24. 11. 2022

Nákladní letadlo Antonov An-124-100-150 společnosti
Antonov Design Bureau, s přepravní kapacitou do hmotnosti 402 tun
na vzdálenost 14 tisíc kilometrů, tankovalo koncem října na
pražském letišti letecký petrolej vyrobený v rafinériích
Skupiny MOL. Ačkoli společnost MOL
v Čechách patří mezi přední dodavatele motorových
paliv, je rovněž producentem pohonných hmot pro letecký průmysl a
v Česku se řadí mezi nejvýznamnější dodavatele leteckého
petroleje nejen pro letiště v Praze a Brně.
Skupina MOL je v dodávce leteckých paliv leaderem
s mnohaletou historií. Svá paliva poskytuje do letadel
určených k přepravě jak osobní, tak nákladní, ale i do letounů
ozbrojených vojenských složek. Nákladní letadlo ukrajinské
společnosti Antonov Company, která zajišťuje přepravu objemných
nákladů, v Praze naposledy přistálo v roce 2016. A na
pražské letiště opět zamířilo letos v říjnu, pro doplnění
nádrží letounu leteckým petrolejem JET-A1 v objemu
130 000 litrů. Jednalo se o zatím nejrozsáhlejší plnění
jednoho letadla za historii působení společnosti MOL na pražském
letišti. Letecký stroj takového objemu vyžadoval plnění třemi
autocisternami po dobu 62 minut. Natankování vyžadovaly jak
křídlové nádrže, tak i trup stroje.
"MOL Česká republika je významným dodavatelem leteckého
petroleje na český trh. Zásobuje pražské i brněnské letiště, ale
také letiště a letecké společnosti na Slovensku, Maďarsku či
Chorvatsku, což jsou současně země, kde Skupina MOL provozuje
výrobní závody pro letecká paliva. Kromě pozemní silniční dopravy
je takto letecké odvětví dalším důležitým segmentem, pro který MOL
zajišťuje mobilitu," uvedl Jaroslav Dršťka, Sales Aviation Leader,
MOL Česká republika.
U leteckých paliv se rozlišuje letecký petrolej (nebo také
kerosin) a letecký benzin. Letecký petrolej je po léta znám pod
specifikací JET-A1, což je specifická verze petroleje určená pro
moderní reaktivní motory letadel. Vyznačuje se vyšším bodem
vzplanutí, než je 38 °C (100 °F). Jeho maximální bod tuhnutí se
naopak pohybuje velice nízko, okolo -47 °C, což je běžná okolní
teplota v letové hladině přibližně 10 tisíc metrů. Zajímavostí je,
že letecký petrolej Jet-A1 se svým složením do jisté míry podobá
motorové naftě pro arktické klima, tedy takové, kterou zákazníci na
servisních stanicích MOL mohou natankovat v případě, že okolní
teploty poklesnou pod -20 °C. Tento petrolej je vhodný pro
motory s plynovou turbínou a vznětové motory letadel.
Autor: MOL Česká republika, s. r. o., Zdroj: Tisková zpráva