6. 8. 2024
Největší český vodíkový projekt startuje
Desítka vodíkových autobusů začne vozit
cestující v okolí města Mníšku pod Brdy na konci roku 2025.
*Ročně přepraví autobusy s vodíkovým
pohonem několik tisíc pasažérů a ujedou zhruba 550 tisíc
kilometrů.
*Elektrolyzér o příkonu 540 kW na výrobu vodíku,
vodíkovou čerpací stanici a zásobníky dodá firma ČEZ ESCO,
elektřinu k jeho bezemisní výrobě poskytne vodní elektrárna ČEZ ve
Vraném nad Vltavou.
*Provozovatelem busů značky Solaris bude
společnost Martin Uher Bus, dopravce v systému Integrované
dopravy Středočeského kraj a hl. města Prahy PID.
*Většinu pořizovacích nákladů pokryje dvojice
evropských dotačních titulů - Integrovaný regionální operační
program (IROP) a program ITI pro rozvoj metropolitní oblasti.
Provoz autobusů poháněných vodíkem bude zajištěn
na základě smlouvy mezi Integrovanou dopravou Středočeského kraje a
dopravcem Martin Uher Bus. Vítězem výběrového řízení na dodávku
vozidel je firma Solaris, která tak dodá 10 autobusů poháněných
vodíkem Solaris Urbino 12 hydrogen. Dodavatelem vodíkového
hospodářství, zahrnujícího elektrolyzér vyrábějící vodík, vodíkovou
stanici a zásobníky, je společnost ČEZ ESCO. Stoprocentně zelená
elektřina na výrobu vodíku bude pocházet z vodní elektrárny ČEZ ve
Vraném nad Vltavou.
Až koncem roku 2025 nastoupí cestující do
busů linek 446, 517 a 688 jezdících v kopcovitém terénu okolí
středočeského Mníšku pod Brdy, povezou je už nové vodíkové autobusy
Solaris Urbino 12 hydrogen. Jde o výsledek inovativního projektu
bezemisní dopravy, při kterém spojily své síly Středočeský kraj,
Skupina ČEZ a dopravce Martin Uher Bus. Dojezd autobusu je až
320 kilometrů, ročně by měly svézt několik tisíc cestujících a
ujedou zhruba 550 tisíc kilometrů.
"Jsme nejlidnatější region České republiky a
bedlivě sledujeme inovace v dopravě i v dalších odvětvích.
Jako první kraj v republice jsme se tak rozhodli spustit velký
vodíkový projekt v dopravě. V budoucnu má být celá
doprava bezemisní, a my si tak potřebujeme otestovat nejnovější
technologie v praxi. Na linkách v Kutné Hoře, Kladně nebo
například na Benešovsku už jezdí elektrobusy a teď si vyzkoušíme i
druhé perspektivní palivo - vodík. Věříme, že se nové autobusy
poháněné vodíkem osvědčí i v náročném členitém terénu
v okolí Mníšku pod Brdy," říká hejtmanka Středočeského kraje
Petra Pecková.
Palivem pro autobusy bude tzv. zelený vodík,
kterého celá flotila během ročního provozu spotřebuje až 45 tun.
Jeho zdrojem bude bezemisní elektřina z nedaleké vodní
elektrárny Vrané nad Vltavou, kterou provozuje ČEZ. Zelenou
elektřinu energetici přemění ve vodík v elektrolyzéru o příkonu 540
kW. Součástí vodíkového hospodářství bude také plnící stanice a
několik zásobníků na vodík o celkovém objemu 500 kg. V soutěži
na dodávku řešení zvítězila společnost ČEZ ESCO, která na dodávce
vodíkových technologií spolupracuje s renomovaným britským
specialistou Logan Energy.
"Ekologizace dopravy a diverzifikace pohonů je
pevnou součástí energetické transformace i zvyšování soběstačnosti
a bezpečnosti České republiky. ČEZ se v souladu se strategií Čistá
Energie Zítřka soustředí nejen na podporu rozvoje elektromobility
ale i na rozvoj vodíkových projektů. Děkujeme Středočeskému kraji
za odvahu hledat a prosazovat průkopnická řešení. Díky tomu
vybudujeme v Mníšku pod Brdy první velké dopravní vodíkové
hospodářství v Česku. K výrobě vodíku využijeme bezemisní
elektřinu z vodní elektrárny Vrané nad Vltavou," uvádí
místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.
