8. 1. 2016
Loňský rok byl z hlediska registrací nových
automobilů na českém trhu rekordní v celé 22leté historii
sledování této statistiky Svazem dovozců automobilů. Oproti roku
2014 registrace vzrostly o 20,04 procenta.

Celkem bylo v roce 2015 v České republice
zaregistrováno 230 857 nových osobních automobilů, což je o
38 543 vozidel více než v roce 2014. Pokud bychom
provedli analýzu vozového parku nově registrovaných vozidel za rok
2014 a 2015 tak, že bychom odečetli krátkodobé registrace (vozidla
vyvezená do 6 měsíců od 1. registrace v ČR), tak by nárůst
v roce 2015 činil 19,8 procent. Podíl firemních vozidel přitom
tvořil 75 %, privátních 25%. Pokud bychom zohlednili operativní
leasing pro privátní osoby, pak by se tento snížil na
71:29.
Nejvíce automobilů je registrováno se zážehovým motorem, i
když jejich podíl (53,77 %) se oproti vznětovým (43 %) oproti
loňskému roku snížil. Obrovský nárůst opět zaznamenaly automobily
na CNG, kterých se prodalo 2751 kusů, nicméně jejich podíl na trhu
(1,19 %) je stále minimální. Vedle toho ovšem poklesl podíl
automobilů na LPG (1279 kusů - 0,55 %). Ze 197 na 268 se zvýšil
počet elektromobilů, z 386 na 1024 vzrostl počet nových automobilů
s hybridním pohonným ústrojím (spalovací motor -
elektromotor).
V žebříčku značek stále suverénně vede Škoda Auto, která
má na trhu podíl 32,02 procenta, což je jen o necelá dvě procenta
více než v loňském roce, nicméně oproti roku 2014 se prodalo o
bezmála 16 tisíc škodovek více. Prodeje totiž navýšili také
importéři. Na druhém místo se po loňském propadu vrátil německý
Volkswagen (23 754 vozů) s podílem 10,29 procent, který
přeskočil loni druhý Hyundai (19 688) s podílem 8,53 procent.
Volkswagen dnes spoléhá na širokou nabídku modelové řady Golf, a
také na populární Passat, který například v prosincových
statistikách svého menšího sourozence porazil a jednoznačně mu
patří druhé místo ve střední třídě hned za tuzemským Superbem.
Hyundai se pro změnu spoléhá na modelové řady i30 a ix20,
které vloni modernizoval, dobře se rozjely i prodeje nového
Tuscona, který úspěšně navázal na nejprodávanější SUV
ix35.
Nad hranici 10 tisíc se dostal podle SDA také čtvrtý Ford
(15 432) a pátá Dacia (10 512), která potvrdila, že její
loňská účast v Top 5 rozhodně nebyla náhodná. Rumunská
automobilka patřící pod francouzský Renault neustále vylepšuje svou
nabídku, ale přitom se může pochlubit výrazně nižšími cenami než
konkurence, která i s odchodem Chevroletu z evropského
trhu stále ubývá. Následuje šestý Opel (8100 - 3,51%), sedmý
Renault (8074 - 3,50%), osmá Kia (7602 - 3,29%), devátý
Peugeot (7156 - 3,10%) a první desítku uzavírá SEAT
(6759 - 2,93%).
Nejvíce si oproti loňskému roku polepšil Jeep, který
své registrace bezmála zdvojnásobil (1037) a polepšil si z 25.
na 23. místo, radostně mohou bilancovat také u Mitsubishi
s nárůstem 42,21 % (2429 - 19. místo) a Nissanu
s nárůstem 64,81 % (5007 - 14.) nebo Renaultu, který zvýšil
registrace o 1760 vozů a postoupil z 9. na 7. místo. Naopak
k největšímu propadu, nepočítáme-li Chevrolet, který evropský
trh opustil, došlo u Alfy Romeo (-46 vozů), kde i nadále čekají na
nové modelové řady, a Lancie (-105) nebo Hondy (-65). A přestože
trh výrazně stoupal, nižší prodeje zaznamenal například Citroën i
Peugeot (-19). Mimochodem v sestupném trendu pokračují značky
koncernu PSA už od předloňského roku.
Nejprodávanější automobilem je stejně jako loni Škoda
Octavia s 24 346 ks (10,54%) před Fabií - 20 467 ks
(8,86%) a Rapidem - 11 689 ks (5,06%). Hyundai i30 -
7 005 ks (3,03%) je čtvrtý, Volkswagen Golf - 6 711 ks
(2,90%) pátý a pak následují šestá Škoda Superb - 6 009 ks
(2,60%), sedmá Škoda Yeti - 5 751 ks (2,49%), osmý Ford Fiesta
- 5 491 ks (2,37%), devátý Hyundai ix20 - 4 760 ks
(2,06%) a první desítku uzavírá Ford Focus - 3 791 ks
(1,64%).
Přestože v umístění jednotlivých značek a modelů nedošlo
k velkým změnám, lze v podrobných statistikách SDA
vysledovat zajímavé trendy. Z hlediska
jednotlivých segmentů je stále dominantní nižší střední třída, i
když její podíl oproti loňsku klesl na 22,22 %, na druhém místě
jsou malé vozy (20,31 %) a třetí SUV (19,04 %). Češi stále nejvíce
kupují kombíky, kterým na trhu patří více než 27 procent, na druhém
místě jsou hatchbacky/liftbacky (19,19 %) a třetí terénní vozy
(19,04 %). Podíl vozidel s pohonem všech kol na trhu se opět zvýšil
z 14,83 na 15,43 procent.
Autor: jk, Zdroj: SDA