5. 4. 2013
Pokles počtu prodaných automobilů a klesající výtoč
pohonných hmot dál táhne dolů tuzemský maloobchod. V únoru se
tržby snížily oproti lednu o 1,3 % v meziročním srovnání pak
dokonce o 4,7 %.

Klesající tržby na čerpacích
stanicích se výrazným způsobem podílejí na pokledu tuzemského
maloobchodního trhu
Tržby klesaly i v lednu (-0,6 %), v únoru se však propad
nezastavil, ba právě naopak, i když meziroční údaje zkresluje fakt,
že loňský únor měl o jeden pracovní den více. Klesající prodeje
automobilů a snižující se výtoče na čerpacích stanicích se na
propadu únorových tržeb podílejí asi z poloviny, automobilový
trh totiž klesl o 7,1 a trh s pohonnými hmotami o 7,2
procenta. Velkou naději na nápravu neslibuje ani březen, který má
rovněž oproti tomu loňskému o jeden pracovní den méně.
Na propadu se ještě podílely potraviny (-5 %), farmaceurické a
zdravotní zboží (-3,4 %), tržby klesají i restauracím. Nárůst byl
naproti tomu zaznamenán u počítačů a mobilních telefonů (+3,7 %)
nebo oděvy a obuv (+2,7 %), což ale způsobily především únorové
slevové akce a výprodeje, takže z hlediska celkového objemu
financí si obchodníci rovněž nepolepšili. To ukazuje i na trend, že
spotřebitelé dlouhodobě tlačí obchodníky do snižování cen a celkové
tržby tak rostou mnohem pomaleji než před rokem.
Autor: jk, Zdroj: Patria Online