"Po mnoha pokusech u nás i v Evropě, zavést
systémově vodíkový pohon, jako budoucí ekologické dopravní řešení,
přichází Středočeský kraj a IDSK jako jeho organizátor veřejné
hromadné dopravy s provozem vodíkových autobusů. Jsem
přesvědčen, že tento provozní koncept bude úspěšný, a že se nadále
přibližuje doba, kdy jej budeme moci rozšířit i do dalších oblastí
kraje. Zelený vodík je ekologický, proto je k životnímu
prostředí nejvstřícnější," uvádí Zdeněk Šponar, ředitel Integrované
dopravy Středočeského kraje.
"Je pro nás čest a zároveň velká
zodpovědnost být provozovatelem v tomto prestižním pilotním
projektu. Velkou výhodou vodíkových autobusů je, že neprodukují
žádné emise a nevyžadují dlouhé nabíjení baterií, což zajistí
jejich rostoucí využití v dopravě. Věříme, že cestující i řidiči v
reálném provozu ocení nejmodernější vybavení a vynikající jízdní
vlastnosti v náročném terénu kolem Mníšku pod Brdy a cestování v
nich si oblíbí," doplňuje Martin Uher, jednatel dopravní
společnosti Martin Uher Bus.
"Jsem nesmírně hrdý na to, že si dopravce Martin
Uher Bus vybral naši společnost jako partnera při přechodu na
bezemisní dopravu s využitím 10 moderních vodíkových autobusů
Solaris Urbino. Bude nám ctí být součástí realizace tohoto
významného vodíkového projektu v České republice. Poskytneme
své zkušenosti a rozsáhlé znalosti v této oblasti - naše společnost
dodala již přes 220 autobusů s palivovými články zákazníkům z 10
evropských zemí," uvádí Roman Zdráhal, ředitel společnosti SOLARIS
CZECH.
"Je nám ctí, že jsme byli vybrání za
dodavatele technologie pro největší vodíkové hospodářství a
veřejnou flotilu vodíkových busů v ČR. Rádi bychom poděkovali ČEZ
za důvěru v naše zkušenosti, chceme tu uplatnili schopnost
dodávat podobné projekty jako ve Velké Británii, Evropě i Asii.
Věříme, že projekt vodíkové čerpací stanice v Mníšku se stane
impulsem pro využití vodíku nejen v dopravě, ale v celé energetice
a ekonomice České republiky," říká Bill Ireland, CEO Logan
Energy.
Podle aktualizované vodíkové strategie ČR je
odhadovaná spotřeba vodíku v roce 2050 je v nízkém 1,1 a
ve vysokém scénáři více než 1,8 milionu tun. Hlavní uplatnění by
měl obnovitelný vodík v budoucnu najít v těžko
elektrifikovatelných oblastech, jako je např. chemický průmysl, a
také v nákladní a dálkové a regionální hromadné dopravě.
Většinu pořizovacích nákladů pokryje
dvojice evropských dotačních titulů - Integrovaný regionální
operační program (IROP) a program ITI pro rozvoj metropolitní
oblasti. V případě programu ITI byl administrátorem projektu i
zástupce Magistrátu hlavního města Prahy.
Základní technické údaje autobusu Solaris Urbino
12 hydrogen
- Dvounápravový, dvoudveřový autobus, plně nízkopodlažní,
poháněný vodíkem, určený pro hromadnou dopravu osob, ideálně na
příměstských linkách
- Splňuje Standardy kvality PID
- Plně klimatizovaný interiér
- Průchozí prostor uvnitř autobusu bez schodů
- Kneeling umožňující snazší nástup a výstup cestujících
- Manuálně ovládaná vyklápěcí plošina pro nástup a výstup osob na
invalidním vozíku
- Prostor pro přepravu 1 kočárku, nebo pro přepravu osoby na
invalidním vozíku
- Všechna boční skla v determálním provedení
- Podlahová krytina šedá v protiskluzovém provedení
- Venkovní i vnitřní osvětlení LED
- V prostoru pro cestující umístěny zásuvky USB pro nabíjení
drobné elektroniky
- Vysoká měkká sedadla pro cestující, plastová skořepina v šedé
barvě, celočalouněná
- Délka vozidla: 12 m
- Šířka autobusu bez zpětných kamer: 2,55 m
- Výška vozidla: 3,3 m
- Trakční motor o jmenovitém výkonu: 150 kW
- Výkon palivového článku: 70 kW
Zdroj: TZ