě více u akčních výrobků, kde toto neoznačení
nebo špatné označení ceny eliminuje účel celé cenové akce.
Druhotné umístění výrobků na provozovně může pomoci
k upoutání zákazníka a tím navýšit prodeje, to však pouze za
předpokladu, že zákazník výrobek uvidí. Často se totiž setkáváme
s druhotným umístěním na pro zákazníky téměř neviditelných
místech mimo tok jejich pohybu nebo u jiných kategorií, kde to není
zrovna vhodné. Například umístit čokolády k autodoplňkům
pravděpodobně nepovede k výraznějšímu navýšení prodejů.
Doporučujeme druhotné umístění volit na dobře viditelných místech,
tedy tam, kde se nakupující skutečně pohybují, a dále
v blízkosti komplementárních kategorií (např. oplatky u
kávovaru). Důležité je také zvolit správný formát druhotného
umístění. Vzhledem k velikosti čerpacích stanic jsou tedy
určitě vhodnější menší formáty. Rozdíl je také v sortimentu
pro druhotná umístění - důležité je, aby mělo skutečně impulsní
charakter. Z našich kategorií doporučujeme zejména balení
sušenek a oplatek pro jednoho, menší balení čokolád a čokoládové
tyčinky.
Autor je absolventem fakulty podnikohospodářské na VŠE
v Praze, pracoval v agentuře Nielsen, poté v Plzeňském
Prazdroji v oddělení Category managementu a od léta 2012 vede
tým Category managementu společnosti Mondelēz International pro
Českou republiku a Slovensko.
Mondelez Czech Republic
Mondelēz International (dříve Kraft Foods), přední světový
výrobce cukrovinek a snacků, mezi jehož značky patří čokoláda
Milka, káva Jacobs či sušenky Oreo, působí v České republice a na
Slovensku od roku 1992 a na těchto trzích je jedničkou ve výrobě
sušenek a čokoládových cukrovinek. V celkem pěti továrnách v ČR a
SR zaměstnává přes 3 tisíce lidí. V českém a slovenském portfoliu
společnosti hrají významnou roli také značky BeBe Dobré ráno,
Brumík, Fidorka, Figaro, Kolonáda, Miňonky, TUC či Zlaté.

Autor: Martin Pařík, Zdroj: PETROLmedia