15. 8. 2016
Japonská automobilka Nissan představila
v Brazílii první prototyp vozidla, které pohání elektromotor
živený elektřinou vyráběnou palivovým článkem z bioethanolu
(Solid Oxide Fuel-Cell, SOFC). Vůz je postaven na základě
elektrické dodávky e-NV200, má však úplně jiné pohonné
ústrojí.

Princip fungování tohoto systému je prakticky stejný jako u
"vodíkových" aut, z pohledu řidiče se jen liší vstupním
palivem. Místo vodíku se tankuje etanol a ve
speciálním palivovém článku vzniká jeho chemickou reakcí
elektřina, která se ukládá do li-ion akumulátoru o kapacitě 24 kWh,
z něhož si bere potřebnou energii standardní asynchronní
elektromotor. Prototyp jezdí na stoprocentní ethanol v 30litrové
nádrži a dojezd více než 600 km.
Unikátní systém pro výrobu elektrické energie dokáže pracovat
i s jinými palivy. Kromě etanolu nebo roztoku etanolu a vody
umí vyrábět elektřinu i ze zemního plynu. Zatímco vozy na vodík
emitují jen vodní páru, v případě etanolu se samozřejmě
uvolňuje také oxid uhličitý, jehož emise jsou v průmyslu
bedlivě sledované a hlídané. Nissan však tvrdí, že v případě
použití bioethanolu jsou emise CO2 neutralizovány růstem
plodin, z nichž se toto palivo vyrábí. Zjednodušeně řečeno,
rostliny vyprodukovaný oxid uhličitý během svého růstu zase
absorbují.
Bioetanol se dnes vyrábí technologií alkoholového kvašení
z různých plodin, například kukuřice, obilí, cukrové třtiny
nebo cukrové řepy. "V porovnání s vodíkem je ethanol
velmi snadné získat a je samozřejmě výrazně jednodušší jej
skladovat. To výrazně snižuje náklady," tvrdí výkonný viceprezident
Nissanu Hideyuki Sakamoto. Díky snadné dostupnosti etanolu a nízké
hořlavosti směsi etanolu a vody není systém závislý nebo limitovaný
stávající infrastrukturou dobíjecích stanic, což by mělo usnadnit
jeho zavádění na trh. V budoucnu by se tak lidé místo
u čerpací stanice mohli zastavit v obchodě a koupit si
palivo přímo u pultu. Automobilka plánuje využití svého typu
palivového článku od roku 2020. A slibuje přitom provozní
náklady na úrovni současných elektromobilů. Představený prototyp
nyní čekají provozní testy na veřejných silnicích Brazílie.
"Elektrický palivový článek na biopalivo nabízí dopravu, která
nezatěžuje životní prostředí, podporuje již existující
infrastruktury a umožňuje lokální výrobu energie. Toto využití
biopaliva umožňuje, aby se v budoucnosti stalo uživatelsky
ještě přívětivějším, ostatně se směsí etanolu a vody se manipuluje
lépe a bezpečněji než s většinou ostatních paliv. Myslím si,
že to má obrovský potenciál pro podporu růstu trhu," řekl na adresu
nového druhu aletrnativního pohonu šéf automobilky Nissan Carlos
Ghosn.
Autor: TZ, Zdroj: Nissan