16. 4. 2014
Evropský parlament 15. dubna schválil směrnici o
zavedení infrastruktury pro alternativní paliva. Podle mnohých je
to zásadní krok směrem k dalšímu rozvoji alternativních
paliv.

Směrnice mimo jiné nařizuje konkrétní počty plnicích stanic na
CNG, LNG, vodík a další paliva. Určuje například nezbytnou
průměrnou vzdálenost mezi CNG stanicemi na 150 km a 400 km mezi
stanicemi LNG na hlavních evropských komunikacích. Země EU nyní
musí do 2 let připravit plány včetně stanovení konkrétních cílů
ohledně počtu plnicích stanic. Každé tři roky pak musí členské
státy EU předložit Evropské komisi zprávu o provádění
vnitrostátního rámce politiky, jako například přímé pobídky k
nákupu dopravních prostředků využívajících alternativní paliva,
předpisy ohledně parkování, daňové pobídky, vyhrazené dopravní
pruhy atd. "Jde o zásadní krok směrem k dalšímu rozvoji
alternativních paliv. Jde o vyváženou dohodu, která v sobě zahrnuje
jak ambiciózní, tak i realistický přístup, který z tohoto přijatého
dokumentu činí vhodný nástroj pro vytvoření perspektivního trhu, a
současně poskytne provozovatelům a výrobcům jistotu ohledně
právního zázemí," uvedl Carlo Fidanza, evropský poslanec a hlavní
vyjednávač za Evropský parlament.
Protože síť stanic není v Evropě stále rovnoměrná, Evropská unie
se rozhodla zavést konkrétní počty plnicích stanic, aby se
automobily na alternativní paliva mohly volně pohybovat v celé
Unii. "Je škoda, že průměrná vzdálenost mezi CNG stanicemi na
hlavních evropských komunikacích byla oproti původnímu návrhu ze
100 kilometrů prodloužena na 150 kilometrů," říká Jiří Šimek,
místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS) a dodává:
"Největší význam této směrnice je ale v tom, že je výrazným
signálem pro všechny v Evropě, provozovatele, výrobce, ale i
řidiče, aby se nadále zabývali intenzivněji rozvojem a perspektivou
CNG v dopravě." Celkově odhadované náklady na vytvoření sítě CNG v
celé EU jsou 160 milionů eur.
"Členské státy nyní podle směrnice musí vybudovat odpovídající
množství veřejně přístupné infrastruktury pro dodávku CNG nebo
bioplynu s cílem zajistit, aby motorová vozidla na CNG mohla být
provozována v městských či příměstských aglomeracích a v jiných
hustě obydlených oblastech i v celé Unii," říká Jan Ruml, výkonný
ředitel ČPS. "Optimální počet CNG stanic v ČR je 150 až 200. Určitě
důležitou roli v rozvoji další infrastruktury bude zde mít opět
privátní sektor, ale díky této směrnici bude mít zcela jistě k
dispozici i systém pobídek a podpor prostřednictvím evropských
finančních nástrojů a programů," dodává Jan Ruml. V současnosti má
například společnost Benzina uzavřeny rezervační smlouvy na
výstavbu dalších 25 plnicích CNG stanic a celkově má potenciál až
40 CNG stanic. Problém nebudou mít ani státy jako je Německo (dnes
915 CNG stanic), Itálie (960), Rakousko a Holandsko (oba 180),
Švédsko (195) aj. V Evropě dnes jezdí již 1,85 milionu CNG vozidel,
které mohou už dnes tankovat u 4,2 tisíce plnicích stanic (v EU
přibližně 3 tisíce CNG stanic). Plnicí stanice musí být vybudovány
do roku 2020 pro vozidla na CNG v městských oblastech, do roku 2025
pro vozidla poháněná CNG a LNG podél silnic, které patří do jádra
transevropské dopravní sítě (TEN-T), do roku 2025 pro plavidla
poháněná LNG pohybující se mezi námořními přístavy sítě TEN-T a do
roku 2030 pro plavidla poháněná LNG plující mezi přístavy
vnitrozemských vodních cest sítě TEN-T. Členské státy, které si
vyberou zahrnout do národních plánů i infrastrukturu vodíkových
čerpacích stanic, musí stanovit cíle do roku 2025.
Autor: jk, Zdroj: ČPS