23. 11. 2016
Odhaduje se, že dnes pluje po oceánech a mořích asi 100
000 lodí, které z asijských průmyslových podniků dováží stále více
zboží k evropským a severoamerickým spotřebitelům. 16 největších
z nich pak vyprodukuje stejné množství škodlivin, jako všechny
automobily, kterých jezdí po světě okolo 800 milionů. Logistická
společnost DB Schenker a kontejnerový přepravce Hapag-Lloyd se
s tím rozhodli něco dělat.

Oba partneři si poprvé smluvně určili cíle ochrany
životního prostředí v roce 2015. Hamburské rejdařství chce do
roku 2020 ušetřit dodatečných 20 000 tun emisí oxidu
uhličitého z přepravy kontejnerů společnosti DB Schenker. A
to, co začalo jako pilotní projekt "zeleného" dodavatelského
řetězce mezi Švédskem a Čínou v roce 2006, se postupně
proměnilo ve strategické partnerství v oblasti ochrany
životního prostředí.
"Jako poskytovatel logistických služeb
máme odpovědnost za plánování přeprav a jejich dopad na životní
prostředí. Námořní přeprava tvoří až 22 procent všech přímých i
nepřímých uhlíkatých zplodin v DB Schenker. Dlouhodobě tak ve
spolupráci s rejdaři klademe velký důraz na investice do
ochrany životního prostředí a naplňování našich ekologických cílů,"
tvrdí Andrea Dorothea Schön ze společnosti DB Schenker, kde
zodpovídá za ochranu životního prostředí a kontrolu emisí
CO2. Díky seberegulaci tak
bude moci DB Schenker do roku 2020 snížit emise škodlivých plynů
přepočítané na jeden kontejner až o 23 % ve srovnání s rokem
2014.
"Tyto cíle můžeme naplnit tak, že budeme
plout rychlostí, která snižuje spotřebu paliva," vysvětluje Erika
Sagert, která má v Hapag-Lloyd na starosti ochranu životního
prostředí a udržitelnost. Klíčovou roli v úspoře paliva během
plavby také hraje aktivní navigace v závislosti na počasí a
optimalizace plavební trasy.
DB Schenker navrhl své první klimaticky
šetrné produkty ve spolupráci s rejdařskou společností
Hapag-Lloyd v roce 2006, který už tehdy využíval plavidla
s omezenou rychlostí na trase ze Švédska do Číny. Celková
úspora oxidu uhličitého se mohla vypočítat díky tomu, že rejdařství
vyvinulo jednu z prvních metod reportingu
CO2, která byla uznána Clean
Cargo Working
Group. O dva roky později, právě díky
datům poskytnutým společností Hapag-Lloyd, si mohl DB Schenker
stanovit první závazné limity pro uhlíkovou stopu na vybraných
námořních trasách.
Dalším milníkem ve spolupráci mezi
těmito dvěma firmami bylo uvedení kalkulátoru emisí EcoTransIT.
V roce 2010, vyvinuli DB Schenker a Hapag-Lloyd ve spolupráci
s dalšími partnery nástroj pro přesný a transparentní výpočet
dopadu přepravy na životní prostředí. Tento nástroj je obecně
přijímán jako spolehlivý standard pro měření spotřeby energie a
emisí CO2 i dalších škodlivých
plynů pro jakoukoliv nákladní přepravu.
Díky oběma nástrojům lze nyní napsat, že do letošního
roku ekologické partnerství společností DB Schenker a Hapag-Lloyd
ušetřilo 130 000 tun CO2.
DB Schenker se však při snižování
emisí neomezuje pouze na námořní přepravu. Zákazníci v České
republice mohou při přepravě využít železniční přepravu bez emisí
CO2, případně leteckou
přepravu s emisemi sníženými až o 20 %. Navíc DB Schenker do
své flotily postupně zařazuje nákladní a osobní vozy na
alternativní paliva jako je například stlačený zemní plyn (CNG).
Nedílnou součástí zeleného logistického řetězce jsou i energeticky
účinné a udržitelné skladové kapacity.
Autor: jk