23. 1. 2024
Německé protesty
V Berlíně pokračují protesty zahájené německými zemědělci,
ke kterým se připojili i tamní silniční dopravci. Do hlavního města
se má sjet hvězdicovou jízdou na 1 500 nákladních vozidel.
Generální tajemník českého Sdružení ČESMAD BOHEMIA situaci
komentuje slovy: "Protesty německých kolegů zcela chápeme. Způsob,
jakým se německá vláda rozhodla financovat Green Deal, je pro ně
opravdu nepřijatelný. Obrovské zdražení mýtného o 83 %, ke kterému
se současně přidává navýšení zeleného příplatku k cenám nafty,
je evropským rekordem. Navíc tyto obrovské sumy peněz vyždímané ze
silniční dopravy se nemají vracet zpět do silniční infrastruktury
ani neslouží k financování nástupu bezemisních vozidel. My
vnímáme, že jde o důsledky chybné a přepálené environmentální
politiky.
Předsednictvo našeho sdružení zvažovalo postoj k protestům
a zatím se k nim nepřipojujeme. A to i přesto, že se
s dalšími požadavky německých dopravců, jako je zlepšení
sociálních podmínek pro řidiče na infrastruktuře nebo důsledná
regulace lhůt splatnosti u faktur za dopravu, ztotožňujeme.
Požadují také větší kontrolu kabotáže a narovnání podmínek pro
soutěž dopravců z Německa a ostatních států EU. K tomu
chtějí lépe využívat data z mýtného systému. Toto jsou
požadavky, které směřují proti dopravcům z levnějších zemí,
k nimž zčásti patříme i my. Mýtné se má u nás od března zvýšit
o 15 % a je nezbytné, aby se zvýšení plně promítlo do cen za
dopravu. S tím se dopravci potýkají i nyní v případě
zdražení mýta v Německu nebo v Rakousku. Naopak cena
nafty je nyní ve srovnání s okolím u nás relativně příznivá.
V České republice začíná účinkovat konsolidační balíček, který
přináší větší zátěž pro podnikatele, byť v něm najdeme i
drobnější pozitivní věci pro silniční dopravce. Budeme proto
situaci hodnotit průběžně a sledovat i výsledky jednání našich
kolegů v Německu s tamní vládou. Od toho se odvinou další
kroky našeho sdružení."
Zdroj: TZ